Jump to content

ASL Forum/Maillistor


Klas Malmström

Recommended Posts

Så, om jag fattar det rätt, så finns det alltså:

- En officiell Mailinglista (http://www.multimanpublishing.com/preorder/ml_signup.php)

 

Det här är inte ASL Mailing listan - det är MMPs lista för produktnyheter.

Har dock aldrig fått något mail från denna lista.

 

Den inofficiella (tror inte MMP driver den) ASL Mailing Listan finns på http://lists.aslml.net/listinfo.cgi/aslml-aslml.net

 

- Ett inofficiellt forum (http://asl-forums.net/main/index.php)

- Consimworld (http://www.consimworld.com)

Känns flummigt, men det är kanske bra...?

:)

 

Sedan finns det också ett forum på:

http://www.warfarehq.com/forums/index.php

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Å ena sidan kan man ju få flasbacks till Life of Brian - scenen när alla försöker reda ut vilka grupper alla tillhör - men som svar på frågan om det är flummigt eller bra så svarar jag nog att det inte är dåligt i sig. Däremot kan man ju hoppas att de olika kanalerna fyller olika behov hos användarna.

 

Har som ett exempel aldrig riktigt "grokkat" Consimworld - känns liksom förvirrat även om det verkar finnas en del intressant information att få tag på där.

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

Det jag tycker känns jobbigast med det olika forumen är att det verkar förekomma en del officiella tillkännagivanden på ConSimWorld som inte dyker upp på andra ställen. Det här kanske bara är en känsla, men det vore klart bra att veta vilket forum man skall koncentrera sig på om man vill ha alla officiella nyheter (som t.ex. när AoO släpps, ifall det någonsin händer).

Link to comment
Share on other sites

Det jag tycker känns jobbigast med det olika forumen är att det verkar förekomma en del officiella tillkännagivanden på ConSimWorld som inte dyker upp på andra ställen. Det här kanske bara är en känsla, men det vore klart bra att veta vilket forum man skall koncentrera sig på om man vill ha alla officiella nyheter (som t.ex. när AoO släpps, ifall det någonsin händer).

Dom har ju sitt Company Support Forum på Consim. Vet dock ej hur det kommer att bli nu när Consim skall börja ta betalt dock.

Link to comment
Share on other sites

Det jag tycker känns jobbigast med det olika forumen är att det verkar förekomma en del officiella tillkännagivanden på ConSimWorld som inte dyker upp på andra ställen. Det här kanske bara är en känsla, men det vore klart bra att veta vilket forum man skall koncentrera sig på om man vill ha alla officiella nyheter (som t.ex. när AoO släpps, ifall det någonsin händer).

Jamen hur skulle det se ut om man använde sin egen hemsida för att informera sina kunder? ;) Snart säger du väl att man ska lägga upp Perry sez under avdelningen "Player Support" i News?! :P

 

Känns för övrigt inte som den mest klockrena placeringen man kan tänka sig - men nu ska jag inte halka in på det spåret...

 

Nej, men allvarligt talat så kan man ju undra varför man inte ser till att man har den mest aktuella informationen på ett ställe, förslagsvis ett ställe som man har full kontroll på. Jag kan förstå att man använder andra metoder för att nå ut till spelarna/kunderna, men det blir ju lite lättare att uppdatera informationen om man gör det på ett ställe... Posta istället ett meddelande med en länk till hemsidans nyhetsavdelning, kanske också en kortare eller utförligare sammanfattning.

 

Det finns väl kanske max ett tiotal ställen att posta en blänkare om ny information på (om vi pratar ASL)så man tycker att det borde gå rätt bra. Har sen någon från MMP möjlighet att delta i en eventuell debatt kting nyheten så är väl det bra. Då kan man ju uppdatera informationen om man märker att något är oklart.

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

Men nu försvinner ju Conwimworld bort som öppet forum också i och med att dom skall börja ha betalt för att låta folk läsa innehållet där...

Ett mindre med andra ord. Men man kan väl misstänka att det kommer att ploppa upp något nytt som är gratis och att verksamheten flyttar över dit i stället.

Link to comment
Share on other sites

Men nu försvinner ju Conwimworld bort som öppet forum också i och med att dom skall börja ha betalt för att låta folk läsa innehållet där...

Ett mindre med andra ord. Men man kan väl misstänka att det kommer att ploppa upp något nytt som är gratis och att verksamheten flyttar över dit i stället.

Men att Consimworld tar betalt innebär ju inte att alla i målgruppen försvinner... Att det blir en kostnad för att nå de kunderna behöver ju inte vara ett absolut hinder (då skulle de ju inte annonsera i tidskrifter heller)

 

Kan ju iofs se att det kan bli en mindre viktig kanal (och jag tycker ju som sagt att de borde satsa på hemsidan i första hand).

 

Nu tror jag väl - tyvärr - också att det förmodligen dyker upp ett gratis alternativ men problemet är ju inte antalet kanaler i sig utan att man inte har ett och samma budskap!

 

- H

Link to comment
Share on other sites

För det först håller jag med om att MMP borde ha bättre koll/uppdateringsfrekvens på sin hemsida.

Om jag minns korrekt har dom sagt (förvisso för ganska länge sedan) att dom hade någon som jobbade med att göra om den.

Personligen tycker att deras hemsida inte är någon större hit. Inte helt enkelt att hitta i den (brist på ?) struktur som den har nu.

Speciellt ASL errata är riktigt dåligt - då det är utspritt på flera platser.

 

Men nu försvinner ju Conwimworld bort som öppet forum också i och med att dom skall börja ha betalt för att låta folk läsa innehållet där...

Ett mindre med andra ord. Men man kan väl misstänka att det kommer att ploppa upp något nytt som är gratis och att verksamheten flyttar över dit i stället.

Men att Consimworld tar betalt innebär ju inte att alla i målgruppen försvinner... Att det blir en kostnad för att nå de kunderna behöver ju inte vara ett absolut hinder (då skulle de ju inte annonsera i tidskrifter heller)

 

Nu använder ju MMP ConsimWorld som någon sorts av "officiellt" suport forum. Jag har svårt att se att de kommer att ha kvar sitt "officiella" Supoort Forum där när ConsimWorld blir medlemsbaserat.

 

Kan ju iofs se att det kan bli en mindre viktig kanal (och jag tycker ju som sagt att de borde satsa på hemsidan i första hand).

 

Håller med - det finns ju faktiskt en MMP mail lista som man kan bli medlem i där dom säger att det skall skickas ut information om nya spel, etc. - jag är med i den men kan faktiskt inte minnas att jag har erhållit ett enda mail från den.

 

Nu tror jag väl - tyvärr - också att det förmodligen dyker upp ett gratis alternativ men problemet är ju inte antalet kanaler i sig utan att man inte har ett och samma budskap!

- H

 

Menar du att MMP har olika budskap på de olika kanalerna ?, eller att andra personer säger olika saker på olika kanaler ?

 

Förhoppningsvis så sätter MMP upp ett nytt gratis Support Forum någonstans och "tar hand" om sin hemsida bättre, men vad gäller det senare har jag inga större förväntningar att något i närtid kommer att ske.

 

Dom borde utnyttja frivilliga till att t.ex. samla upp all officiell ASL errata på ett ställe. Det måste t.ex. finnas många som redan har gjort det för eget bruk - undertecknar är en av dom.

Link to comment
Share on other sites

Menar du att MMP har olika budskap på de olika kanalerna ?, eller att andra personer säger olika saker på olika kanaler?

Tja, bara det faktum att de har ignorerat det största forumet där de kan nå flest personer (ASLML, tror inte CSM har haft 700+ medlemmar) och i stället väljer en annan kanal för sina officiella meddelanden känns väl lite konstigt? MMP är ju aktiva på ASLML, så jag tycker att det är konstigt att tillkännagivanden inte dyker upp där också.

 

Förhoppningsvis så sätter MMP upp ett nytt gratis Support Forum någonstans och "tar hand" om sin hemsida bättre, men vad gäller det senare har jag inga större förväntningar att något i närtid kommer att ske.

 

Dom borde utnyttja frivilliga till att t.ex. samla upp all officiell ASL errata på ett ställe. Det måste t.ex. finnas många som redan har gjort det för eget bruk - undertecknar är en av dom.

Rätt så intressant läge just nu. Både jag, Ole och Scott Jackson har nyligen uttryckt åsikten att ASL skulle tjäna på att MMP släpper ifrån sig det här jobbet till en eller fler entusiaster som har intresse av att faktiskt göra ett bra jobb. Jag skulle gärna se ett forum med väl underhållna listor på errata, samt ett diskussionsforum (något i stil med det här) där officiell Q&A läggs ut. Lägg till en snygg site i övrigt (nyhetsrapportering, länkar, bra regler för forumet, diskussionsforum?) och vi skulle ha en väldigt bra officiell site för ASL.

 

Problemet är att MMP måste släppa ifrån sig en hel del kontroll och faktiskt lita på att någon annan kan göra ett bra jobb utan att de hela tiden hänger över axeln på vederbörande för att kontrollera att det blir bra. Inte för att det är speciellt svårt att göra ett bättre jobb än MMP i det här hänseendet, utan det svåra är att få MMP att jobba för hobbyn i stället för sina egna egon.

Link to comment
Share on other sites

Menar du att MMP har olika budskap på de olika kanalerna ?, eller att andra personer säger olika saker på olika kanaler?

Tja, bara det faktum att de har ignorerat det största forumet där de kan nå flest personer (ASLML, tror inte CSM har haft 700+ medlemmar) och i stället väljer en annan kanal för sina officiella meddelanden känns väl lite konstigt? MMP är ju aktiva på ASLML, så jag tycker att det är konstigt att tillkännagivanden inte dyker upp där också.

 

Keith Dalton skickar ut mail på ASLML ibland och lägger även in inlägg på ASL Forum.

 

Vad gäller CSM (det är väl ConsimWorld som avses antar jag) så har dom enligt uppgift c:a 15000 registrerade medlemmar. Alla dom tittar dock antagligen ej i ASL forumet.

 

Men huruvida MMP ignorerar det största forumet eller inte så har i alla fall jag inte upplevt speciellt ofta att dom kommer med olika budskap på olika kanaler (om det nu var det som Tinmon menade).

Link to comment
Share on other sites

Keith Dalton skickar ut mail på ASLML ibland och lägger även in inlägg på ASL Forum.

Visst, men det känns lite sporadiskt. De verkar vara mycket mer konsekventa med att lägga ut sådant på CSW.

 

Vad gäller CSM (det är väl ConsimWorld som avses antar jag) så har dom enligt uppgift c:a 15000 registrerade medlemmar. Alla dom tittar dock antagligen ej i ASL forumet.

Ooops! Skrev visst sista bokstaven uppochned... :)

 

Har faktiskt ingen aning om vilket forum som når flest ASL-spelare, men det spelar ju inte så stor roll - ASLML har definitivt varit stort nog för att förtjäna att få en kopia av allt som skickas till CSW.

 

Men huruvida MMP ignorerar det största forumet eller inte så har i alla fall jag inte upplevt speciellt ofta att dom kommer med olika budskap på olika kanaler (om det nu var det som Tinmon menade).

Nej, jag tycker heller inte att de kommer med olika budskap. Jag tycker däremot att de verkar ha olika inställning till forumen, typ "vi tycker bättre om CSW, så därför bryr vi oss inte om att uppdatera ASLML".

Link to comment
Share on other sites

Problemet som jag ser är inte att de kommer med olika budskap, snarare att de fragmenterar sin kommunikation. Om du inte är med på alla kanaler så har du inte hela bilden...

 

Det som är mysko är ju att de inte behöver arbeta mer för att få en bättre kommunikation! Ha en huvudkanal och klipp och klistra. Eller låt någon annan göra det - exempelvis forumägare, maillisteägare, spelbutiker - som vill informera sina besökare om vad som händer. Med tanke på att de inte utnyttjar den maillista som finns för produktuppdateringar så har jag svårt att se att det skulle hända. Kanske vill de också styra köparna till spelbutikerna (i alla fall har de ju skrivit så tidigare).

 

CSW får nog svårt att vara officiell kanal, det håller jag med om. Däremot är det inte säkert att MMP kan/vill ignorera den. Vore bra om det kunde komma ett alternativ - probemet är väl att få en tillräckligt stor grupp som arbetar med projektet för att få kontinuitet.

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

Angående MMP kommunikation:

 

Deras egen "nyhetsbrev" har nog aldrig använts.

 

I J5 säger de att AoO är på väg. De säger upprepade gånger att det kommer under våren/sommaren osv. Nyligen skrev Keith på ASLML att Perry (tror jag) kollade igenom reglerna, och sen skulle det ut på korrektur.

 

NU?!? Innehåller inte AoO massor med chapter H, massor med chA (nya enheter har jag för mig) och troligtvis lite chB också. Korren måste ta månader! Inte en chans att AoO är ute innan jul!

 

Ähum. Ursäkta.

 

J5, sidan 45. A view down the road. Längst ner.

"...who should soon be welcoming both iASL and a new ASLSK."

Wem skrev det här? Kollade denna alls med den som är ansvarig för kontakt med utvecklarna? Jag var med på iASL-projektet. Det hade stått still i över ett år. Mail til Robert Wolkey (koordinator) fick inget svar. Forumet för scenariodesigners hade typ inga inlägg under 2003. Någon på MMP MÅSTE ha vetat att iASL var dött, varför annars ge ASLSK grönt ljus?

 

De är inte ett företag, utan ASL-spelare som leker företag. Och lyckas ganska bra.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

I J5 säger de att AoO är på väg. De säger upprepade gånger att det kommer under våren/sommaren osv.

 

Skriver de vilket år? :rolleyes:

 

OK, ni har hört det skämtet förut, men det beror ju på att produktionsprocessen gett utrymme för så många upprepningar ;)

 

 

J5, sidan 45. A view down the road. Längst ner.

"...who should soon be welcoming both iASL and a new ASLSK."

Wem skrev det här? Kollade denna alls med den som är ansvarig för kontakt med utvecklarna?

 

Kanske ren reflex? Kanske en "så länge inte projektet är officiellt upplöst så är det på gång - vilket år som helst"? Fast soon låter väl lite väl ambitiöst... Men det kanske bara ska ses som en lätt överdrift när det skrevs - beror väl på hur långt projektet hann komma innan det inträdde i stasis.

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om det Inofficiella ASL Forumet http://www.asl-forums.net/main/ och det ASL Forum som finns på Warfare HQ är på väg att slås samman till ett. Då blir det i alla fall ett ställe mindre att titta på/surfa till.

 

Se vidare

http://www.asl-forums.net/main/viewtopic.php?t=1818

 

Jag vet inte hur många av er som läser Warfare HQ men jag har i alla fall sett några inlägg av Piotr där.

Link to comment
Share on other sites

Tyckte precis att jag läste ett inlägg på ASLML av Nat att det lutade åt att det blir ett nej?

 

Date: Sat, 17 Jul 2004 10:29:33 -0400

 

The merger isn't a done deal. A poll is currently running to see what

the folks think, and so far, the "No" is winning.

 

OARS is even less a done deal. Even if the Forums get merged, OARS may

stay independent. The data on both sites are quite different, so I don't

know if they can be merged into anything that make sense.

 

Nat

 

I inledningen på tråden på ASL Forum tar ju Nat upp just splittringen på olika forum - dock inte så mycket om effekterna på MMP:s kommunikation som ju vi pratat en del om här. Intressant var det också att läsa Don Maddox tankar om exponering av ASL mot andra brädspel men kanske framförallt mot andra krigsspelare.

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...