Jump to content

Ensam ledare med AFV


ragngand

Recommended Posts

Hejsan!

 

I ett scenario som jag spelar har jag en tunn försvarslinje och det står en ensam ledare under ? som har fått en AFV i rutan under fiendens MPh, kan jag slå ett frivilligt PAATC för annars berättar jag för motståndaren vad jag har i rutan och han kan fortsätta sin förflyttning med sin nuvunna information?

Edited by ragngand
Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

 

I ett scenario som jag spelar har jag en tunn försvarslinje och det står en ensam ledare under ? som har fått en AFV i rutan under fiendens MPh, kan jag slå ett frivilligt PAATC för annars berättar jag för motståndaren vad jag har i rutan och han kan fortsätta sin förflyttning med sin nuvunna information?

 

Du måste antingen slå ett PAATC eller frivilligt förlora concealment. Efter detta val/tärningskast får AFVn fortsätta sin Movement Phase.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

 

I ett scenario som jag spelar har jag en tunn försvarslinje och det står en ensam ledare under ? som har fått en AFV i rutan under fiendens MPh, kan jag slå ett frivilligt PAATC för annars berättar jag för motståndaren vad jag har i rutan och han kan fortsätta sin förflyttning med sin nuvunna information?

Nej (A12.41).

 

Martin, tror att du har missförstått frågan/reglerna.

Link to comment
Share on other sites

Okidoki!

 

Eftersom SMC är undantagen från PAATC, finns alltså inget utrymme för ett frivilligt PAATC, synd!

 

 

Däremot tror jag att du måste slå en moralcheck för att få behålla concealment. Missar du moralchecken blir du strippad och pinnad. Du har också möjligheten att frivilligt släppa concealment (för att slippa ev pin).

Läs mer på overrun flowchart.

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Däremot tror jag att du måste slå en moralcheck för att få behålla concealment. Missar du moralchecken blir du strippad och pinnad. Du har också möjligheten att frivilligt släppa concealment (för att slippa ev pin).

Läs mer på overrun flowchart.

Det gäller nog bara för enheter som behöver ta PAATC - SMCs behöver inte ta PAATCs.

Link to comment
Share on other sites

Det gäller nog bara för enheter som behöver ta PAATC - SMCs behöver inte ta PAATCs.

Som jag förstår det måste man slå PAATC för att behålla ?, men PAATC är NA för SMC och de behöver då (tyvärr) inte göra något tärningsslag, vilket i detta fall ger min motståndare information om att jag endast har en SMC i rutan (Då jag inte har någon fanatisk MMC etc).

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstår det måste man slå PAATC för att behålla ?, men PAATC är NA för SMC och de behöver då (tyvärr) inte göra något tärningsslag, vilket i detta fall ger min motståndare information om att jag endast har en SMC i rutan (Då jag inte har någon fanatisk MMC etc).

Ja, så är det nog.

Link to comment
Share on other sites

Okej, okej... Värsta vet jag inte? Kanske att jag får Klas och Robert på mig på något konvent. ;)

 

Det bästa är i alla fall att jag lär mig nya saker.

Hej Martin!

 

Procentuellt sett kan jag kanske 60% av reglerna, så jag är tacksam för alla svar. Min fråga var inte alldeles tydlig heller.

 

Är det någon du ska frukta är det Klas, men han är dock lite för snäll för att man ska behöva vara rädd för honom.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...