Jump to content

Fire Smoke vs Level 1 när det finns icke synliga trupper på Level 0?


carlsson

Recommended Posts

Om man inte ser en fiende på Level 0 i ett hus, men man ser Locations på Level 1 i samma hus, så får man inte skjuta med Mortar på Hexagonen i fråga. Jag känner till denna regeln, men hittar den inte just nu...

 

Hur är det med SMOKE: Får man skjuta SMOKE i nämnda Hexagon? Det påverkar ju trupperna på Level 0, och med tanke på ovan nämnda regel så känns det som att man inte får det.

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Om man inte ser en fiende på Level 0 i ett hus, men man ser Locations på Level 1 i samma hus, så får man inte skjuta med Mortar på Hexagonen i fråga. Jag känner till denna regeln, men hittar den inte just nu...

 

Får man skjuta med direct AREA fire då?

 

Hur är det med SMOKE: Får man skjuta SMOKE i nämnda Hexagon? Det påverkar ju trupperna på Level 0, och med tanke på ovan nämnda regel så känns det som att man inte får det.

 

Jag tror man får skjuta smoke men med +2 på TH som för conceald target.

//Mattias

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Om man inte ser en fiende på Level 0 i ett hus, men man ser Locations på Level 1 i samma hus, så får man inte skjuta med Mortar på Hexagonen i fråga. Jag känner till denna regeln, men hittar den inte just nu...

Du får skjuta mot Level 1 (för t.ex. inskjutning), men du kan normalt inte påverka enheten på Level 0.

 

Hur är det med SMOKE: Får man skjuta SMOKE i nämnda Hexagon? Det påverkar ju trupperna på Level 0, och med tanke på ovan nämnda regel så känns det som att man inte får det.

Ja, men du måste lägga på +2 för Case K.

Link to comment
Share on other sites

Du får skjuta mot Level 1 (för t.ex. inskjutning), men du kan normalt inte påverka enheten på Level 0.

 

Har du regelhänvisning? Jag hittar inte så mycket om det nämligen.

Det var Daniel Johansson som för nåt år sen visade regeln för mig i samband med att jag höll på att skjuta Mortar mot fabrikstak som jag såg - på bottenvåningen i samma Hex - out of LOS - stod fiendeenheter som jag ville eliminera... Då visade han en regel som klart och tydligt sa att man kan inte påverka enheter som man inte ser, om det är dom enda enheterna i hexen i fråga. Det enda jag hittar i frågan nu är följande, och det känns inte lika tydligt och klart:

 

3.33: All non-Aerial units in the target hex can be hit, except for those immune as per 3.4 [EXC: a mortar also hits all target-hex units that are out of its firer's LOS if that shot hit the non-hidden enemy target that currently was the hardest for it to hit].

 

3.4 Multiple Targets: A hit obtained on any TH Table affects only the target hex and, depending on the Target-Type/applicable-DRM, not necessarily all the occupants of that hex. Not all enemy (and Melee) potential targets in a hex/Location are always hit/affected, because some of them might be immune due to qualifying for TH/Effects DRM not applicable to others, being out of the firer's LOS, being too close (2.6) to be hit or in a Location immune to a hit, being non-moving during Defensive First Fire, etc. Hence one shot can result in a combination of hits/misses and varying subsequent effects. See also A7.4.

 

 

Ja, men du måste lägga på +2 för Case K.

 

Varför?

Link to comment
Share on other sites

Har du regelhänvisning? Jag hittar inte så mycket om det nämligen.

Det var Daniel Johansson som för nåt år sen visade regeln för mig i samband med att jag höll på att skjuta Mortar mot fabrikstak som jag såg - på bottenvåningen i samma Hex - out of LOS - stod fiendeenheter som jag ville eliminera... Då visade han en regel som klart och tydligt sa att man kan inte påverka enheter som man inte ser, om det är dom enda enheterna i hexen i fråga. Det enda jag hittar i frågan nu är följande, och det känns inte lika tydligt och klart:

 

3.33: All non-Aerial units in the target hex can be hit, except for those immune as per 3.4 [EXC: a mortar also hits all target-hex units that are out of its firer's LOS if that shot hit the non-hidden enemy target that currently was the hardest for it to hit].

 

3.4 Multiple Targets: A hit obtained on any TH Table affects only the target hex and, depending on the Target-Type/applicable-DRM, not necessarily all the occupants of that hex. Not all enemy (and Melee) potential targets in a hex/Location are always hit/affected, because some of them might be immune due to qualifying for TH/Effects DRM not applicable to others, being out of the firer's LOS, being too close (2.6) to be hit or in a Location immune to a hit, being non-moving during Defensive First Fire, etc. Hence one shot can result in a combination of hits/misses and varying subsequent effects. See also A7.4.

Du har ju svaret i C3.4 ovan - se det röda - är dom out of LOS kan man inte påverka dom.

 

Varför?

 

6.2 CASE K; CONCEALED TARGET: Ordnance firing at a hidden/concealed target [EXC: pillbox/cave occupant; B30.7 and G11.812] must add the +2 DRM of Case K to its TH DR vs that target [EXC: when firing SMOKE, Case K applies only if the target hex contains ≥ one non-hidden enemy ground unit but none of those units are Known to the firer/Spotter]. The effect of a hit that used Case K is not halved as Area Fire.

 

Exception delen ovan - skjuter du rök på en hex och det finns icke-HIP enheter i hexen och alla dessa är okända för den som skjuter (alltså antingen är dom Concealed och/eller out of LOS) så måste du lägga till Case K +2.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...