Jump to content

Skjuta på Unarmored vehicle


carlsson

Recommended Posts

En Kübelwagen (Versala CS#) blir påskjuten av en Squad med 4 FP, tärningarna visar 5, vilket är precis vad man behöver slå för att immobilisera fordonet.

 

Besättningen tar en TC och misslyckas, vilket betyder att de överger fordonet.

 

Drabbas de då direkt av Collateral Attack med-2 DRM för Hazardous Movement?

Om Crew Survival# är skrivet med gemena bokstäver så kan ingen Crew överge fordonet. Betyder det att fordonet enbart är immobiliserat?

Link to comment
Share on other sites

En Kübelwagen (Versala CS#) blir påskjuten av en Squad med 4 FP, tärningarna visar 5, vilket är precis vad man behöver slå för att immobilisera fordonet.

 

Besättningen tar en TC och misslyckas, vilket betyder att de överger fordonet.

Skall inte 1MC pga General Collateral Attack, (5 på fyra kolumnen) avgöras innan Immo. TC?

Link to comment
Share on other sites

I Slag 1 så avgörs ju att fordonet blir immobat. "An immediate TC" ska sedan följa för att se om besättningen lämnar fordonet.

Å andra sidan så är ju slag 1 också det slag som ska användas för Coll-attacken, så det kanske är mer logiskt att man tar den konsekvensen direkt? Vilken mening har mest prioritet; "immediately subsequent" vs "An immediate TC", eller ska man hänvisa till regeln om att högst regelnr gäller (hittar inte ens var det står nu)?

 

En "immediate" effekt som inte kräver ett tärningsslag (collateral attack) borde rimligtvis gå före en som kräver ett tärningsslag (TC).

Dessutom får man väl inte -2 haz DRM på collateral utan snarare på residualen när/om man hoppar ut.

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Om Crew Survival# är skrivet med gemena bokstäver så kan ingen Crew överge fordonet. Betyder det att fordonet enbart är immobiliserat?

 

Ur D8.1

After all Passengers/Riders/SW/Guns have been unloaded/unhooked, an unarmed and unarmored immobilized vehicle is flipped over to its Wreck side (or removed if it has no wreck side).

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

En "immediate" effekt som inte kräver ett tärningsslag (collateral attack) borde rimligtvis gå före en som kräver ett tärningsslag (TC).

Dessutom får man väl inte -2 haz DRM på collateral utan snarare på residualen när/om man hoppar ut.

 

Jag håller med, det låter mest logiskt.

 

Då antar vi att Crewen missar sitt MC; Innebär det att han markeras med DM och ska sen slå en Imm TC (för att se om han överger fordonet nu eller i RtPh)...? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ur D8.1

After all Passengers/Riders/SW/Guns have been unloaded/unhooked, an unarmed and unarmored immobilized vehicle is flipped over to its Wreck side (or removed if it has no wreck side).

 

/Robert

 

Ja, men det är enbart fordon som har Crew som slår en Imm TC.

Vilket alltså borde betyda att det obepansrade fordonet utan besättning blir stående på sin plats och är allmänt muppigt. Finns det bilar med gemena cs# som har en kulspruta? I så fall kan det hemska fordonet vara ivägen för routande enheter... <_<

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det är enbart fordon som har Crew som slår en Imm TC.

Vilket alltså borde betyda att det obepansrade fordonet utan besättning blir stående på sin plats och är allmänt muppigt. Finns det bilar med gemena cs# som har en kulspruta? I så fall kan det hemska fordonet vara ivägen för routande enheter... <_<

 

Nej. En Kubelwagen utan besättning (cs#) är obeväpnad. Ett obeväpnad/obepansrat fordon som blivit immobiliserat blir ett vrak eller

tas bort (D8.1 ovan). Tror inte det finns beväpnade fordon med cs# (till skillnad från CS#).

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Nej, den tas ju bort direkt eller blir wreck.

 

Mvh Robert

 

Nu spelar det här ingen som helst roll eftersom en immobad truck nästan är lika betydelsefull som Open Ground, MEN... Jag vill veta hur du vet det?

 

En Immobad truck med CS# ska ju slå TC, medan en Immobad truck med cs# inte behöver slå någon TC.

 

Således:

Slår man lika med Vehicle Star-numret på IFT:n så blir fordonet immobilzed.

CS#: Crew behöver slå TC, fordonet står kvar, immobilized.

cs#: Det finns ingen Crew och fordonet står kvar, immobilized.

Link to comment
Share on other sites

Nu spelar det här ingen som helst roll eftersom en immobad truck nästan är lika betydelsefull som Open Ground, MEN... Jag vill veta hur du vet det?

 

En Immobad truck med CS# ska ju slå TC, medan en Immobad truck med cs# inte behöver slå någon TC.

 

Således:

Slår man lika med Vehicle Star-numret på IFT:n så blir fordonet immobilzed.

CS#: Crew behöver slå TC, fordonet står kvar, immobilized.

cs#: Det finns ingen Crew och fordonet står kvar, immobilized.

Om ett obepansrat fordon utan vapen blir immobiliserat så blir det ett Wreck (eller tas bort) så fort alla eventualla Passengers/Riders har hoppat ut.

Har fordonet ett CS# så har det ju ett vapen och då står det kvar Immobiliserat.

 

Det står i D8.1:

"After all Passengers/Riders/SW/Guns have been unloaded/unhooked, an unarmed and unarmored immobilized vehicle is flipped over to its Wreck side (or removed if it has no wreck side)."

Link to comment
Share on other sites

Enligt dom som har svarat på frågen på GS så skall 1MC Coll. Attack redas ut först innan Immo. TC.

 

Det som är lite konstigt är att det endast står "non-stunned, non-shocked" i D5.5 - mao brutna inherent crews måste slå

för Immo. TC - vilken antagligen hjälper dom eftersom om dom missar är dom ute ur fordonet och kan routa som vanligt

sedan (normalt måste dom ju spendera första RtPh till att bli placerade i samma hex som fordonet).

 

Min gissning är att "broken" glömdes bort när D5.5 skrevs.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...