Jump to content

Same hex vehicle flamethrower


Bergwall

Recommended Posts

Jag och Laakso spelade i veckan.

Hamnade i en intressant situation:

 

L's första attack på mina ryssar ger en MC.

Min squad HOB'ar och går berserk.

En fientlig flamethrowertank står i rutan intill (ADJACENT).

Berserksquaden chargar flamethrowertanken i movementfasen rätt in i samma ruta.

 

Nu till regelfrågorna:

1. Får man skjuta flamethrower i same hex (är det skillnad på SW och vehicle mounted flamethrower).

2. Om ja på 1, har vehicle mounted flamethrower +2 for "fire in the same hex" (eller någon annan modifikation som vi inte hittade).

3. Får fordonet skjuta eldkastare i close combat fasen mot min squad?

 

Som tur (otur för mig) lyckades vi klara oss vidare utan att knäcka frågorna ovan....

Då 2/3 av hans totala OB stod så dom kunde skjuta in i rutan så sköt han bort mig utan att behöva använda eldkastaren.

 

/Bergwall

Link to comment
Share on other sites

Svar

 

1. Är ok, samma som SW

 

2. Spontant skulle jag nog vilja lägga på +2 på IFT, men börjar man rota i ämnet visar det sig att en vehicle mounted flamethrower varken faller under Ordnance eller MG.

Överlåter det gärna till någon annan, mer vetande, att avgöra :unsure: .

 

3. Nej,

AFV CC ATTACKS vs INFANTRY: An AFV usually attacks Infantry/Cavalry on the CCT only with its AAMG FP (which usually is usable only if the AFV is CE, or is fired by a Heroic Rider; 15.23) and/or its CMG factor (unless that CMG can fire only through the VCA as signified on the counter by "CMG: VCA only"; D1.82) and/or the IFE FP of turreted MA ≤ 15mm. The only other ways an AFV may attack in CC are with a RMG factor, Riders, CE Passengers in a halftrack, or a Close Defense Weapon system.

Link to comment
Share on other sites

2. Om ja på 1, har vehicle mounted flamethrower +2 for "fire in the same hex" (eller någon annan modifikation som vi inte hittade).

Nej, +2 för Case E gäller inte. Skjuter du under movement fasen så måste du dock vrida vagnen/tornet så att den hexsidan som berserken

korsar på väg in i rutan är inom eldkastarens CA och måste du betala för vridningen Case A. Dock så gäller även -1 för FFNAM.

Väntar du tills Def. fire så behöver du inte vrida och ingen Case A gäller då, fast då gäller inte -1 för FFNAM heller.

 

Är lite osäker på om -1 för FFMO är applicerbart då ingen TEM gäller för FT-attacker (Mel och jag talade om det i Dalarna).

Link to comment
Share on other sites

Jag blev fundersam till att överhuvudtaget lägga några modifiers på FT:n ifrån TO HIT listan, inte ens CASE A, efter att ha lusläst definitionerna.

 

5.1 CASE A; FIRE OUTSIDE CA: The To Hit DRM penalty for firing a Gun at a target outside its current CA...

 

Gun (for firing purposes, any weapon on a 5/8" counter currently firing as ordnance...

 

Ordnance (any weapon which must score a hit on a To Hit Table before rolling again on the IFT or To Kill Table to resolve that hit)...

 

Tycker dock att CASE A i MPh verkar rätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag blev fundersam till att överhuvudtaget lägga några modifiers på FT:n ifrån TO HIT listan, inte ens CASE A, efter att ha lusläst definitionerna.

 

5.1 CASE A; FIRE OUTSIDE CA: The To Hit DRM penalty for firing a Gun at a target outside its current CA...

 

Gun (for firing purposes, any weapon on a 5/8" counter currently firing as ordnance...

 

Ordnance (any weapon which must score a hit on a To Hit Table before rolling again on the IFT or To Kill Table to resolve that hit)...

 

Tycker dock att CASE A i MPh verkar rätt.

Se regler:

 

D3.52:

"Any BMG/CMG/IFE firing outside its current respective CA must add a DRM to its IFT DR equal to the pertinent To Hit DRM of Case A..."

 

och

 

D3.6:

"3.6 FT: Vehicular-mounted FT are often more powerful than the Infantry SW variety of A22 and may have more FP, range, and different X# as depicted on the counter, but otherwise work the same [EXC: Motion Fire; 2.42]. Case A To Hit DRM apply as IFT DRM unless using Bounding First Fire (C5.13)."

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...