Jump to content

Ola Nygärds


ON TOP ASL

Recommended Posts

Vad är det för en kille? Tydligen har Nygärds speltestat för MMP och fått sitt namn skrivet in i Journal 7's upplistning av speltestare! :D Svårt det där med bokstäver som har prickar och ringar etc...

 

 

HURSOMHELST.

Leder det in på speltestning för MMP, de har fasligt svårt att rekrytera speltestare, annonserar hej vilt efter sådana i J7. Jag fick mitt namn in i rullorna och jag har verkligen inte gjort något extraordinärt, spelade bara 1 scenario (4 gånger) och skickade in rapporter.

 

Jag är ej heller någon regelguru av rang, så ingen annan borde avskräckas för att delta pga av erfarenhet/regler etc...!

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gissa att speltest (och kanske layout) är MMPs flaskhals. De är ganksa grundliga, och jag vet att flera scenarion kom i upp till 4 versioner innan de blev klara. Man kan ju gissa att speltest av flera kampanjer i VotG har tagit sin beskärda del av resurserna. Megakampanjen RB-RO får det ju att gå runt i huv'et.

 

Jag tror att man kan göra en himla kul insats om alla på en spelträff spelar samma scenario, och diskuterar taktik och resultat efteråt. Så gjorde ju ni i Oslo med nå't av Olas alster, och då får man inte bara 3 spelningar utan också en analys. Värdefullt för designers.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag förhåller mig mycket skeptisk till sättet som MMP idag verkar få sina scenarion speltestade. Problemet är att dom inte har någon koll på hur duktiga dom som speltestar är. När rapporterna strömmar in gissar jag att alla värderas lika, vilket lätt kan leda till att dom tydligt obalanserade scenariona får en konstig statistik. Vilket i sin tur leder till att hundar som scenarion som 112 Out of Cowardice slinker igenom.

 

Näe, bättre skulle vara om dom höll sig till att en ASL spelförening själva fick ta ansvar för speltestet för scenarion. Visst skulle inte vilken dog som helst kunna slippa igenom om exempelvis Osloborna fick ha hand om ett scenario om året?

 

Jag håller inte med dig Ola om att vem som helst ska kunna börja speltesta scenarion. För en som aldrig åkt på något konvent och har sin lokala och isolerade spelgrupp någonstans i Sverige, tror jag till och med att man gör mer skada än nytta med sitt speltest. Jag vet själv hur chanslös jag var första gången jag var på konvent. En massa regler som vi i Örebro spelat fel på fick mig att totalt tappa hakan.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ha rätt, kanske en av anlednignarna till att flera som ville vara speltestare möttes med "ignorance" från MMP. Tycker i så fall MMP, borde gett besked om detta, med Valerien är mycket trög att underhålla speltestare för MMP!

 

Komiskt att jag fick speltesta då! med mina regelkunskaper... Å andra sidan speltestade jag tillsammans med Ole Böe! :D:lol: (Inget snack där i alla fall)

Link to comment
Share on other sites

Jag förhåller mig mycket skeptisk till sättet som MMP idag verkar få sina scenarion speltestade. Problemet är att dom inte har någon koll på hur duktiga dom som speltestar är. När rapporterna strömmar in gissar jag att alla värderas lika, vilket lätt kan leda till att dom tydligt obalanserade scenariona får en konstig statistik.

Mycket gissningar här. :)

 

Personligen tror jag att det är bra om personer med olika förmåga/erfarenhet speltestar.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...