carlsson Posted April 26, 2024 Report Posted April 26, 2024 Efter att ha varit på utflykt tillbaka till staterna och jag har behövt betala dubbel frakt så är nu TotR äntligen på lager! Påbörjar utskick av era beställningar snarast, och för er som ska till Rimforsa så tar jag med ordern dit. 2
ago Posted April 26, 2024 Report Posted April 26, 2024 Ta gärna med ett till mig, även om jag inte beställt något ex. Anders 1
CTABKA Posted May 2, 2024 Report Posted May 2, 2024 Öppnat upp boxen. klippt alla brickor som är av bra kvalitet mkt bättre blir det ej, tyvärr inga tyska concealment brickor ingår (dvs den bricka i system som slits ut mest) 4 snygga kartor samt nio A4 ark med overlays, jag kopiera upp dem (klipper aldrig ut orginal, används endast som blue-prints). 2
CTABKA Posted May 2, 2024 Report Posted May 2, 2024 17 scenarios: one 1941 Germ-Russ one 1942 Germ-Russ one 1944 Germ-Amer/British two 1945 Germ-Amer twelve 1945 Eastfront SSR card for the scenarios. 1
CTABKA Posted February 4 Report Posted February 4 Think it is becoming clear that Twilight of the Reich - scenarios is designed with the intent for VASL first and foremost and most of the playtesting was made through that format. Clearly these overdesigned SSRs is not what made ASL popular and if this type of scenario designs had been released at the very beginning, players going over from Squad Leader to Advanced Squad Leader would never happen as it did.
carlsson Posted February 5 Author Report Posted February 5 Ja, antalet overlays är helt sjukt. Men det blir jäkligt snyggt. Sen är det kul med variation i ASL-världen kan jag tycka, så länge alla scenarion inte är såna här så är det okej. Dock är TotR fullt med just den här typen, tar 1h + bara att ta fram Overlays och lägga upp kartan... 1 1
CTABKA Posted February 10 Report Posted February 10 ASL 295 Death Box Spelade mitt första TotR scenario, betyg 4, det som drar ned betyget är allt för dåliga VCs som kräver allt för mycket översikt och noteringar av vad som kan tänkas vara under Axis kontroll eller inte. Antar att i VASL håller datorn koll på det automatiskt och verifierar att det stämmer at game end.
Klas Malmström Posted February 11 Report Posted February 11 18 hours ago, CTABKA said: Antar att i VASL håller datorn koll på det automatiskt och verifierar att det stämmer at game end. Det tror jag faktiskt inte VASL gör....
CTABKA Posted February 11 Report Posted February 11 16 minutes ago, Klas Malmström said: Det tror jag faktiskt inte VASL gör.... Det tror jag den gör det är väl bara gå igenom loggen, om det är oklart. Axis anfaller med allt mellan 15-30 dummies, och ska ta kontroll på ca 25 hexes, svårt att veta vad som gått igenom vad. med så många dummies som anfaller. https://www.aslscenarioarchive.com/scenario.php?id=66783 Läser man kommentarerna är det samma klagomål om de allt för många dummies som anfaller. Det hade funkat om VCs hade varit mer FrF liknade såsom "VCs Axis Win at game end if they Control at least 5 of the 7 wooden buildings." Det var väl den största input/kritik vid speltestning av FrF scenarior, speciellt -at the very beginning. Tror knappt någon kommer spela scenariot i köpenhamn. Precis som i Arnhem, av 40 spelare, spelade ingen TotR scenariot.
Klas Malmström Posted February 11 Report Posted February 11 1 hour ago, CTABKA said: Det tror jag den gör det är väl bara gå igenom loggen, om det är oklart. VASL håller inte automatisk reda på vilken sida som kontrollerar t.ex. en hex...däremot kan man ju sätta en HIP-counter/genomskinlig-overlay i dom hexar man kontrollerar. Självklar kan man gå igenom loggen (om sådan sparas) också.... Själva scenariot har jag ingen åsikt om...har ej spelat... 😀
carlsson Posted February 12 Author Report Posted February 12 Nej, VASL håller inte automatiskt koll. Gå igenom loggen är asjobbigt, men görbart i värsta fall. Lägga ut dolda kontrollbrickor känns som rätt väg att gå. Men jag håller med Mel - onödigt komplicerat. Har dock inte spelar scenariot.
CTABKA Posted February 12 Report Posted February 12 Det är säkert så det spelas i VASL. Kan bli så att ryssen tar tillbaka en hex och Axis vet inte om det är en rysk dummy eller riktig tropp, kanske 44 min senare kommer info fram om det. Fog-of-War-syndromet. Om VCs ändras till förslaget ovan och tar bort HIP för Ldr/SWs, skulle jag ge betyg mellan 6-7.
Recommended Posts