Jerry Posted April 24, 2024 Report Posted April 24, 2024 Hur gör man …..??? den som har tank och infanteri slår han med en valfri av dessa, mot fiendens infanteri ? eller lägger man samman eller slår man två ggr ….? blev knivigt med en dug in tank
M Söderberg Posted April 25, 2024 Report Posted April 25, 2024 Generellt skjuter du separat med Vehicle respektive Infantry. Men det finns några få undantag. D6.64 FG: The only vehicles (as opposed to Passengers/Riders) that may be part of a multi-unit FG are Carriers/armored halftracks, each of which must be CE and using its vehicular-mounted non-ordnance weapon(s) [EXC: FT, IFE] to qualify for that FG; such a FG may be composed of such Carriers/halftracks and/or Infantry/Cavalry.
Jerry Posted April 25, 2024 Author Report Posted April 25, 2024 Jo jag läste o läste o läste o kollade exempel men är det möjligt att slå både med vagnen o med infanteriet ….?? Känns konstigt
M Söderberg Posted April 25, 2024 Report Posted April 25, 2024 Nej. Inget konstigt. De som inte kan forma FG kan skjuta separat. 7.55 MANDATORY FG: If units/weapons capable of forming a FG with each other in the same Location are going to fire at the same target (i.e., at both the same Location and the same unit and the same “simultaneous” [8.1] MF/ MP expenditure; see D3.5) during the same phase they must form a FG [EXC: Fire Lane; 9.22]; they may not attack separately except with ordnance/FT/DC or the subsequent shots of multiple ROF weapons (9.2).
Jerry Posted April 26, 2024 Author Report Posted April 26, 2024 Nä jag menar, att det hade känts konstigt om strv o infanteriet kunnat slå tillsammans. Men som sagt, hur går man tillväga om där finns vänlig squad o en vänlig strv. o en fientlig squad Den fientliga squaden måste ju välja sitt mål men hur slår Strv. o infanteriet tillbaka månntro
M Söderberg Posted April 26, 2024 Report Posted April 26, 2024 Jag inser att jag varit lite slarvig och inte läst rubriken att det handlar om Close Combat. Jag läste bara din fråga och svarade utifrån vanlig skjutning. I CC är det ju andra regler som gäller. Dock fortfarande så att man inte lägger samma fordon med Infanteri, förutom halftrack Passenger. A11.62 AFV CC ATTACKS vs INFANTRY An AFV may combine any CMG (+1 DRM on a Narrow Street; B31.132), RMG, halftrack Passenger’s FP, and AAMG FP into one or more combined CC attacks or use them separately in different CC attacks.
Jerry Posted May 6, 2024 Author Report Posted May 6, 2024 Jag har fått svar på asl-sidan i FB De påstår att man kan slå 2 ggr mot fienden, om man själv har en tank o en squad (exempelvis) Är detta verkligen ok ? Och jag får tvetydiga svar på vem som slår först Jag har alltid inbillat mig att spelaren, som INTE äger tanken, slår först, oavsett om man ambushar eller inte. Exempel Din squad o din tank, blir påhoppade av en fientlig squad i advance phase. Den fientlige spelaren lyckas få till en ambush, han slår mot tanken men misslyckas, vad händer nu ? Tanken slår en gång mot fienden, o sen slår infanteriet också, en gång mot fienden. Är detta sant .... ?
Klas Malmström Posted May 6, 2024 Report Posted May 6, 2024 46 minutes ago, Jerry said: Jag har alltid inbillat mig att spelaren, som INTE äger tanken, slår först, oavsett om man ambushar eller inte. Ambush trumfar fordon... 11.31 vs VEHICLE 11.32 AMBUSH 11.33 PRISONERS 11.34 Should more than one sequential combat criterion occur in the same CC, the highest numbered rule takes precedence.
Jerry Posted May 6, 2024 Author Report Posted May 6, 2024 Snyggt tack men slår man verkligen 2 ggr om man har både squad o AFV …..!??
M Söderberg Posted May 7, 2024 Report Posted May 7, 2024 8 hours ago, Jerry said: men slår man verkligen 2 ggr om man har både squad o AFV …..!?? Ja. Det gör man. Kanske inte helt tydligt i reglerna. Men i regeln som säger att man inte får attackera samma enhet flera gånger finns en "EXC" som gäller just "CC vs/by a vehicle". A11.12 The DEFENDER then resolves all of his attacks—even if those units have been eliminated, Reduced, or captured. Units may attack any unit or combination of units in the same Location [EXC: SMC; 11.14], so long as no unit attacks or is attacked [EXC: Infantry OVR (4.152) or CC vs/by a vehicle] more than once per CCPh.
Jerry Posted May 7, 2024 Author Report Posted May 7, 2024 (edited) Se på fan...... ja jag har ju bara spelat ASL sedan januari 1986 Tack söderberg........... Edited May 7, 2024 by Jerry
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now