Jump to content

dummys vs dummys


Jerry

Recommended Posts

Hej

Vad händer om du har en dummystack, din fiende kommer knallande med en av sina dummystacks, ingen kan ju reveala någon riktig enhet 

Försvararen måste väl kunna ta fram en riktig enhet för att avslöja fienden

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ha fel här, men enligt A11.19 och ASOP så måste Dummy-enheter tas bort innan CC påbörjas. 

Frågan är om försvararen blir av med sin dummy. Jag vill minnas att det inte går att ta bort en dummy med en dummy, men jag hittar inget som styrker detta... 🤔

Link to comment
Share on other sites

"kommer knallande" tolkar jag som Movement.

Då gäller väl A12.15    

"DEFENDER must immediately reveal at least one concealed unit in that Location and thereby force the moving unit back"

"If the ATTACKER is concealed, the DEFENDER can (before he reveals any unit) force him to momentarily reveal a non-Dummy unit in that stack; if the ATTACKER cannot, his Dummy stack is removed." 

"If the DEFENDER is unable to reveal a non-Dummy unit in that Location because there are none, all of his “?” in the Location are removed"

Jag tolkar det som att det inte är smart att gå med en Dummystack in på fiendens "?". För du blir av med din Dummystack innan du kan avslöja var som finns under "?"

Link to comment
Share on other sites

Gällande Advance knallande.

Då är det väl som carlsson påpekade A11.19.
Där står
"Even though concealed, a unit in CC must reveal its Strength Factor prior to both sides’ declaration of CC attacks in that Location. Dummy units are automatically removed prior to attack designation in CC because they cannot reveal a Strength Factor."

Det tolkar jag som att båda Dummystackarna försvinner. Möjligen lite smartare alltså att avancera in  med en Dummystack för att avslöja en försvarares Dummystack.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M Söderberg said:

Det tolkar jag som att båda Dummystackarna försvinner. Möjligen lite smartare alltså att avancera in  med en Dummystack för att avslöja en försvarares Dummystack.

Ja, eller ta reda på var det INTE finns dummies, om man är osäker…

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Nä smart är det inte men undrar vad som händer om alla som krockar med varandra är dummies.... ? 

Får inte detta på plats riktigt..... 

Enligt reglerna så måste ju någon av sidorna ha en riktig enhet, annars kan man ju inte plocka bort några dummies.

 

Men i advance phase, ser det ju klart som korvspad ut, då bör ju alla ? tas bort.

Ja "kommer knallande är assault movement, eller advance phase

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Jerry said:

Nä smart är det inte men undrar vad som händer om alla som krockar med varandra är dummies.... ? 

Får inte detta på plats riktigt..... 

Detta händer på MPh.

"If the ATTACKER is concealed, the DEFENDER can (before he reveals any unit) force him to momentarily reveal a non-Dummy unit in that stack; if the ATTACKER cannot, his Dummy stack is removed." 

 

  • Thumbs up 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...