Jump to content

Bära mycket, hur långt kommer man?


carlsson

Recommended Posts

På ASO hamnade jag i regeldiskussion angående hur mycket enheterna kan bära i kombination med CX, bära för mycket, och ledare. Var för trött då, och för trött nu, så jag slänger ur mig frågan:

Två MMC:s bär på varsitt vapen; Ett väger 4 PP och ett väger 5 PP. De startar tillsammans med en ledare. Hur långt kan de komma som längst?

Min motståndare deklarerade Double Time med grupperna men inte med ledaren och tyckte då att han kom 6 MF med bägge grupperna. Jag hävdade att han kunde komma 6 MF med en av grupperna, inte bägge. Men jag kan ha fel, vad gäller egentligen?

  • MMC som går med ledare får två MF till.
  • Ledare kan hjälpa en grupp att bära och ger då denna grupp en PP till.
  • Enhet som är CX förlorar en i bärförmåga. 
  • Enhet som deklarerar Double Time innan förflyttning får 2 MF till.

 

Hjälp mig fatta. 🤪

Link to comment
Share on other sites

MMC med 5 PP som deklarerar DT i början av MPh och går med en ledare:
4 MF + 2 MF (DT) +2 MF (Leader Bonus) = 8 MF - 2 (har en IPC på och bär 4 PP [ledaren bär en PP]) = 6 MF.

Den andra MMC som bär 4 PP.
4 MF + 2 MF (DT) +2 MF (Leader Bonus) = 8 MF - 2 (har en IPC på 2 MF, bär 4) = 6 MF.

 

image.png.6ea6fee6fde3b9f273b8da0620ebbb9c.png

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

STACK below Moves:

Non-CX Leader 6 MF, Portage 1PP (of 5PP), actually increase the IPC by one to a MMC.

CX Squad 8MF portage 5PP=4PP

CX Squad 8MF Portage 4PP

Each squad IPC of 2 due to CX.

Deduct 2 MF for each squad.

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Tro det eller ej, men jag hann räkna ut detta för en stund sen. Räknade helt enkelt plus och minus, men blev överraskad över resultatet. Tack för bekräftelsen!

Det som stökar till det lite är ju att MMC får 8 MF, trots att ledaren inte gör DT. Känns knasigt. 

Link to comment
Share on other sites

Tankemönstret man kan lägga till med är att de som bär (DT=CX) på tunga vapen samt ammo, springer egentligen inte, utan går lika långt som ledaren men blir trötta ändå, pga av vikten.

Det som är lite bug i regelsystemet är att en 447 squad  som bär 4 PP och går med ledare kommer endast upp i 6 MF oavsett om den CX eller inte, dvs man CX aldrig.

Däremot en 426 med 4 PP, går 5 MF med Ldr eller 6 MF om den 426 CX.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...