Jump to content

OBA FFE Hindrance and LOS


M Söderberg

Recommended Posts

En Observer med 100mm OBA har en SR på en Known Enemy Unit inom LOS men med en total Hindrance på +5 pga Grain. Inga problem eftersom LOS inte är blocked. Så han kan enkelt Konvertera den till en FFE utan EXTRA CHIT DRAW.

Nu har denna Mission har kommit till FFE:C och Observern lyckas behålla Contact och ny Battery Access. Eftersom Observern fortfarande har +5 hindrance av Grain så blir det knepigt. Nu tillkommer ju +1 Hindrance av själva FFE. Totalt +6 och då ska ju LOS vara Blocked. Han kan alltså inte konvertera denna till en ny FFE pga att han inte ser,varken FFE eller KEU i samma hex pga FFE orsakar Blocked. Det är som att inte se skogen för alla träd. Jag tycker det blir lite konstigt men jag kan inte tolka reglerna på annat sätt än att det är så det är. Är det korrekt?

Link to comment
Share on other sites

Ja, när jag nu läser reglerna så ser jag att det är en rimlig tolkning att FFE:C tas bort och därmed är det +5 Hindrance igen vilket löser problemet när en ny FFE ska placeras.
Men….
Jag läser C1.334 och C1.335 och inser att det ändå kan bli knepigt med FFE Hindrance redan när FFE:2 ska smälla av och sedan bytas till FFE:C. Då måste Observer ha LOS till "Base-Level" eller till "Blast Height and any non-Aerial Location in/adjacent-to the FFE-Counter's that contain a Known enemy unit". Och i detta exempel skulle Observer inte ha LOS till KEU eftersom FFE Hindrance adderar till de redan +5 så det blir blocked med +6. 
Jag antar att lösningen är att se till att ha maximalt +4 Hindrance när man placerar en FFE för att kompensera för de extra +1 FFE Hindrance.
 

Link to comment
Share on other sites

C1.334 nämner om du ser eller såg (does/did) en enemy unit, om du såg någon när du började dra ned artilleriet så är det inga problem att fortsätta med FFE:2.

C1.33 nämner att du ska välja ett av de följande options som är möjligt, låter som det bästa vore att välja option C1.334 och inte välja option C1.335 i ditt fall.

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, CTABKA said:

C1.334 nämner om du ser eller såg (does/did) en enemy unit, om du såg någon när du började dra ned artilleriet så är det inga problem att fortsätta med FFE:2.

Ok. "does/did" så står det. Och det har förstås en betydelse. Inte lätt detta. Verkar som detta löser mitt dilemma med att "inte se skogen för alla träd" fast på ett annat sätt än jag tänkte. 

  • Thumbs up 2
Link to comment
Share on other sites

On 12/10/2023 at 7:57 PM, CTABKA said:

C1.334 nämner om du ser eller såg (does/did) en enemy unit, om du såg någon när du började dra ned artilleriet så är det inga problem att fortsätta med FFE:2.

C1.33 nämner att du ska välja ett av de följande options som är möjligt, låter som det bästa vore att välja option C1.334 och inte välja option C1.335 i ditt fall.

Om en  observer inte ser en KEU och drar en extra battery access kort och lyckas.

När det väl kommer till FFE2 så ser dom fortfarande inte någon KEU, vad händer då?

Edited by Fredrik Thylin
Link to comment
Share on other sites

On 12/14/2023 at 1:43 PM, Fredrik Thylin said:

Om en  observer inte ser en KEU och drar en extra battery access kort och lyckas.

När det väl kommer till FFE2 så ser dom fortfarande inte någon KEU, vad händer då?

Det kan bli ett problem om man drar ett extra svart battery access och artilleri beskjutningen inte avslöjar någon fi-enhet då blir det oftast till att behöva dra en gång till battery access (black or red).

Kortfattat, desto grövre artilleri som attackerar ett område desto större chans att avslöja/eliminera fiende och få ned FFE: 2 även om ingen är synlig då, eftersom man oftare kan hävda att man "did see an enemy unit" som nu antigen är eliminerad eller moved/routed away. 

Däremot om du vill korrigera FFE: 2 upp till 3 hexes, kan du återigen behöva dra extra access om fi inte är Known.

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 Om Fi enheten inte är i LOS så behåller den concealment om den inte bryter. Men det är inte en KEU.

Då måste man korrigera en ffe2 om man inte ser base level, och om den hamnar intill fi enheten så blir det en extra chit draw, även om den bröt förra player turn.

Stämmer det?

 

Edited by Fredrik Thylin
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...