Jump to content

In-hex?


pmanlig
 Share

Recommended Posts

Ola efterlyste en sammanfattning av specialregler som gäller "in-hex". Jag tar det här, eftersom det inte är så relevant för diskussionen om moderering. :D

 

Jag förstår inte riktigt vad Ola är ute efter, kanske för att jag inte riktigt hittar ett bra tema. Men, jag kan ju försöka göra en lista på vad jag tror att Ola efterlyser:

 

* Meelee - vem, vad, hur?

* "freeze" - vem, hur?

* TPBF, +2 för ordnance.

* Fordon får inte stanna i samma ruta som AFV om inte...

* PAATC för advance mot fordon.

* PAATC för att behålla concealment i samma ruta som AFV.

* Smoke ger extra +1 om man är i samma ruta.

* LLMC/LLTC om ledare dör/bryter i samma ruta.

* Wall advantage om man inte kan hitta en in-hex TEM i stället.

* Target facing mot vapen i samma ruta.

* Extra MP för vrak i samma ruta, TEM.

* CA när man skjuter på mål i samma ruta.

* Förflyttning i/ur foxholes, wire o.d.

* CCRF, Reaction Fire.

* Infantry OVR, berserk, fortified Location, human wave/banzai.

* Ledare som går bärsärk.

* Behålla HIP i samma Location.

 

Det känns som ganska stor spridning mellan de olika specialreglerna; jag har säkert missat en del som någon annan fyller på med. Vet inte hur man skulle få ihop det här till en bra artikel eller "quick-flow"???

Link to comment
Share on other sites

Se vad snabbt, man kan ju använda detta som en "QRF IN-HEX" typ!

Jag vet inte heller vad jag egentligen är ute efter, men önskemålet var ju något om IN-HEX samlat på en plats. (liknande vad händer på alla 12 slag som fanns/finns!?).

Artikel - well Ole's Stop and Go vart ju riktigt bra - något liknande, inte vet jag?

 

Ooops, jag som hade lovat mig själv att INTE skriva något inlägg på regel-sidan. Lurad :rolleyes:

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

Jo, jag tror jag förstår vad du är ute efter - men jag kan fortfarande inte hitta någon "röd tråd" genom de olika "in-hex" reglerna. Ingen tydlig definition av vilka regler man vill ha med eller inte. Det finns säkert många fler, och jag vet inte var gränsen skall dras. En sak som precis ploppade upp är att man får in-hex TEM mot residual FP - även om man använder bypass!

 

Om du har en bra idé till en artikel, så börja gärna skissa på den. Jag hjälper gärna till så gott jag kan, men jag vet inte hur jag skulle börja i det här fallet.

Link to comment
Share on other sites

n sak som precis ploppade upp är att man får in-hex TEM mot residual FP - även om man använder bypass!

 

Men hallå!! - hur realistiskt är DET!? ;)

 

Seriöst, det visste jag inte, det är ju hur bra som helst! Var/Hur framgår det?

 

 

PS. Tycker också att det verkar coolt, smart och bra med en "In-Hex" Guide. Men Ola får nog utveckla idén lite.... DS.

Link to comment
Share on other sites

n sak som precis ploppade upp är att man får in-hex TEM mot residual FP - även om man använder bypass!

 

Men hallå!! - hur realistiskt är DET!? ;)

 

Seriöst, det visste jag inte, det är ju hur bra som helst! Var/Hur framgår det?

R***istiskt? Skulle det vara svårare att söka skydd när man rör sig genom en position som man ser är under eld, kontra en som inte är under eld? ;)

 

Kolla A8.2 sista meningen.

Link to comment
Share on other sites

En början är ju en regelhänvisning för varje punkt, så man vet var man ska titta. En flowchart blir knepig, då det kan vara en som springer in, advance, HIP som dyker upp, fordon mot inf, fordon mot fordon osv.

 

Men idén är lysande, för om man är osäker på vad som händer undviker man det som takitsk möjlighet, när "köra rakt på" kan vara helt rätt.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Efter lite funderande kom jag fram till en tänkbar indelning av de här reglerna:

 

Attacker mot enheter i samma ruta:

* Meelee - vem, vad, hur?

* TPBF, +2 för ordnance.

* Target facing mot vapen i samma ruta.

* CA när man skjuter på mål i samma ruta.

* CCRF, Reaction Fire.

 

Hur kommer man in i samma ruta som fiendeenhet:

* Fordon får inte stanna i samma ruta som AFV om inte...

* PAATC för advance mot fordon.

* Infantry OVR, berserk, fortified Location, human wave/banzai.

 

Påverkan på förflyttning:

* PAATC för att behålla concealment i samma ruta som AFV.

* Extra MP för vrak/fordon i samma ruta.

* Extra MF/MP för rök.

* Förflyttning i/ur foxholes, wire o.d.

 

Skydd:

* Smoke ger extra +1 om man är i samma ruta.

* Wall advantage om man inte kan hitta en in-hex TEM i stället.

* TEM för vrak i samma ruta.

* In-hex TEM mot residual FP.

 

Övrigt:

* LLMC/LLTC om ledare dör/bryter i samma ruta.

* Ledare som går bärsärk.

* Behålla HIP i samma Location (PTO).

* Kan bli träffad av granatkastare utan LOS.

* "freeze" - vem, hur?

 

Det känns som sagt lite splittrat, men det kan ju vara en början i alla fall. Jag skulle definitivt inte klumpa ihop alla reglerna på ett ställe, det blir för mycket på en gång.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...