Jump to content

Scipio

Members
  • Posts

    372
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Everything posted by Scipio

  1. Scipio

    AOO

    Yep, ASL har övergått till att bli budget för cheapoes.
  2. Om anfallaren vann ambush då? Så kärnan till att folk spelar på det här sättet är att annars så kan vi inte komma på någon anledning till varför den frasen vore relevant att ha där? Nånting borde vi komma på om vi slår våra kloka huvuden ihop. Alltså det verkar märkligt på nåt sätt, normal närstrid är ju uppenbart simultant, dom som blir döda får slå tillbaks osv. Sen så har vi en regel som säger att om man slår duppelett så inträffar det resultatet före allt annat som är simultant. Följdaktligen så borde dom som blir dödade på en dubbeletta inte få räknas in i attacken oavsett om dom är anfallare eller försvarare. Alltså, jag kan inte riktigt se att reglerna säger det och jag hade haft lättare att svälja den tolkningen om det inte var så att det samtidigt verkar lite mysko.
  3. Ok, tack för svaren det var ungefär vad jag trodde. Vad som gör mig mest osäker är hurvida en av 666orna borde elimineras innan den "simultana" "resolutionen" pga. att jag uppfattede 11.12 som något som hände simultant (även om man väljer och slår i en viss ordning" och att 11.22 sedan går in och säger att vid dubbeletta så är det inte längre simultant utan sekventielt. Vad betyder det med sekventielt där om inte att den som slog dubbelettresultatet får in sin attack innan den andra spelare får in sitt?
  4. Ok, close combat i ett hus, inget ambush eller andra krussiduller. 1 tysk halfsquad 237 mot två 666, amerikanaren anfaller. Amerikanen deklarerar alla mot en på tysken och tysken väljer att attackera en av amerikanarna. Amerikanaren slår 9 vilket räcker för att döda tysken. Tysken slår snake eys. Vad händer och varför?
  5. Näe, varför ska dom börja med budgetbräden bara för att MMP har blivit snåljopar...
  6. Jag vill också tacka alla arrangörer och deltagare för en jättetrevlig helg. Det går inte att misslyckas med att ha en rolig stund med ett sådant gäng!
  7. Och jag som alltid trott att det hette Shaving Ryan's Privates.
  8. D är klart fulare färgmässigt än dom gamla brädena. Kloss mot kloss är väl att ta i ändå. Mera sladderlapp mot sladderlapp... Och vill man ha billigt kan man spela luffarshack! Jag började inte med ASL för att det var billigt...
  9. Nämen så står det faktiskt. Intressant, då var den biten ivarjefall avklarad. Så då ser det istället ut så här nu: 1. Ryska (b ) vagnar skjuter med röda TH# såvida det inte står annat på baksidan av countern. 2. Man kan inte scrounga icke SWs från fordon.
  10. Rangeindikatorn verkar ju vara det som gäller för att visa hurvida MA:t på ett fordon är MTR i övrigt så det borde gälla här också. Svarar du nej så kommer jag nästa gång vi spelar ett scenario skjuta direkteld på Infantry Target Type från dom här vagnarna mot dig...
  11. Vad är nu det här för inställning, nu tycker jag minsann att du har fel!
  12. Förvisso, fast reglerna säger emot vad Perry Sez har sagt...reglerna har väl alltid mer rätt än vad Perry har? Jo naturligtvis kan man man "houserula" som man vill men regelboken verkar vara ganska tydlig med att det går bra. Skulle inte förvåna mig att om man ställde det på sin spets och ifrågasatte det hela till MMP så skulle båda punkterna komma med i en senare errata.
  13. Yep, det är skönt att det är nåt som funkar som det ska med den där ASO-tureringen!
  14. Ok, för att summera då: 1. Ryska (b ) vagnar skjuter alltså med röda TH# såvida det inte står annat på baksidan av countern. 2. Om man Scroungar en mSPW S307(f) på dom franska granatkastarna så får man tyska 81 mm istället.
  15. Jo, fordonsnoteringarna förvirrar det verkligen bara ytterligare eftersom det är bara lite bakgrundsinformation och inte några regler, men bakgrundsinformationen konfliktar hårt med vad som händer i spelet. Håller med om det, och om inte Scrounging-reglerna skulle ha varit skrivna som dom var så borde man alltså få ut inte en utan 16 granatkastare istället... Bra fråga, det enda jag kan se det på är att den har en range-anvisning på fordonsbrickan ([2-60]).
  16. Tack för svaret. Jag är främst intresserad av vad reglerna faktiskt säger och inte vad som är realistiskt. Det är iofs. inget akut problem i nuläget, vi har bestämt oss för hur vi spelar och kör på det tills det finns ett konkret svar. Det som förbryllar mig är att reglerna såvitt jag kan se säger att ryska (b ) vagnar ska ha röda TH#s men de flesta spelare verkar köra med svarta TH#s och att MMPs regelguru även han har svarat att det ska vara så. På realismbiten så är det lite mysko att en mSPW S307(f) kör omkring med franska 81mm granatkastare och om man väljer att plocka ut granatkasteren ur vagnen så får man en tysk 81mm granatkastare i handen. Känns lite Snurre Sprätt över det hela men reglerna verkar ju faktiskt säga det, så då kör vi väl så så länge. Däremot så kan det bli ett ämne för faktiska dikussioner på turering om det är så att en majoritet av spelarna idag spelar fel så det vore ju bra att försäkra sig om hur det verkligen ligger till. Vill minnas att Scrounging-reglerna säger att man inte kan plocka ur ordnance ur fordonet med undantag då för granatkastare.
  17. Referens till tidigare tråd: http://forum.aslsweden.com//index.php?showtopic=1103 Försöker uttröna vart i reglerna informationen finns om varför tyskar med (f ) vagnar har svarta to-hit-numbers medans det verkar vara tvärt om för ryssarna med (b ) vangnar? Samt om man nu scroungar en mSPW S307(f), vad får man för granatkastare då? Tysk eller fransk?
  18. Ah han har inte ens öppnat regelboken för att komma fram till det... ...då kan man lika gärna fråga tant Agda på gatan istället... I så fall så skulle jag nog helt ignorera eventuella svar från honom som inte kan styrkas av regelreferenser... Tebax till ruta ett alltså.
  19. Mhm, det konfunderar mig lite att Perry bara lämnar ett svar utan regelhänvisning eller påpekande om att det ska till errata i regelboken eller på counters i så fall. Annars om man tolkar reglerna för ryssarna med brittiska vagnar som det görs för tyskar med franska så borde inte ryssarna få svarta to-hit-numbers... Har en följdfråga på detta ämne. Om jag scroungar en mSPW S307(f) på sin mortar och kulspruta så får mina trupper i handen en tysk 81mm granatkastare och en tysk 3-8 LMG?
  20. Mmm, men det vart också en ruling på att ryssarna ska använda svarta för brittiska vagnar också...vad är den baserad på? Errata som egentligen borde vara tryckt på countern?
  21. Ok, men varför har då ryska vagnar svart To-Hit som är (b )? Har problem med att hitta en regel som beskriver detta.
  22. Ok, då använder alltså (f)-fordon svart to-hit-värde också?
  23. Jo, tackar för infon men vad jag skulle veta är den speltekniska definitionen av fordonet. Alltså är en mSPW S307(f) "French Vehicle" eller är det en "German Vehicle.
  24. Är en mSPW S307(f) ett franskt eller tyskt fordon?
×
×
  • Create New...