Jump to content


Photo

Pillboxar och Bunkers


  • Please log in to reply
25 replies to this topic

#1 Daniel

Daniel

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 433 posts

Posted 11 May 2006 - 08:31 AM

Tjenare gott folk!

Jag och Brain spelade J46 Strongpoint 11 i tisdags och vi blevl ite fundersamma över hur Pillboxar fungerar.

1. Har man LOS till en fiende i en NCA av en PB (PillBox)?
2. Om jag Banzaiar in i en hex med en PB via NCA, då kan han inte skjuta på mig, korrekt?
3. Antag nr. 2 ovan, får han skjuta på fiender som inte är i samma hex från den PB:n?

Har ni något annat intressant att tillägga om pillboxar och bunkrar så tveka inte dela med er! :D

// Daniel

#2 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,508 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 11 May 2006 - 09:45 AM

Tjenare gott folk!

Jag och Brain spelade J46 Strongpoint 11 i tisdags och vi blevl ite fundersamma över hur Pillboxar fungerar.

Bra scenario.


1. Har man LOS till en fiende i en NCA av en PB (PillBox)?

Från B30.6:
"Same-level units inside and outside a pillbox in the same hex are ADJACENT "

och från B30.2:
"Fire from inside a pillbox into its own hex is limited to CC, or SMOKE grenade placement, or a Thrown DC (30.31), or to vertices of its CA, or to PBF vs units currently crossing the CA hexsides of its own hex."

Så det LOS finns nog men attack möjligheterna är begränsade.


2. Om jag Banzaiar in i en hex med en PB via NCA, då kan han inte skjuta på mig, korrekt?

Nej, fast en DC kan dom kasta enligt B30.2.


3. Antag nr. 2 ovan, får han skjuta på fiender som inte är i samma hex från den PB:n?

Ja. B30.44:

"Pillbox occupants may fire at ocupants of their own hex only as per 30.2, and, because enemy units never co-exist in the same Location with a friendly-occupied pillbox, TPBF and Target Selection limits (A7.211-.212; A8.312) do not apply."

#3 Daniel

Daniel

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 433 posts

Posted 11 May 2006 - 10:43 AM

Tackar!

Illa illa, det betyder att jag inte vann helt enligt reglerna då, Jag trodde att han inte fick skjuta ut från sin pillbox men det fick han tydligen då... det hade blivit mycket svårare för mig annars!

// Daniel

#4 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,047 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 14 February 2018 - 12:31 PM

En Pillbox är ju hidden .... kan inte hitta............. om enheterna inne i en pillbox tas fram när man får syn på pillboxen eller inte ??



#5 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,160 posts
  • Gender:Male

Posted 14 February 2018 - 01:09 PM

Man får inte syn på innehållet bara för att man har LOS till Pillboxen, nej.

 

Står i B30.7, även om man måste dela upp det lite. (En Pillbox i sig är Concealment Terrain och enheter i den sätter upp HIP. Eftersom HIP inte tas fram förrän man skjuter/gör nåt, så behåller de HIP även om man ser själva Pillboxen.)



#6 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,047 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 14 February 2018 - 11:59 PM

tackar jag återkommer i denna tråden om pillboxar misstänker jag :)



#7 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,047 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 15 February 2018 - 12:02 AM

Stod något om att om man crittar en bunker så raseras den .... om man skjuter en AREA fire in i pillbox-hexen o får en crit slår man då random på dels folk utanför pillboxen dels för folk inne i pillboxen o dels för om man träffar själva pillboxen ???

 

Samma vid crit med OBA ??



#8 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,508 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 15 February 2018 - 09:08 AM

Stod något om att om man crittar en bunker så raseras den .... om man skjuter en AREA fire in i pillbox-hexen o får en crit slår man då random på dels folk utanför pillboxen dels för folk inne i pillboxen o dels för om man träffar själva pillboxen ???

 

Samma vid crit med OBA ??

C3.74:

"...If using the Area Target Type or OBA, and more than one occupied Location is hit, use Random Selection to determine the occupied Location in which the CH occurs."



#9 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,160 posts
  • Gender:Male

Posted 15 February 2018 - 10:06 AM

Bifogar en bra liten fil att plugga in.

Attached Files



#10 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,047 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 16 February 2018 - 08:27 AM

Hmmmmmmm den där 30.35.....
Att INGA modifieringar gäller för AP APCR .....
Men gäller inte + 5 heller vid to hit på en infantry target type mot en grå pillbox CA ??

#11 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,160 posts
  • Gender:Male

Posted 16 February 2018 - 09:10 AM

Hmmmmmmm den där 30.35.....
Att INGA modifieringar gäller för AP APCR .....
Men gäller inte + 5 heller vid to hit på en infantry target type mot en grå pillbox CA ??

 

Nope. Så länge Basic TK är mer än dubbelt så hög som TEM så negligeras TEM.

 

Det är en helt crazy regel som nog är en av de minst realistiska reglerna i hela systemet. Visa mig en AP-granat som tar sig igenom 2 meter betong utan problem... biggrin.png (Jag läste en diskussion om detta nånstans, och tydligen hade det varit en betongbunker nånstans under kriget som hade blivit genomskjuten på det sättet, men det hade senare visat sig vara fel på den rapporten, eller hur det var – Men det räckte för någon på Avalon Hill att hitta på regeln) 

Men men, det är så det är. 



#12 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,047 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 16 February 2018 - 11:01 AM

ok..... så jag kollar helt enkelt på infantry target type kollar avståndet o rullar (om jag nu har dubbelt upp) o sen får grabbarna i bunkern ta detta ??

 

Ja den verkar crazy,,,,



#13 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,160 posts
  • Gender:Male

Posted 16 February 2018 - 11:08 AM

Korrekt uppfattat. Glöm naturligtvis inte vanliga DRM som BU.

 

Notera också att mål i Pillbox inte räknas som Concealed (30.7).... ;)



#14 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,047 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 16 February 2018 - 12:59 PM

nä jag såg detta.....



#15 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,047 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 16 February 2018 - 02:40 PM

Detta med att man inte räknar skyddet för att träffa o placera en AP-granat i skottgluggen.... det finns möjligen inte samma regler när det gäller hus ??

Man kan ju tycka byggnad som byggnad eller ???



#16 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,160 posts
  • Gender:Male

Posted 16 February 2018 - 03:54 PM

Det har inget med skottglugg att göra. Man trodde att en AP-projektil penetrerade betong som en varm kniv penetrerar smör. Därför ingen TEM DRM.

 

Och ja, det är väl sannolikt att en koboltspets tränger längre in i cement än vad en projektil av stål gör, men knappast 2 meter betong och armeringsjärn utan problem...

 

Regeln är alltså inte förenad med verkligheten, och en av (ytterst) få regler som jag tycker borde ändras. 

 

/Mina $0,02



#17 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,047 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 16 February 2018 - 04:26 PM

Håller med
Men till min fråga :
denna regel gäller alltså bara pillboxes ?

#18 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,047 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 16 February 2018 - 04:27 PM

Borde ju varit samma mot stenhus....

#19 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,160 posts
  • Gender:Male

Posted 16 February 2018 - 04:55 PM

Denna regel gällar bara Pillbox.

 

Övriga hus är inte bygga med sån täthet och har fönster/dörrar/övriga öppningar överallt, således går projektilen bara rätt igenom medan man får anta att den studsar omkring en del i en bunker.

 

Det står fortfarande kvar cementbunkrar i hela Europa för det är ett rent h*e att riva dem... Minns den upp och nervända bunkern som ligger i Normandie – Enligt utsago en direktträff av 60 cm fartygsartilleri. Bunkern är fortfarande hyfsat intakt, men man kan ju anta att manskapet i den dog ögonblickligen.

 

Lite inspiration.



#20 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,047 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 16 February 2018 - 09:20 PM

jo... jag har varit i Verdun tre ggrr o i normandie tre ggr o faktiskt i fjärrkarelen o sett finska bunkrar med T 34 bokstavligen på taket där den lämnades



#21 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,047 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 26 February 2018 - 03:54 PM

Måste en bruten enhet som befinner sig i en pillbox "withdraw from melee" ??

Eller typ "withdraw from close combat"  ?

 

En sak till hur skriver man ut din (carlsson) cheat sheet om pillboxes får bara ut delar ur den på ett vettigt vis.....



#22 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,508 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 26 February 2018 - 08:14 PM

En enhet i en Pillbox hålls inte i Melee - d.v.s., kan ej Withdraw.

 

B30.6.

"...CC is resolved in the normal manner between Infantry units in and outside of a pillbox [EXC: Hand-to-Hand CC is NA; no Melee results (30.1; A11.15)]...."



#23 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,047 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 26 February 2018 - 08:30 PM

Ok men har man ändå -2 mot en bruten enhet inne i pillboxen ?



#24 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,508 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 26 February 2018 - 09:16 PM

Svar ja. Klargjort ytterligare med erratan till A11.16 i ASL Journal 11.

 

A11.16: lines 1-2, delete “in the same Location with an enemy unit”.



#25 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,047 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 26 June 2018 - 08:28 AM

Carlsson....??!!

 

Hur skriver man ut din pillbox cheat-sheet på ett vettigt sätt..... sitter här nere o försöker få ut den ur skrivaren på ett vettigt sätt o alla datormatadorer har gått på semester.............



#26 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,047 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 28 June 2018 - 08:38 AM

Nu blev det mera om detta ämne.

Situation :

Brutna enheter i en hex med en pillbox

I hexen ADJACENT inne i ett hus finns friska enheter

I samma hex fast i källaren finns brutna enheter.

 

Kan dom brutna enheterna routa in i PILLBOXEN o därefter räknas som om dom INTE är ADJACENT till enhetrna i huset ??

o i så fall skulle väl dom brutna enheterna i källaren kunna rusa upp o ut ur nämnda hu eftersom enheterna i pillboxen inte är ADJACENT ??






0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users