Jump to content


Photo

Pillboxar och Bunkers


  • Please log in to reply
40 replies to this topic

#1 Daniel

Daniel

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 433 posts

Posted 11 May 2006 - 08:31 AM

Tjenare gott folk!

Jag och Brain spelade J46 Strongpoint 11 i tisdags och vi blevl ite fundersamma över hur Pillboxar fungerar.

1. Har man LOS till en fiende i en NCA av en PB (PillBox)?
2. Om jag Banzaiar in i en hex med en PB via NCA, då kan han inte skjuta på mig, korrekt?
3. Antag nr. 2 ovan, får han skjuta på fiender som inte är i samma hex från den PB:n?

Har ni något annat intressant att tillägga om pillboxar och bunkrar så tveka inte dela med er! :D

// Daniel

#2 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,589 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 11 May 2006 - 09:45 AM

Tjenare gott folk!

Jag och Brain spelade J46 Strongpoint 11 i tisdags och vi blevl ite fundersamma över hur Pillboxar fungerar.

Bra scenario.


1. Har man LOS till en fiende i en NCA av en PB (PillBox)?

Från B30.6:
"Same-level units inside and outside a pillbox in the same hex are ADJACENT "

och från B30.2:
"Fire from inside a pillbox into its own hex is limited to CC, or SMOKE grenade placement, or a Thrown DC (30.31), or to vertices of its CA, or to PBF vs units currently crossing the CA hexsides of its own hex."

Så det LOS finns nog men attack möjligheterna är begränsade.


2. Om jag Banzaiar in i en hex med en PB via NCA, då kan han inte skjuta på mig, korrekt?

Nej, fast en DC kan dom kasta enligt B30.2.


3. Antag nr. 2 ovan, får han skjuta på fiender som inte är i samma hex från den PB:n?

Ja. B30.44:

"Pillbox occupants may fire at ocupants of their own hex only as per 30.2, and, because enemy units never co-exist in the same Location with a friendly-occupied pillbox, TPBF and Target Selection limits (A7.211-.212; A8.312) do not apply."

#3 Daniel

Daniel

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 433 posts

Posted 11 May 2006 - 10:43 AM

Tackar!

Illa illa, det betyder att jag inte vann helt enligt reglerna då, Jag trodde att han inte fick skjuta ut från sin pillbox men det fick han tydligen då... det hade blivit mycket svårare för mig annars!

// Daniel

#4 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 14 February 2018 - 12:31 PM

En Pillbox är ju hidden .... kan inte hitta............. om enheterna inne i en pillbox tas fram när man får syn på pillboxen eller inte ??



#5 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,367 posts
  • Gender:Male

Posted 14 February 2018 - 01:09 PM

Man får inte syn på innehållet bara för att man har LOS till Pillboxen, nej.

 

Står i B30.7, även om man måste dela upp det lite. (En Pillbox i sig är Concealment Terrain och enheter i den sätter upp HIP. Eftersom HIP inte tas fram förrän man skjuter/gör nåt, så behåller de HIP även om man ser själva Pillboxen.)



#6 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 14 February 2018 - 11:59 PM

tackar jag återkommer i denna tråden om pillboxar misstänker jag :)



#7 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 15 February 2018 - 12:02 AM

Stod något om att om man crittar en bunker så raseras den .... om man skjuter en AREA fire in i pillbox-hexen o får en crit slår man då random på dels folk utanför pillboxen dels för folk inne i pillboxen o dels för om man träffar själva pillboxen ???

 

Samma vid crit med OBA ??



#8 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,589 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 15 February 2018 - 09:08 AM

Stod något om att om man crittar en bunker så raseras den .... om man skjuter en AREA fire in i pillbox-hexen o får en crit slår man då random på dels folk utanför pillboxen dels för folk inne i pillboxen o dels för om man träffar själva pillboxen ???

 

Samma vid crit med OBA ??

C3.74:

"...If using the Area Target Type or OBA, and more than one occupied Location is hit, use Random Selection to determine the occupied Location in which the CH occurs."



#9 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,367 posts
  • Gender:Male

Posted 15 February 2018 - 10:06 AM

Bifogar en bra liten fil att plugga in.

Attached Files



#10 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 16 February 2018 - 08:27 AM

Hmmmmmmm den där 30.35.....
Att INGA modifieringar gäller för AP APCR .....
Men gäller inte + 5 heller vid to hit på en infantry target type mot en grå pillbox CA ??

#11 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,367 posts
  • Gender:Male

Posted 16 February 2018 - 09:10 AM

Hmmmmmmm den där 30.35.....
Att INGA modifieringar gäller för AP APCR .....
Men gäller inte + 5 heller vid to hit på en infantry target type mot en grå pillbox CA ??

 

Nope. Så länge Basic TK är mer än dubbelt så hög som TEM så negligeras TEM.

 

Det är en helt crazy regel som nog är en av de minst realistiska reglerna i hela systemet. Visa mig en AP-granat som tar sig igenom 2 meter betong utan problem... biggrin.png (Jag läste en diskussion om detta nånstans, och tydligen hade det varit en betongbunker nånstans under kriget som hade blivit genomskjuten på det sättet, men det hade senare visat sig vara fel på den rapporten, eller hur det var – Men det räckte för någon på Avalon Hill att hitta på regeln) 

Men men, det är så det är. 



#12 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 16 February 2018 - 11:01 AM

ok..... så jag kollar helt enkelt på infantry target type kollar avståndet o rullar (om jag nu har dubbelt upp) o sen får grabbarna i bunkern ta detta ??

 

Ja den verkar crazy,,,,



#13 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,367 posts
  • Gender:Male

Posted 16 February 2018 - 11:08 AM

Korrekt uppfattat. Glöm naturligtvis inte vanliga DRM som BU.

 

Notera också att mål i Pillbox inte räknas som Concealed (30.7).... ;)



#14 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 16 February 2018 - 12:59 PM

nä jag såg detta.....



#15 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 16 February 2018 - 02:40 PM

Detta med att man inte räknar skyddet för att träffa o placera en AP-granat i skottgluggen.... det finns möjligen inte samma regler när det gäller hus ??

Man kan ju tycka byggnad som byggnad eller ???



#16 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,367 posts
  • Gender:Male

Posted 16 February 2018 - 03:54 PM

Det har inget med skottglugg att göra. Man trodde att en AP-projektil penetrerade betong som en varm kniv penetrerar smör. Därför ingen TEM DRM.

 

Och ja, det är väl sannolikt att en koboltspets tränger längre in i cement än vad en projektil av stål gör, men knappast 2 meter betong och armeringsjärn utan problem...

 

Regeln är alltså inte förenad med verkligheten, och en av (ytterst) få regler som jag tycker borde ändras. 

 

/Mina $0,02



#17 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 16 February 2018 - 04:26 PM

Håller med
Men till min fråga :
denna regel gäller alltså bara pillboxes ?

#18 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 16 February 2018 - 04:27 PM

Borde ju varit samma mot stenhus....

#19 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,367 posts
  • Gender:Male

Posted 16 February 2018 - 04:55 PM

Denna regel gällar bara Pillbox.

 

Övriga hus är inte bygga med sån täthet och har fönster/dörrar/övriga öppningar överallt, således går projektilen bara rätt igenom medan man får anta att den studsar omkring en del i en bunker.

 

Det står fortfarande kvar cementbunkrar i hela Europa för det är ett rent h*e att riva dem... Minns den upp och nervända bunkern som ligger i Normandie – Enligt utsago en direktträff av 60 cm fartygsartilleri. Bunkern är fortfarande hyfsat intakt, men man kan ju anta att manskapet i den dog ögonblickligen.

 

Lite inspiration.



#20 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 16 February 2018 - 09:20 PM

jo... jag har varit i Verdun tre ggrr o i normandie tre ggr o faktiskt i fjärrkarelen o sett finska bunkrar med T 34 bokstavligen på taket där den lämnades



#21 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 26 February 2018 - 03:54 PM

Måste en bruten enhet som befinner sig i en pillbox "withdraw from melee" ??

Eller typ "withdraw from close combat"  ?

 

En sak till hur skriver man ut din (carlsson) cheat sheet om pillboxes får bara ut delar ur den på ett vettigt vis.....



#22 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,589 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 26 February 2018 - 08:14 PM

En enhet i en Pillbox hålls inte i Melee - d.v.s., kan ej Withdraw.

 

B30.6.

"...CC is resolved in the normal manner between Infantry units in and outside of a pillbox [EXC: Hand-to-Hand CC is NA; no Melee results (30.1; A11.15)]...."



#23 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 26 February 2018 - 08:30 PM

Ok men har man ändå -2 mot en bruten enhet inne i pillboxen ?



#24 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,589 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 26 February 2018 - 09:16 PM

Svar ja. Klargjort ytterligare med erratan till A11.16 i ASL Journal 11.

 

A11.16: lines 1-2, delete “in the same Location with an enemy unit”.



#25 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 26 June 2018 - 08:28 AM

Carlsson....??!!

 

Hur skriver man ut din pillbox cheat-sheet på ett vettigt sätt..... sitter här nere o försöker få ut den ur skrivaren på ett vettigt sätt o alla datormatadorer har gått på semester.............



#26 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 28 June 2018 - 08:38 AM

Nu blev det mera om detta ämne.

Situation :

Brutna enheter i en hex med en pillbox

I hexen ADJACENT inne i ett hus finns friska enheter

I samma hex fast i källaren finns brutna enheter.

 

Kan dom brutna enheterna routa in i PILLBOXEN o därefter räknas som om dom INTE är ADJACENT till enhetrna i huset ??

o i så fall skulle väl dom brutna enheterna i källaren kunna rusa upp o ut ur nämnda hu eftersom enheterna i pillboxen inte är ADJACENT ??



#27 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 27 July 2019 - 12:12 AM

måste försöka fatta detta 

Man är ju i CC med varandra (killar inne i bunkern o killar utanför bunkern i samma hex)

1) Kan man verkligen skjuta inifrån bunkern o ut ? (trodde det var begränsat till DC SMOKE samt killar som RÖR SIG in i samma hex som bunkern vi CA på bunkern)

2)Kan man skjuta ifrån samma hex som bunkern o in i bunkern om man är markerad med CC ?

3)Kan man skjuta ut, inifrån en CC-markerad hex ?

4) är man helt fri att gå iväg ut ur en CC-markerad hex ? (killarna utanför bunkern)



#28 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,367 posts
  • Gender:Male

Posted 27 July 2019 - 07:36 AM

B30.6, uppdelat i punktform:

• Same-level units inside and outside a pillbox in the same hex are ADJACENT.

• A unit inside a pillbox may not move/rout/Withdraw-from-CC out of the pillbox if there is an enemy ground unit in the same hex; it can only advance out of the pillbox and must halt in the pillbox hex.

• CC is resolved in the normal manner between Infantry units in and outside of a pillbox [EXC: Hand-to-Hand CC is NA; no Melee results].

• CC is NA between a vehicle(s)/PRC and a unit(s) in a pillbox.

• A unit in a pillbox cannot be attacked in CC if there is any friendly ground unit(s) in the hex outside the pillbox.

 

 

 

1. Eftersom det inte blir någon Melee, så ja – De kan skjuta mot varandra.

2. CC är man bara markerad med under CC-fasen, sedan tas brickan bort. I vanliga fall hade enheterna varit markerade med en Melee-bricka

3. Nej, men de är inte markerade med CC/Melee, så dessa enheter kan det.

4. Nej, men de är inte markerade med CC/Melee, så dessa enheter kan det..



#29 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 27 July 2019 - 10:23 AM

Kanonis........
Tack.....

Blir det TPBF Inne i hexen mellan bunkermännen o de andra ?

#30 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,589 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 27 July 2019 - 10:26 AM

Ingen regelbok, men jag tror inte man kan skjuta innifrån en pillbox mot enheter i samma hex normalt sätt.

#31 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 27 July 2019 - 12:13 PM

ok.... nä det verkade inte riktig så vid närmare läsning.... verkade bara vara i ögonblicket som man rusade in i bunkerhexen via CA o sen begränsades det till rökläggning o DC-kastning INIFRÅN pillerburken



#32 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,367 posts
  • Gender:Male

Posted 27 July 2019 - 01:36 PM

B30.2:
Fire from inside a pillbox into its own hex is limited to CC, or SMOKE grenade placement, or a Thrown DC (30.31), or to vertices of its CA, or to PBF vs units currently crossing the CA hexsides of its own hex.

#33 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 29 July 2019 - 10:03 AM

Nu blev det jobbigt igen ,Carlsson .....
Den där bunkerfilen du postade här......
Enligt 30.113 så är det inte tillåtet att skjuta i bunkerns NCA med knappast några vapen ...?

Canister, MG, IFE and Small Arms fire vs a pillbox, as well as WP NMC vs pillbox occupants (30.34), are NA through its NCA.

För visst är man väl i bunkerns NCA när man är i samma hex som bunkern ?

Edited by Jerry, 29 July 2019 - 08:39 PM.


#34 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,367 posts
  • Gender:Male

Posted 29 July 2019 - 11:38 AM

Korrekt. Fienden anses vara på taket eller motsvarande, och kan alltså inte påverka enheterna inne i Pillboxen med dessa vapen.

 

Men det stör mig lite att det inte uttryckigen står att enheter i samma Hex använder NCA-modifikationen... 



#35 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,589 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 29 July 2019 - 12:38 PM

Men det stör mig lite att det inte uttryckigen står att enheter i samma Hex använder NCA-modifikationen... 


Det gör ju det fast lite indirekt. Är du inte i CA använder man NCA. Hexen är inte i CA.

#36 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 29 July 2019 - 08:41 PM

Tackar men man kan alltså inte skjuta på folk inne i bunkern med folk utanför bunkern om man befinner sig i samma hex .....?

Canister, MG, IFE and Small Arms fire vs a pillbox, as well as WP NMC vs pillbox occupants (30.34), are NA through its NCA.

#37 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,589 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 30 July 2019 - 02:04 PM

Tackar men man kan alltså inte skjuta på folk inne i bunkern med folk utanför bunkern om man befinner sig i samma hex .....?

Canister, MG, IFE and Small Arms fire vs a pillbox, as well as WP NMC vs pillbox occupants (30.34), are NA through its NCA.

Korrekt - inte med någon av dom vapen-typer som du listar ovan.



#38 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 30 July 2019 - 11:06 PM

En liten liten till bara.... : kan man verkligen initiera en CC med dom som är INNE i bunkern med dom som är UTANFÖR  ??



#39 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,367 posts
  • Gender:Male

Posted 31 July 2019 - 07:06 AM

En liten liten till bara.... : kan man verkligen initiera en CC med dom som är INNE i bunkern med dom som är UTANFÖR  ??

 

Ja. Det står ju inget om att man inte får det, så det borde inte vara några problem. 

Det är Pillbox-enheternas sätt att försvara sig. De jobbar sig ut från baksidan helt enkelt. Så ser jag det i alla fall. :)



#40 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 31 July 2019 - 08:13 PM

Man borde kunna hålla emot dörren ... biggrin.png biggrin.png biggrin.png biggrin.png biggrin.png biggrin.png biggrin.png



#41 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,367 posts
  • Gender:Male

Posted 31 July 2019 - 09:17 PM

...eller vägra röra sig i hexagon-mönster. Det hade varit det lättaste för de stackars pappersbrickorna! ;)




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users