Jump to content

Pegasus bridge


Janusz

Recommended Posts

Jag håller på att dra igång CGII med min nybörjarspelare. Han reflekterade över att "detta är nog lika stort som allt vi spelat hittills". tja, med 70 grupper och runt 35 turns blir det ju en del :o)

 

Mina brittiska ?-brickor tog slut bara under setup, innan en enda enhet är CX, och med en Britt (min motståndare) som gillar att stacka och undviker deployment. I vilka moduler får man brittisk ?-brickor? Jag borde ha nog med WoA, PB och ABtF.

 

Min reflektion så här i början:

Det känns lite underligt, men under DAWN, som är ungefär 7 turns långt, har Britten fler grupper, helt överlägsen eldkraft, moral och ELR. Han har tre ledare med -2, och sammanlagt 10 ledare, mot mina 6 (5 eftersom jag slog dåligt).

 

Om vi jämför eldkraft:

Britt: 210 (small arms+MGs)

Tysk: 153 (small arms+MGs)

 

Tyskarna enda fördel är deras tanks, men så har då Britterna 6 PIAT och tre kanoner. Med 8 i moral och 5 ELR kan man faktiskt sända ut en och annan HS på tankjakt.

 

Så min fråga är: Hur anfaller tysken? Eller snarare, "kan tysken anfalla"?

Genom kampanjen ser tysken ut att ha sammanlagt 73 grupper, mot Brittens dryga 30. Det ser bra ut, men jag är osäker på om inte Britten kan skicka tysken ut från kartan Day I, om de satsar på det och har rensat sin högra flank under morgonen.

 

Jag klagar och klagar, men kommer självklart ändå vinna på min överlägsna strategiska förmåga ;o)

 

Kommentarer?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Med utgång från egen erfarenhet av denna kampanj (som nu håller på att gå in i ett kritiskt skede för britten *gulp*) så ska jag försöka bidra med några funderingar...

 

Frågetecken

Har inte upplevt någon gång under kampanjen att britten har haft för lite frågetecken. Blev orolig att jag missat nåt... Men kan inte komma på nåt speciellt. Visst, britten startar med mycket trupp, men SÅ mycket?

 

Styrkor och Taktik

Du har helt rätt, den första dagen har britterna övertaget, men det ändras efter ett tag.

Det gäller som tysk att uppehålla britten så länge som möjligt i byn med kyrkan och stallarna (norra delen av kartan, kommer inte ihåg namnet).

Dessutom har du som tysk MYCKET mer supportvapen än britterna. Britternas tyngsta MG är en tysk MMG som snabbt går ur tiden... Med tyskarnas tunga vapen - som de bara får mer av - kan de på avstånd ligga och döda britter, utan att britterna kan göra något.

Jag tror att tysken ska anfall lugnt, men samtidigt passa på om chansen kommer, för trots allt är två döda fallskärmstrupper två trupper som han aldrig får tillbaka. Tysken kommer in med mer...

 

Jag tror det är en BRA idé att de två första dagna ligga med MMG och HMG i slottet, med de bästa ledarna, och bespruta britterna varhelst det går.

 

 

För övrigt är som sagt kampanjen otroligt rolig och hade det inte varit för att samtliga kanoner är borta och ett stort strategiskt misstag när förstärkningen anlände Day II hade segern varit gjuten. Nu är den mer som den ska vara; Balanserande på en knivegg...!

 

:)

 

PS. Kolla in LOS.en mellan T16 <=> X18... T16 med Foxhole (inte för att man kan se ut mot bron över häcken men ändå) blir en oerhört strategisk position när bron börjar komma inom räckhåll... DS

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Knivegg sa Bill - Knivegg sa Bull...

 

CG Day III håller på att rundas av och det börjar bli "lite" hett om öronen.... Vad gör man nu då?

:blink:

 

http://www.aslsweden.com/Bilder/IMG_0482.jpg

6b, tyskens AFPh

 

 

http://www.aslsweden.com/Bilder/IMG_0483.jpg

Inför 7a

 

 

3 st GO HS

1 st broken HS

1 wounded 10-3 (vår tappra Mayor Pinecoffin-Matchette)

1 GO 8-1

2 st LMG

 

Det är vad som är kvar. Pinecoffin-Matchette och en HS är i Melee i Café Gondrée, mot två tyska 467:or...

 

 

Nästa gång vi spelar börjar vi runda 7. Någon som vill satsa pengar? :)

Link to comment
Share on other sites

Men snälla Andreas, vad har du nu gjort? Fick inte du in 25 grupper och 9 tanks för ett par rundor sedan?

 

Det ser liksom lite kört ut, eftersom tyskarna bara behöver vara kvar inom 3 hexes från bron om en turn. Jobbigt läge :)

 

Var det kul? Berätta om den där enorma missen du gjort.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Nej nej, det här är CG Day III. Näst sista Kampanjscenariot mao. NÄSTA scenario får vi in förstärkningar, så det handlar "bara" om att hålla ut en till tre rundor till.... :blink:

 

Således är vinstvillkoren att tyskarna ska ta in bron. Gör dem det denna dagen så har de vunnit.

 

 

Kampanjen har i alla fall varit otroligt rolig! Det märks att den är protysk, även om man inte kan tro det i början. Jag berättar mer om missar och sånt sen, kanske blir en AAR om jag får tid...

 

På söndag avgörs CG Day III!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Britten börjar med en tysk MMG och en LMG. Ox- and Bucks är tränade på tyska vapen, och har hittat ett ammoförråd, så de "can use German SW without captured use penalties" eller liknande. Det magiska ordet är "USE".

För under "SW repair", inte "captured use", står det att "captured SWs may never be repaired...".

SÅ min fråga är:

Kan Britterna reparera sin snodda MMG om det pajjar?

 

Det står "USE", och inte use/repair. Å andra sidan kan det tyckas självklart att dessa hänger samman, men regeln står liksom inte under "captured weapons". I andra scenarion har det stått "The partisans use russian SWs without captured-use penalties". Men sidor som var allierade kan ha "the German SWs in the bulgarian OB are considered Bulgarian" eller liknande (se scenariona från Partisan). Är detta någon skillnad?

 

Vad tycker ni, och hur har ni spelat tidigare?

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag är säker på är att Britterna får reparera trasig tyska vapen under Refit Phase:n. Under spel vet jag alltså inte... Men är nyfiken eftersom vi just har pajat tyska bössor!

 

Tidigare har vi spelat att man inte får reparera under spel, däremot under RePh. Varför vet jag inte egentligen, kan man repa under RePh borde man kunna under spel också (bara det att man har -1 under RePh).

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi är färdiga med Dawn, och ska nu köra mellanfasen RePh.

 

Reglerna hänvisar Britterna till att dra suply (eller snarare non-isolation) till non-wrecked gliders. Var finns dessa om man spelar CGII, och följaktligen startade EFTER att de landat? Regelhänvisning uppskattas.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är ju flera av er som spelar PB i Borås. Reglerna för WW säger att man ska placera enheter som dödats på vissa sätt i WW-rutan.

 

Sedan, under RePh, får Britten lika många WW-squads (FRD) som han har squads i rutan.

 

Vad händer med halvgrupperna? Blir de kvar i rutan tills nästa RePh?

Töms rutan någonsin? Jag hittar ingen sådan regel. Kul om trupperna ligger kvar och genererar WW hela kampanjen :)

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Vi är färdiga med Dawn, och ska nu köra mellanfasen RePh.

 

Reglerna hänvisar Britterna till att dra suply (eller snarare non-isolation) till non-wrecked gliders. Var finns dessa om man spelar CGII, och följaktligen startade EFTER att de landat? Regelhänvisning uppskattas.

 

Har ingen regelhänvisning på mig, men jag är ganska säker att det är bron som gäller.

 

 

 

Vad händer med halvgrupperna? Blir de kvar i rutan tills nästa RePh?

Töms rutan någonsin? Jag hittar ingen sådan regel. Kul om trupperna ligger kvar och genererar WW hela kampanjen

 

Halvgrupperna elimineras.

 

 

FAQ:

Q9.4 & CG17 If a HS remains in the Walking Wounded box at the end of the RePh, it is removed or does it remain there till the next RePh?

 

 

A. It is removed. {J1}

 

Rekommenderar ett besök på MMP:s FAQ/Errata-sida:

http://www.multimanpublishing.com/ASL/aslqa.php

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen.

 

Ska börja med Day 1, och fick nu mina första minusledare <_<

 

Jag tittade lite på VCs, och det verkar som britten Day 2 får 15 squads och en massa grymma ledare, som han kan offra i högar. Bara 4 squads måste ut, och så fort han uppnått det är resterande trupper kanonmat. Det är tur för mig att HW inte finns :P

 

Jag har en 9-1 AL i en gammal franskt tank, och funderar på att byta plats med honom så han får en bättre tank. Känns inte helt rätt, historiskt, men behövs i kampanjen.

 

Hur har ni använt de andra vagnstyperna, dvs inte PzIV. Det känns som PzIV är bäst i test, helt enkelt. Enda anledningen att inte köpa den är att man inte har råd den dagen (day 3).

 

Här är en kort utvärdering, från min sida:

V1, Lt Tank FT17: Breakdown, MP5, kan dödas av en LMG, låg eldkraft. Vad är de bra för?

 

V2 Lt tank 38H: OK move, tål LMG, medium eldkraft, 4 för 6CPP. Om du behöver tanks som skydd, och för att hindra fientlig förflyttning är de OK.

 

V3 Med tank PzIV: Bra på allt. 3 för 14CPP är dock dyrt. Men både MGs och kanon är farliga, och s8 och sD5 är också bra. Den KAN tåla en AT-träff.

 

V4 TD Pltn I, SPW s307: halftrack med 10MP och breakdown. Måste vara CE, och känslig mot LMG. Bra kanon, HE9 är inte illa, men low ammo 11 gör att 3 för 5 är lite dyrt.

 

V5 TD pltn II, Marder: Tja, vad kan man säga. Är du rädd för allierade tanks, så är detta grejen. Bra kanon, ROF 2, bra move, liten, s7. Dock är den känslig för LMG, och måste vara CE. HE7 är dåligt. 3 för 5 CPP.

 

V6 TD pltn III, GSW PaK: Måste främst jämföras med Marder ovan. 3 för 7CPP, så den är dyrare. ROF1 är sämre, ingen rök, men HE9 och pansar som står emot LMG är viktigt om fientligt infanteri hotar.

 

V7 SPA Pltn I, PzA LrS: Bra om man ska DÖDA infanteri i lite skydd, så man inte behöver skjuta in sig och mata på en stund för att träffa. Den har low ammo 9. Den lär alltså i snitt döda sig själv under en kampanjdag. Så kommer 2 stycken hinna döda nog med Fi för att kosta 6CPP? Hotad av LMG, och s8 som man ändå inte vågar använda.

 

V8 SPA Pltn II, GSW 39H: Low ammo 11 är långt bättre än ovan. Den tål LMG, och har s7. Men mindre kanon gör den också tråkigare. Är den värd 6CPP för 2 stycken?

 

V9 SPA pltn III, mSPW: Kul, om man har 7CPP över, eller fienden ställer upp sig i skogen. Men annars ser jag ingen användning för den. Ingen ROF, 6 i eldkraft mot moral 8 och OK skydd, low ammo 10, breakdown, HT movement med 10 MP, tål inte LMG, måste vara CE. Tja, kul är den i alla fall.

 

V10 staff car, Kfz 1: Du får 2 för 1CPP. Jag hade inte köpt dem om det så var 10 stycken för 1CPP. Mjuka fordon är ett bra sätt att få trupper dödade på. Vad ska man med den till? Det finns inga ytor stora nog att behöva transport. Kanske man köper den day III om man har en poäng över, och redan köpt sniper?

 

V11 AAtr PLtn, FlaK LKW: De har bra eldkraft. 4 fordon för 4CPP. De tunga har 8FP med ROF3. Det kan härska. De lätta har dock bara FP4, och B11. De kan kontrollera öppna ytor, och hindra fientlig förflyttning. Men alla är mjuka. Den tyska MMG:en kan göra slarvsylta av dem lett av en bra ledare, och kommer de inom 8 hexes är de dödens lammungar för vanlig inherent FP.

 

Långt inlägg, men min slutsats är att PzIV:orna är bäst på papperet, om man har råd. De har liksom inga direkta svagheter. Dyrt men bra. Om det är en TD man vill ha tar jag nog Marder, eftersom den är billigare och har ROF2, samt rök. Alla andra känns som de är bra i vissa speciella situationer, men alltför känsliga för fientlig eld eller för ammunitionsbrist.

 

Skulle vara kul att höra andras åsikter och erfarenheter.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att ni ska spela KGP Cheneux-kampanjen sen när ni är klara, så kan vi ha givande diskussioner om den också! :P

 

 

Notera att de trupper som britten får in Day II, får inte fler än 20 VP dödas av, då förlorar britten (se tidigare fråga i detta ämne, som du själv svarat på). Det innebär att det inte bara är springa och döda för britten...

 

Får man flytta över AL hur som helst? Man får ju inte överge sin vagn, frågan är då om man får byta AL...

 

Angående vagnarna så är ju självklart Panzer-fyran den bästa, men kvantitet är också en styrka, vilket vi har fått erfara (och tyskarna fick erfara under kriget); Våra tyska motståndare envisas med att köpa Marders och sånt crap, men de får ju många, och dem kan de ha allehanda nytta av!

 

 

Håller du för övrigt med om att PB är en ball kampanj?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att ni ska spela KGP Cheneux-kampanjen sen när ni är klara, så kan vi ha givande diskussioner om den också!

Har ni börjat med den också nu? Då är det PB, RB och Cheneux samtidigt?

 

Notera att de trupper som britten får in Day II, får inte fler än 20 VP dödas av, då förlorar britten (se tidigare fråga i detta ämne, som du själv svarat på). Det innebär att det inte bara är springa och döda för britten...

VCs talar bara om 648 och 338, så ledarna kan stryka med allihop. Min beräkning: 15 grupper är 30CVP, av vilka 8 måste ut. Så 22CVP kan anfalla tyskarna, och av dessa får britten inte förlora mer än 20. 11 grupper kan storma fram, 10 av dem dö tillsammans med alla ledare, och ändå vinner inte tyskarna.

 

Jag antar för övrigt att när man tar fångar FÅR MAN fler CVP, fienden tillfogas/förlorar inte fler. Stämmer det?

 

 

Får man flytta över AL hur som helst? Man får ju inte överge sin vagn, frågan är då om man får byta AL...

Så sant så sant. Glömde denna SSR.

 

Våra tyska motståndare envisas med att köpa Marders och sånt crap, men de får ju många, och dem kan de ha allehanda nytta av!

Hur då? En Marder som gjort slut på sin s7 och HE7 är ju närmast ofarlig. De övriga vagnarna ser mest ut att göra självmål hela tiden, med low ammo, breakdown och sånt.

 

Håller du för övrigt med om att PB är en ball kampanj?

Är bara inne på day 1, men det har varit kul än så länge. Är dock nervös för hans AT-kanoner. De puttades över bron under Dawn, så en är i bra position nu.

Medföljer karta.

Janusz

post-9-1084884447.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
Så min fråga är: Hur anfaller tysken? Eller snarare, "kan tysken anfalla"?

 

Står nu själv inför start av Pegasus Bridge CG II som tysk och ställs inför samma dilemma som ovanstående.

Har du några tips att dela med dig ? Hur gick 1:a scenariot ? Hur gick kampanjen som helhet tillslut ?

Link to comment
Share on other sites

Står nu själv inför start av Pegasus Bridge CG II som tysk och ställs inför samma dilemma som ovanstående.

Har du några tips att dela med dig ? Hur gick 1:a scenariot ? Hur gick kampanjen som helhet tillslut ?

 

Man ska vara medveten om att kampanjen är pro-tysk, och dom kampanjer jag har spelat (2 st) har tyskarna vunnit.

 

Vad är din fundering? Vilken vagn som är bäst? PzIV om du frågar mig.

Link to comment
Share on other sites

Tja, vi spelade två gånger, och bägge gångerna vann tysken ganska klart.

Nyckeln är, som tidigare nämnt, range. Tyskens SWs, tanks och inherent range gör att strid på 5+ hexes blir till tyskens fördel. Det finns också inte så många ställen för britten att gömma sig, han blir besjkuten var han än står. Så tysken matar på i 6 rundor och med tiden minskar antalet brittiska squads.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Ok, det verkar vara britten som skall oroa sig och vara tvungen att agera. Satsa på ambush kanske.

Kan här och nu tyvärr inte avslöja hur jag tänkt gå tillväga i det 1:a scenariot (fienden lyssnar), men jag är förstås också inne på FP och Range spåret.

Är det läge att t.o.m slänga in balansen för att få ett intressant CG.

British: All British Airborne non-prisoner MMC are Fanatic (A10.8) when in a stone building Location.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...