Jump to content

ASL i Borås


carlsson

Recommended Posts

Som ni vet så har vi en liten miniturnering i samband med speldagarna i Borås.

 

Har nu sammanställt vårens resultat och de ser ut så här (sorterat med flest spelade scenarion längst ner, sedan flest vinster).

 

Edit: Tabellerna borttagna för att undvika missförstånd. Nya tabeller i nästa inlägg! B)

Link to comment
Share on other sites

Ajajaj... svidande statistik för mig... 6 spelade och endast en vinst... och inte kan jag skylla på boxcars heller... :D

 

Det var en hel del som har varit med och spelat, tänk om vi kunde få dit några fler av dom regelbundet... vore kul :)

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Kul med statistik! :D

 

Men vad följer statistiken från Borås för logik? Antalet minst spelade scenarion? :huh: Varför inte till exempel ha vinst i procent eller antalet snakeeyes? Då får man antingen reda på den spelare från Borås som verkar vara bäst eller den som väljer att slå mest tärningar, vilket i och för sig ofta brukar sammanfalla.

 

Bara en undran...

 

Kul hursomhelst! :D

Link to comment
Share on other sites

Näe. Det är så kul med statistik så jag själv hjälper er på traven. Här kommer tabellen: BÄST ASL SPELARE I BORÅS I ÅR SO FAR ;)

 

Placering/Namn/Vinstprocent/Antalet spelade scenarion

 

1. Janusz Maxe 100%, 4 spelade scenarion

2. Robert Maglica 100%, 2 spelade scenarion

3. Klas Malmström 100%, 1 spelat scenario

3. P A Swenvall 100%, 1 spelat scenario

3. Fredrik Ewers 100%, 1 spelat scenario

6. Andreas Carlsson 67%, 6 spelade scenarion

7. Tomas Davidsson 57%, 6 spelade scenarion

8. Mats Lintonsson 50%, 2 spelade scenarion

9. Daniel Johansson 17%, 6 spelade scenarion

10. Stefan Nilsson 0%, 1 spelat scenario

10. Anders Land 0%, 1 spelat scenario

10. Gabriel Galancz 0%, 1 spelat scenario

10. Fredrik Ewers 0%, 1 spelat scenario

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Logiken just nu är inte speciellt logisk... ;)

 

Jag vill premiera spelare som spelar ofta och mycket, men självklart ska en duktig spelare också premieras! Därför funderar jag på att ha en "Vinstfaktor" som räknas ut enligt följande: Antal spelade scenarion * Vinstutfall. Det borde bli rättvisande tycker jag. Då ser topp 3 ut så här:

Andreas Carlsson 400,2%

Janusz Maxe 400%

Tomas Davidsson 399,7%

 

Det räcker således att Janusz vinner ett scenario till för att han ska leda stort, vilket känns rättivst.

 

Visst är det kul med statistik? :)

Link to comment
Share on other sites

Logiken just nu är inte speciellt logisk... ;)

 

Jag vill premiera spelare som spelar ofta och mycket, men självklart ska en duktig spelare också premieras! Därför funderar jag på att ha en "Vinstfaktor" som räknas ut enligt följande: Antal spelade scenarion * Vinstutfall. Det borde bli rättvisande tycker jag. Då ser topp 3 ut så här:

Andreas Carlsson 400,2%

Janusz Maxe 400%

Tomas Davidsson 399,7%

 

Det räcker således att Janusz vinner ett scenario till för att han ska leda stort, vilket känns rättivst.

 

Visst är det kul med statistik? :)

 

Framför allt när man kan fippla med siffrorna så man själv hamnar längst upp. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Antal spelade scenarion * Vinstutfall. Det borde bli rättvisande tycker jag.

 

Det låter mer riktigt. Tom hur bra som helst! :D Jag såg inte din andra tabell innan jag svarade på den första, där den spelare som varit med minst "ledde" eller kom överst i tabellen. Jag blev riktigt förvirrad. :blink:

 

Men det är inte min poäng att hela tiden ha med statistik av vem som leder eller vem som är bäst. Jag är i själva verket emot vinsthysteri. Kanske en av anledningarna varför jag och Mattias Rönnblom har temat Friendly Fire på våra turneringar, ett tema där det är viktigare att träffas och ha kul och framför allt odla hobbyn än att just vinna.

 

Men...

Min poäng är att det för den skull inte behöver vara tvärt om. System som mörkar vinnarna och försöker framhäva de andra, ofta nybörjare som man vill ha in i hobbyn och som man är rädd för att skrämma bort. Nej, äras den som äras bör. Vinnaren ska stå överst i tabeller och ta åt sig all ära den kan tänkas få. Utan att någon annan ska känna sig avundsjuk.

 

Ditt nya system är helt i linje med vad jag tycker. Där deltagande och vinnare premieras! :)

 

(hoppas ingen tar illa upp över mina högst personliga åsikter, jag vet att det här är ett känsligt ämne.)

Link to comment
Share on other sites

Intressant system, men helt fel. Martin Svärd borde märkt det.

 

Min segerprocent är segrar/matcher. Om jag sedan multiplicerar med antalet matcher igen så blir svaret så klart lika med antalet segrar. Andreas och jag ska ligga på 400 (400,2 är pga att Andreas fuskade och avrundade 4/6 till 67 innan han multiplicerade med 6), Brain har 350, vilket är lika med hans 3 segrar och en oavgjord.

 

Detta innebär att ens turneringsvärde är lika med antalet segrar gånger 100.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Ge 3 poäng/seger, 1 poäng/förlust och 0,5poäng/match spelad.

 

Exempel: (Känner du dig sårad för jag inte skrivit in dig ber jag om ursäkt)

 

Tomas D: 12+3+3,5=18,5

AndreasC:12+2+3 =17

Janusz M: 12+0+2 =14

Daniel J: 3+5+3 =11 Edit: Var visst en vinst oxå)

Robert M: 6+0+1 =7

Mats L: 3+1+1 =5

Klas M: 1+0+0,5 = 1,5

 

Dock så är det ju bra att ha en fast mall när man börjar spela så man vet hur man skall spela...

Edited by Brain
Link to comment
Share on other sites

Hmmm... det känns som att den person som kommer med ett system för poängberäkning här alltid lyckas få till systemet så att den samme kommer överst. :)

 

Känner mig manad att också komma med ett förslag så jag också kan hamna som 1:a :)

 

Vad sägs om 3p för en förlust och 1p för en vinst? :lol:

 

// Daniel

Edited by Daniel
Link to comment
Share on other sites

Dock så är det ju bra att ha en fast mall när man börjar spela så man vet hur man skall spela...

 

Tja, jag spelar så många matcher jag hinner och försöker ha kul. Om det går vinner jag gärna också. Oberoende av turneringssystemet. Hur gör du?

 

Förresten, har Thomas spelat 7 matcher, och vunnit 4? Ingen oavgjord?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... det känns som att den person som kommer med ett system för poängberäkning här alltid lyckas få till systemet så att den samme kommer överst. :)

 

Självklart! btw rättade till felräkningen i Daniels siffror som jag gjort ;)

Link to comment
Share on other sites

Tja, jag spelar så många matcher jag hinner och försöker ha kul. Om det går vinner jag gärna också. Oberoende av turneringssystemet. Hur gör du?

Förresten, har Thomas spelat 7 matcher, och vunnit 4? Ingen oavgjord?

Janusz

 

Eftersom jag är nybörjare så ser jag varje gång jag kan rätta Andreas regelkunskaper som en seger ;)

 

Nej jag bryr mig inte så mycket om hur det går för mig heller bara jag lär mig. Nån gång kanske jag vinner mot någon som spelat längre än mig (och det vore kul att knäppa någon gammal räv på nosen).

 

Främst av allt är det för att ha kul som jag blivit galen i ASL och gärna skulle spela lite oftare...

 

Jag tycker om att ha premisserna för en turnering/liga klara innan det börjar. Som Daniels inlägg: Alla kan skriva ihop ett sätt som placerar dig själv överst.

Har vart med på turneringar (främst kortspel innan SWISS användes) där personer kommit vidare till semi pga systemet inte var färdigt utan beslutades under gång och av någon outgrundlig anledning så blev det kompisen till de tre andra semifinalisterna som kom vidare och inte lilla "Pelle" som haft tur.

 

Tror inte jag har någon oavgjord, skall ha 4-3 i vinst-förlust

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...