Jump to content

HEAT for PaK 97/38


Janusz

Recommended Posts

75 mm har AP TK14

HEAT 75 har TK13

 

Varför har PaK 97/38 H6?

Är det för avstånd över 31 hexes? Är det för att få två chanser att träffa en T-60 som kör förbi?

 

Jag bara undrar

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Förutom de spelmässiga fördelarna med att få skjuta två gånger så tror jag att det kan vara frågan om något så tramsigt som "realism". :D

 

Om man kollar texten så ser man att pjäsen i fråga använde erövrad ammunition, och dessutom tysktillverkad HEAT. I verkligheten var det alltså så att det inte fanns tillräckligt med AP, och tyskarna tillverkade av någon anledning HEAT i stället för mer AP. Det kan bero på att AP i verkligheten var mindre effektiv för den här pjäsen, eller så skulle det kunna vara för att den HEAT som togs fram till tyska 75:or passade. Ingen aning.

 

I slutändan känns det i alla fall som om pjäsen inte representeras på rätt sätt. Det kanske borde ha varit så att den ska ha begränsat med AP (AP9-10) för att låta HEAT vara sekundärammunition precis som i verkligheten. Det kan också vara så att pjäsen borde ha klassats som 75* i stället för 75?

 

[Det där sista känns på något sätt bekant... Det finns någon gammal errata där någon pjäs hade fel värde - tror jag. Har ingen aning om det är samma pjäs, men någon som har en bra sammanställning över gammal (v1) errata kanske skulle ta en titt?]

Link to comment
Share on other sites

Att klassa den som kort var inget definitivt, utan bara en tänkbar möjlighet. Även om den var L/36 (vilket jag håller med om att det inte borde klassas som kort) så kan den ha haft ammunition som var så kass att den förtjänar att klassas som kort. Eller så var det inte därför som tyskarna körde med HEAT i stället för AP.

 

Att ammunitionen spelar stor roll är förresten något som inte verkar tas stor hänsyn till i ASL. Ta t.ex. en 88 - den hade inte speciellt bra pansarbrytande ammunition förrän '41 eller så. Innan dess hade den avsevärt sämre genomslagskraft mot pansar. Antagligen spelade det inte så stor roll mot den tidens vagnar, men det borde ändå vara ett stort hopp någonstans - men det finns inte med i ASL.

Link to comment
Share on other sites

Från C8.9:

 

"If that Original To Hit DR is > the Depletion Number, the firer had no such ammunition and is considered not to have fired yet for any purpose unless Gun Malfunction or Low Ammo (D3.71) occurs."

???

 

(Mattias: Vad gäller kort/lång kanon och varför den skjuter HEAT så vet jag inget om varför tyskarna valde att tillverka ny HEAT till pjäsen och inte ny AP. Teorin att lavetten inte pallade är lika god som någon. Däremot så är effekten i spelet ganska skum, precis som Janusz påpekar. Det borde finnas någon vits med HEAT annat än att få slå flera slag för att träffa.)

Edited by pmanlig
Link to comment
Share on other sites

Från C8.9:

 

"If that Original To Hit DR is > the Depletion Number, the firer had no such ammunition and is considered not to have fired yet for any purpose unless Gun Malfunction or Low Ammo (D3.71) occurs."

???

 

Jag tolkade Janusz inlägg som att B11 inte gällde när man skjuter HEAT.

 

Men jag kanske misstolkade hans inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...