Jump to content

ASL i Borås - 12/2


Klas Malmström

Recommended Posts

Jag spelade Cold crocodiles mot Andreas, en klissiker vi bägge spelat eb gång var, men för länge sedan.

 

Som Britt gällde det för mig att ta stenbyggnader, samt ha en positiv balans mellan egna och tyska CVP. Man har hela åtta rundor på sig, men tyskarna är nästan jämbördiga i mängden trupp (12 mot 9) och alla är fallskärmsjägare. Dessutom har de bra kulsprutor.

Pansarstriden är 2 Brittiska inf-stödsvagnar, 2 tankdödare mot två 88:or och två jaktpanzer IV. Så det är mycket hit->burn.

Britten har 80mm OBA, samt får in fyra av sina grupper + två Crocodiles i flanken på tysken i runda 4, samtidigt som de tyska pansarjägarna kommer på andra sidan kanalen.

 

Jag har lagt in en skiss på hur det såg ut, mest för att det blir en fin teckning med vackra pilar. Min plan var att manövrera ut tysken, anfalla på smal front och gå förbi trupperna på karta 24 (den södra). Detta fungerade bra, och genom hela partiet uppehöll två av mina halvgrupper två och en halv tyska grupper i sydost. Ytterligare tyska trupper stannade kvar i mitten av karta 24 för att förvara stenhusen, men jag sände in alla mina förstärkningar längst i väster för att sticka direkt mot det centrum av stenbyggnader som ligger i nordväst. Mina två krokodiler drogs dock in mot mitten för att slå ut en tysk MG-bas som hotade min hårda utflankning, och då hittade de en av kanonerna. En Croc kom undan med hjärtat i tornringen.

 

Min huvudtrupp klarade sig ganska bra. Mitt OBA lade massa rök över den tyska försvarslinjen, och så sprang jag på. En 9-2:a och grupp med HMG skapade en massa förvirring, utnyttjade röken för att smyga på mina trupper i närstrid. De erövrade också en PIAT som de träffade en Cromwell med, rätt i siktgluggen, men de dumma tyskarna kunde inte läsa att det var en träningsgranat de skjutit! Då plockade de fram en 'faust och satte även den i min tank. Som Klas kommenterade "den totala glädjen i rummet hade nog blivit större om även den varit en dud". Kort därefter gav sig dock 9-2:an och hans grupp.

 

Mina Challangers tog position på bron, och vann duellen med de tyska pansarvagnarna. I det läget slutade vi (Andreas gav sig), men vi hade en melee i mitten där en 548 höll stånd mot 458 och 10-2 runda efter runda. Ibland hoppade fler tyskar in i striden, men då slog jag en 12:a så de kunde smita ut igen.

 

Det är ett bra scenario som är väl värt att spela, inte minst för att det ger bägge sidor chansen att manövrera och hitta på bus. Klas påpekade dock att 88:orna inte kan sätta upp i hus, eller vara HIP/emplaced i paved road.

 

Men vi var sex stycken som hade roligt, och jag tycker det är kul att vihar dessa träffar att möta varandra på.

Janusz

post-6-1108424103.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...