Jump to content

Ambush med ett fordon?


carlsson

Recommended Posts

Om ett fordon slår tillräckligt bra för att ambusha fiendeenheter (fordonet i fråga stod concealat i en Orchard med motorn avstängd), har det då möjligheten att withdrawa från CC?

 

Jag har för mig att ett fordon aldrig kan kvalificera sig för Ambush, men jag hittar inget om det i reglerna....

Link to comment
Share on other sites

Om ett fordon slår tillräckligt bra för att ambusha fiendeenheter (fordonet i fråga stod concealat i en Orchard med motorn avstängd), har det då möjligheten att withdrawa från CC?

 

Jag har för mig att ett fordon aldrig kan kvalificera sig för Ambush, men jag hittar inget om det i reglerna....

Endast Infanteri kan utföra en Withdrawal.

 

11.41 AMBUSH WITHDRAWAL: Any Infantry (unless pinned/berserk/Disrupted) that is part of a force which has qualified for Ambush has the option to decline CC altogether, prior to CC resolution, by immediate withdrawal into an Accessible Location or may withdraw from CC automatically after resolving all CC attacks by and against it, but only before Melee occurs.

 

Fordon kan kvalificera sig för Ambuch och får då attackera först - A11.32 går före A11.31 - men det kan inte "smita iväg" som infanteri kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...