Jump to content

Mortar vs. Armored assault


Olsson

Recommended Posts

Først To Hit. Jeg antar 7 som Modified TH#.

 

To Hit DRM mot Infanteri: -1 FFNAM = -1 total.

To Hit DRM mot AFV: +2 (eller mer) (Case J1-J3), + Case P (Target Size; Anta 0) = +2.

 

Så på kast 2-5 treffes begge, på 6-8 treffes kun Infanteri, på 8+ treffes ingen. Merk at det er fullt mulig å treffe kun Infanteriet.

 

Så effekt.

Hvis Infanteri treffes, blir det IFT-kast på rett kolonne, med +1 DRM for TEM. Så en 50mm MTR får et 3FP+1 kast (evt. 12-2 hvis CH).

 

Hvis AFV treffes, brukes det samme IFT-kastet på rett kolonne. Eventuelle DRM finnes i C1.55, og er:

All AF ≤ 4: -1

OT: -1

All AF ≥ 8: +1

 

Effekt får du med et final-resultat <= 1 større enn K (Se AFV TK Table).

 

Hvis PRC er sårbare og du ikke tar ut AFV'en får du Collateral Attack, på samme kolonne, men med CE +2 DRM.

 

Det skulle vel være det meste.

Link to comment
Share on other sites

To Hit DRM mot Infanteri: -1 FFNAM = -1 total.

 

Case Q (TEM) från AFV?

 

Hvis PRC er sårbare og du ikke tar ut AFV'en får du Collateral Attack, på samme kolonne, men med CE +2 DRM.

 

Riders har ingen hjälp av CE +2 DRM dock (?)

 

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Case Q (TEM) från AFV?

 

TEM är inte applicerbart som en To Hit DRM för Area Target Type, utan som en IFT DRM när man slår för effekten.

 

C3.331 TH Cases C1-C4, E, G and L do not apply to the Area Target Type. TEM (Case Q) does not apply to an Area Target TH DR, but TEM that does not grant the target HD status vs that shot (see D4.2-.21) does apply (as per 3.4) to the resulting Effects DR. (See also 1.52 and 1.55 for TEM vs a mortar). All other TH DRM apply to the Area Target Type TH DR in the normal manner vs each applicable target.

 

Riders har ingen hjälp av CE +2 DRM dock (?)

 

Stämmer.

Link to comment
Share on other sites

Tack för utförligt svar.

 

Jag tror inte vi fick med riktigt alla DRM:s under gårdagens scenario, men har för mig att TH var tillräckligt låg för att träffa båda målen. Det jag ev. trodde var att det skulle vara separata DR på IFT:n.

 

Anledningen till att jag var tvungen att få att andra utlåtande var resultatet av Mortar skottet (US 60 mm).

 

"Snake eyes" på IFT:n resulterade i en Immobiliserad Panter, brokad 9-2 samt 2 brokade 4-6-7, varav en med Fate.

Kan tilläggas att detta var 1:a skottet som avfyrades under scenariot.

Inte helt bra för moralen :(

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...