Jump to content

Hål i en mur ger inget skydd vid routing?


TSUN

Recommended Posts

Nej, moving kan (tyvärr) betyda lite vad som helst beroende på sammanhang. Se bara i routingreglerna, där används "move" och "moving" även för den förflyttning som sker i route phase.

 

Att tolka "move" och "moving" i kapitel B som endast den förflyttning som sker i MPh tycker jag blir väldigt konstigt. Ta t ex B19.4, "Infantry move INTO a gully hexa at a cost of two MF /../". OK, men vad kostar det då att routa INTO en gully? Eller B13.31, som är motsvarande fall men för woods-road, där man nämner "moving unit" och man sedan ser att de avser både RtPh och MPh movement.

 

Om det var skillnad på MPh och RtPh när det gäller murar, så borde det ha nämnts (som för foxholes).

 

Eller missar jag något?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Ser ut som om du har rätt och jag har fel....

 

Jag kollade också A10.4: "Broken units may neither attack in any way nor move except to rout during the RtPh or withdraw from CC."

 

Ser definitivt ut som om "move" avser alla typer av förflyttningar - i alla fall i vissa regelparagrafer. Jag har för mig att det också finns regelparagrafer där t.ex. "move" och "advance" är separata begrepp - men så ser det inte ut att vara för mur med hål.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...