November 30, 20178 yr comment_24621 Hej detta eviga ämne........Om, låt oss säga, det blir en 6 KIA vid en critÄr det fortfarande bara dem som blir drabbade vid RS som dödas ??????Eller åker alla åt H-E ?? Report
November 30, 20178 yr comment_24622 Det är bara dem som drabbas av criten som drabbas av KIA:n.Resten drabbas av det vanliga resultatet. Report
June 24Jun 24 Author comment_38814 OkOm där finns två squads o en stridsvagn i en hex, Och ett OBA rullar en snakeeye….Då slår du alltså RS o ser vem som får criten…..??Hade en sån situation tidigare i kväll Edited June 24Jun 24 by Jerry Report
June 25Jun 25 comment_38815 C3.74 säger att det är Random Selection. Samtidigt finns det en Exception som är lite luddig, kanske menar man P/R/C? Jag skulle köra RS mellan alla enheter, och om det finns riders eller passengers så hör de till respektive Vehicle.3.74 RESOLUTION vs MULTIPLE TARGETS: Regardless of the number of targets in a Location struck by a CH, the special provisions of a CH apply only to the target(s) determined by Random Selection. Attacks on other units hit in that Location are resolved as if struck by a normal hit [EXC: If a CH is obtained vs a vehicle, the vehicle always receives the CH and any other units affected Collaterally are attacked normally; D.8]. If using the Area Target Type or OBA, and more than one occupied Location is hit, use Random Selection to determine the occupied Location in which the CH occurs. Report
July 1Jul 1 Author comment_38829 Får motstridiga svar på lite olika sajter gällande detta med antalet KIAAlltså, låt oss säga, 3 KIA …… är det automatiskt, 3 eliminerade, eller är det MÖJLIGEN, 3 eliminerade, genom RS ….?? Report
July 1Jul 1 comment_38834 A7.301 At least as many target units in each specifically targeted Location as the number indicated (#) are eliminated (as determined by Random Selection). The number of units eliminated can exceed the number specified if Random Selection results in a tie for the last unit to be eliminated, but in no case are more units affected than are subject to that attack.Så med 3 KIA är det alltså minst så många som blir KIA. Men RS kan ge att fler blir KIA.Dock. För CH gäller först det som carlsson skrev ovan. Report
July 1Jul 1 comment_38835 On 11/30/2017 at 8:16 AM, Jerry said:Om, låt oss säga, det blir en 6 KIA vid en critÄr det fortfarande bara dem som blir drabbade vid RS som dödas ??????Ja. Alla andra attackeras med icke-CH fire. Report
July 2Jul 2 Author comment_38836 OkSå …. 6 enheter står i samma hex, o du rullar en 6 KIAVid RS, blir resultatet : Vit 1 gul 2 röd 3 blå 4 svart 4 grön 1Då dör alltså blå och svart (trots att regeln säger : A7.301 At least as many target units in each specifically targeted Location as the number indicated (#) are eliminated (as determined by Random Selection).Men resultatet kan ju bli likadant om det blir en 1 KIA …?Detta är skumt, enligt mig ….I det specifika fallet hade den stackars tysken, 1 Pz III L tre squads samt en 8-1 ledare i hexen.Om nu Pz III :an fått CH:en då hade alltså infanteristerna kommit ”undan” med en 1KIA (+1 för shellholes)Det dunsade in en CH 80 mm OBA Edited July 2Jul 2 by Jerry Report
July 2Jul 2 comment_38839 Först måste du slå Random Selection för att se vilka som träffas/drabbas av Critical Hit.Sedan applicerar man resultatet - 6 KIA resp. 1 KIA på dom enheterna som det blir den effekten på. Report
July 2Jul 2 Author comment_38840 jag känner mig helt lost ....kör nog en houserule på denna är jag rädd....får inte in den i skallen ...... Report
July 3Jul 3 comment_38841 Du fokuserar för mycket på "at least" tror jag. Men i detta fallet finns det ju inte 6 stycken enheter som kan KIA:s – Det hade varit samma problem om det bara funnits 1 enhet som drabbats en 25KIA. Det får nog anses höra till "common sense" att det inte kan dö fler enheter än vad som drabbas.Vänder vi på det; Du slår en 1KIA och 2 enheter drabbas – Då träder "at least" in och bägge enheterna försvinner. (Dock vet jag att det var en diskussion om det här för några år sen, att det inte kunde dö fler enheter än vad #KIA sa. Men jag är osäker på vad det mynnade ut i.)Så i ert fall (1,1 på 16 FP):Blå och Svart drabbas av en 6KIA = bägge dör.Vit, Gul, Röd och Grön drabbas av en 1KIA = RS mellan de 4 enheterna vilken/a som KIA:s, resten bryter automatiskt.Vagnen, som inte får TEM av Shellhole, drabbas av en 2KIA och brinner (eller 4KIA om den fick CH). Report
July 3Jul 3 Author comment_38842 Exakt så spelade, vi och exakt så tolkade vi.Men det är ju just det för med ”at least” Den uttydningen, är inte så relevant, minst sagt…..För som sagt : står det ”at least” 6 KIA, så bör det ju rimligen, bli 6 enheter, som skall dö, INTE, att det KANSKE, dör 1-6 enheter Jepp ….då så …… tack Report
July 3Jul 3 comment_38843 11 hours ago, Jerry said:För som sagt : står det ”at least” 6 KIA, så bör det ju rimligen, bli 6 enheter, som skall dö, INTE, att det KANSKE, dör 1-6 enheterOm det är minst 6 enheter som "drabbas" av 6KIA så ja.....men om det endast är 2 enheter som 6KIA gäller för så finns det ju inte 6 stycken. Report
July 3Jul 3 Author comment_38845 Men vänta nu …..Menar du, att det faktiskt dör 2 st, …?Men det är ju ändå inte säkert, att 2 enheter dör, även om det blir en 6 KIA eftersom det är RS …. 😵💫 enligt lagen om CH.varför står det egentligen mer, än 1KIA i tabellen ..?Eftersom det är RS så kan det ju lika gärna stupa 6 enheter på en 1KIA och det har ju inte med rubble att göra heller ….(Fick andra svar på en FB asl-grupp där det hävdars, att om det blir 4-KIA så skall det dö 4 st.)Ja jag kommer aldrig att fatta detta, men jag kör som vi trodde ….. 🤪01:04Ja snacka om att ligga sömnlös 😂Tack för er tid, nu lägger jag ner detta, o låter mina barrikadspelande kompisar, lösa det, som dom finner för gott.Jag kommer att hålla mig till RS, och klippa ut ”at least”, ur min analoga regelpärm.🫡 Edited July 3Jul 3 by Jerry Report
July 4Jul 4 comment_38846 Se det som en tvåstegsraket, en RS för att avgöra vilka som utsätts för CH. Sedan applicera respektive resultat på respektive grupp (vilket också kan resultera i RS). Report
July 4Jul 4 Author comment_38848 Om bara sentensen om ”at least” kunde tas bort ….. Och vad är skillnaden på en 7 KIA och en 1 KIA om dom ändå inte automatiskt eliminerar antalet KIA som sagt……… Report
July 4Jul 4 Author comment_38849 Jisses….. började med detta lilla nätta spel 1986 …… och gillar det sannerligen …Men ibland ……….. Report
Saturday at 08:03 PM5 days comment_38850 21 hours ago, Jerry said:Men vänta nu …..Menar du, att det faktiskt dör 2 st, …?Om det är en 2 KIA och det endast finns två mål - så behöver man inte slå Random Selection - då ryker båda. Finns det tre mål, måste man slå. Dom två som slår högst ryker (kan då bli alla tre beroende på tärningsslagen)...Om det är t.ex. en 2 KIA mot ett mål (A) i attacken och t.ex. 2MC mot dom resterande målen (B), behöver du inte slå. Mål A ryker. Den andra av 2 KIA:n "spiller inte över" på mål B. Report
Sunday at 11:37 AM5 days Author comment_38851 Så när vi hade vår attack som blev en 4 KIAVarav en Pz III samt tre squads och en ledare så skall det alltså elimineras 4 st enheter ?????Och vid RS så tar jag alltså dom 4 högsta tärningsslagen …??Om jag slår 1 2 3 4 5så elimineras 2 3 4 och 5 ….??Hur skall jag annars välja ut 4 via RS ? Edited Sunday at 11:38 AM5 days by Jerry Report
Sunday at 12:41 PM5 days comment_38852 1 hour ago, Jerry said:Så när vi hade vår attack som blev en 4 KIAVarav en Pz III samt tre squads och en ledare så skall det alltså elimineras 4 st enheter ?????Och vid RS så tar jag alltså dom 4 högsta tärningsslagen …??Om jag slår 1 2 3 4 5så elimineras 2 3 4 och 5 ….??Hur skall jag annars välja ut 4 via RS ?Precis så ja.....under förutsättningen att alla dom fem enheterna "träffades" av 4 KIA..... Report
Sunday at 05:52 PM4 days Author comment_38855 Efter alla dessa turer så har nog poletten trillat ner.Jag/vi har nog kastat oss direkt in på den dubblerade tabellen o kollat skadan CH åstadkommer.Vi/jag har inte slagit RS först, det blir en aning mer vettigt o slå RS först, och DÄREFTER, kolla hur stor skada CH gör.Hoppas det är rätt tänkt Report
Sunday at 07:28 PM4 days comment_38856 Man slår Random Selection först för att se vilka mål som träffas av CH - kan vara allt mellan endast 1 och alla.Sedan slår man effekten (eller i fallet med OBA har man redan gjort det). Sedan applicerar man resultatet på varje enskild grupp av mål (vilket i sig sen kan kräva Random Selection - KIA eller K/ resultat). Report