Superstar Posted August 26, 2004 Report Share Posted August 26, 2004 1) En hex är en del av en Fire Lane. Mostsåndaren flyttar in en MMC i den hexen. Avgörs effekten av FL innan jag behöver bestämma om andra eneheter skall beskjuta gruppen eller är FL den sista eldgivningen som enheten utsätts för? 2) Är en enhet som förflyttar sig in i Open Ground och där utsätts för eldgivning som bryter den påverkade av FFNAM/FFMO under resten av spelarens MPh? En pinned enhet tappar dessa neg. modifikationer men vad gäller alltså för en "broken" sådan? 3) Måste en Leader ger Fire direction om den besitter ett negetaivt värde ( dvs +1 )? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted August 27, 2004 Report Share Posted August 27, 2004 1) En hex är en del av en Fire Lane. Mostsåndaren flyttar in en MMC i den hexen. Avgörs effekten av FL innan jag behöver bestämma om andra eneheter skall beskjuta gruppen eller är FL den sista eldgivningen som enheten utsätts för? Ja, Fire Lane Resdidual FP och ev. vanlig Residual FP "attackerar" före def. fire från enheter. A8.2:"Existing Residual FP is always the first Defensive First Fire attack allowed against a moving unit in its current Location during its MPh." A9.222:"RESIDUAL FP: Fire Lane Residual FP is treated as normal Residual FP except as stated otherwise." och "If Residual FP from a source other than another Fire Lane exists in a Location of a Fire Lane, it must be resolved separately prior to the Fire Lane Residual FP." Finns det dock mer än en Fire Lane i en Location kan man välja vilken ordning dom skall attackera, A9.222:"In hexes where Fire Lanes intersect, each Fire Lane Residual FP attack must be resolved separately (in an order chosen by the firer), unless the first eliminates all targets." 2) Är en enhet som förflyttar sig in i Open Ground och där utsätts för eldgivning som bryter den påverkade av FFNAM/FFMO under resten av spelarens MPh? En pinned enhet tappar dessa neg. modifikationer men vad gäller alltså för en "broken" sådan? Ja, se regel A8.14:"A moving unit subject to FFNAM/FFMO which breaks is still subject to those DRM in that Location for subsequent Defensive First Fire attacks until its MPh ends, even if previously pinned (see 4.61 for Assault Movement)." 3) Måste en Leader ger Fire direction om den besitter ett negetaivt värde ( dvs +1 )? Hittade faktiskt ingen solklar regelreferens (men det kanske finns en sådan) men enligt denna Q&A så gäller: A7.53-.531 & A10.72 These seem to imply that leader direction and the application of a leader's DRM can be declared independently of each other. Is this true?A. No--the two are synonymous in all cases. However, if leader direction is used for an attack/action to whose DR/dr "triangle" applies, that leader's DRM/drm cannot apply to that DR/dr. {96} Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmanlig Posted August 27, 2004 Report Share Posted August 27, 2004 3) Måste en Leader ger Fire direction om den besitter ett negetaivt värde ( dvs +1 )? Kolla under A10.72 MANDATORY LEADERSHIP, där står i vilka fall man måste använda en ledare (MC/TC, m.m..) och när man slipper (Attacker, m.m...). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Svärd Posted August 27, 2004 Report Share Posted August 27, 2004 10.72 MANDATORY LEADERSHIP: A player cannot decline use of a non-zero (whether positive or negative) leadership modifier in the same Location or moving stack when performing a MC/TC or Rally attempt or Ambush, Concealment, Search Casualties, or Integrity Check dr/DR unless there is another leader present in the Location or moving stack whose leadership modifier he can substitute. However, a player can always opt to exclude leader direction in any attack it makes Då kan man alltså välja bort ledarmodifikationen när man slåss i CC? (typ om man har med en 6+1 ledare) Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmanlig Posted August 27, 2004 Report Share Posted August 27, 2004 Då kan man alltså välja bort ledarmodifikationen när man slåss i CC? (typ om man har med en 6+1 ledare) Jag har för mig att det finns Q&A som säger att du måste använda +1 om ledaren deltar i attacken även i CC. Du kan dock välja att inte ta med ledaren; vilket inte går när det gäller t.ex. MC/TC. Utan Q&A är det däremot helt rätt som du säger, då behöver du inte använda ledarens modifikation när du anfaller i CC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted August 27, 2004 Report Share Posted August 27, 2004 Då kan man alltså välja bort ledarmodifikationen när man slåss i CC? (typ om man har med en 6+1 ledare) Jag har för mig att det finns Q&A som säger att du måste använda +1 om ledaren deltar i attacken även i CC. Du kan dock välja att inte ta med ledaren; vilket inte går när det gäller t.ex. MC/TC. Utan Q&A är det däremot helt rätt som du säger, då behöver du inte använda ledarens modifikation när du anfaller i CC. Här är en Q&A (officiell) som berör Ambush bl.a. "A11.4, A12.122, A12.154 & A16.2 Can a player decline the use of a poor leadership modifier in an Ambush dr if the leader is not alone? A. No; neither may he decline its use for Concealment (A12.122), Search Casualties (A12.154), nor an Integrity Check (A16.2 ). {97}" Hittade även denna inofficiella Q&A: "A10.72 & A11.141 Can a player decline the use of a (poor) leadership modifier when a leader attacks in combination with a MMC in CC?A. Yes." Den är dock inofficiell och från 1996. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmanlig Posted August 27, 2004 Report Share Posted August 27, 2004 Hittade även denna inofficiella Q&A: "A10.72 & A11.141 Can a player decline the use of a (poor) leadership modifier when a leader attacks in combination with a MMC in CC?A. Yes." Jag misstänker att det var den där jag tänkte på - och då den överensstämmer med vad som står i reglerna så är det väl rätt så klart vad som gäller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Svärd Posted August 28, 2004 Report Share Posted August 28, 2004 Japp! Tack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now