Jump to content

FFE


Jerry

Recommended Posts

jag letade förtvivlat igår kväll om det räknades om att man rörde sig dvs fick -modifiering om man routade i FFE , men jag kunde endast se att det räknades som FFNAM FFMO under MPH.

Dock satt jag just nu o kollade o det verkar som att man räknas som i rörelse , det stod så under rout-reglerna.

Vilket är rätt ?

 

En sak till kan det bli rubble av FFE under rout-fasen , jag har absolut för mig att det INTE kan bli rubble , eller är det något från första regelboken ??

Link to comment
Share on other sites

jag letade förtvivlat igår kväll om det räknades om att man rörde sig dvs fick -modifiering om man routade i FFE , men jag kunde endast se att det räknades som FFNAM FFMO under MPH.

Dock satt jag just nu o kollade o det verkar som att man räknas som i rörelse , det stod så under rout-reglerna.

Vilket är rätt ?

 

En sak till kan det bli rubble av FFE under rout-fasen , jag har absolut för mig att det INTE kan bli rubble , eller är det något från första regelboken ??

 

FFNAM/FFMO vid rörelse i en FFE gäller endast under MPh, och terräng kan endast beröras under dom "vanliga" FFE-effektslagen (dvs i prep/final fire faserna).

 

C1.51:

"...a new resolution DR is made each time the unit/stack enters-a-new-hex/becomes-more-vulnerable-in-one; FFMO/FFNAM can apply during the MPh (only); and no terrain, Fortifications or other units in the hex can be affected...."

Link to comment
Share on other sites

10.51

 

"Any unit which rout trough the area blast of a FFE is attacked in each location of the blast area into which it routs as if it where a a moving target during defensive first fire."

 

 

???

Jo jag vet, men C1.51 är tydlig att FFNAM/FFMO endast gäller under MPh. Har för mig att det finns en Q&A på det också.

Link to comment
Share on other sites

En gammal fråga som kommit upp igen :

 

Häromkvällen hade vi en situation med en kommisarie som "routade" tillsammans med en trupp , kommisarien var helt frisk o squaden var bruten.

Jag sprang ut i ett "artillerinedslagsområde" och motståndaren slog på sin 16-tabell som artilleriet hade i firepower.

Kommissarien delar ju sin trupps öde vid interdiction DETTA VAR DOCK INGEN INTERDICTION utan en regelrätt attack på en 16-tabell på IFE-tabellen "infantry firepower equivalent".

Hade det varit en "interdiction" , (alltså en abstrakt attack, från en fiende inom sin normala räckvidd där den "routande" rör sig i "open ground" och där man inte slår på skjuttabellen utan minsta lilla firepower ända ner till så lite som ett dvs. en hjälte kan alltså även han "interdicta") och truppen som är bruten o måste slå mot sin moral hade misslyckats så dör den medföljande ledaren ,squaden behöver alltså inte förintas för att ledaren skall dö.(ledaren hjälper dock till med sina modifieringar , igår hade jag haft ett högre i moral eftersom det var en kommisarie som medföljde truppen).

Detta låg jag o funderade över till klockan 02.00 innan jag hittade rätt, jag hade lite dåligt samvete o misstänkte att något inte stod rätt till men som sagt detta var ingen "interdiction" alltså: gjordes detta rätt ??

Link to comment
Share on other sites

Hrmm... en fråga till om FFE : blir man anfallen av FFE om man står i en FFE-hex och gör en "search" ?

Misstänker att så är fallet , hinner man genomföra sin search före man ev. drabbas av FFE:n ?

 

Om man står utanför FFE men vill söka inne i en hex där det finns FFE , drabbas man på något sätt då ??

Link to comment
Share on other sites

En gammal fråga som kommit upp igen :

 

Häromkvällen hade vi en situation med en kommisarie som "routade" tillsammans med en trupp , kommisarien var helt frisk o squaden var bruten.

 

Jag sprang ut i ett "artillerinedslagsområde" och motståndaren slog på sin 16-tabell som artilleriet hade i firepower.

 

Kommissarien delar ju sin trupps öde vid interdiction DETTA VAR DOCK INGEN INTERDICTION utan en regelrätt attack på en 16-tabell på IFE-tabellen "infantry firepower equivalent".

 

Hade det varit en "interdiction" , (alltså en abstrakt attack, från en fiende inom sin normala räckvidd där den "routande" rör sig i "open ground" och där man inte slår på skjuttabellen utan minsta lilla firepower ända ner till så lite som ett dvs. en hjälte kan alltså även han "interdicta") och truppen som är bruten o måste slå mot sin moral hade misslyckats så dör den medföljande ledaren ,squaden behöver alltså inte förintas för att ledaren skall dö.(ledaren hjälper dock till med sina modifieringar , igår hade jag haft ett högre i moral eftersom det var en kommisarie som medföljde truppen).

 

Detta låg jag o funderade över till klockan 02.00 innan jag hittade rätt, jag hade lite dåligt samvete o misstänkte att något inte stod rätt till men som sagt detta var ingen "interdiction" alltså: gjordes detta rätt ??

Är det en attack (dvs ej Interdiction) så år jag ganske säker på att FFE-effektslag/resultat appliceras på både ledaren+den brutna enheten - precis som om du hade rört sig tillsammans i MPh.

Link to comment
Share on other sites

Hrmm... en fråga till om FFE : blir man anfallen av FFE om man står i en FFE-hex och gör en "search" ?

Misstänker att så är fallet , hinner man genomföra sin search före man ev. drabbas av FFE:n ?

 

Om man står utanför FFE men vill söka inne i en hex där det finns FFE , drabbas man på något sätt då ??

Du blir inte attackerad av FFE för att du spenderar 1 MF för att Search:a - däremot så får din motståndare slå ett slag på A12.154 tabellen för att se om det blir Search Casualties.

 

A12.154:

"If a Location that is Searched/Mopped-Up contains an armed Good Order unit/minefield/Residual FP/HE FFE Blast Area, or if the DEFENDER has any Booby Trap capability (B28.9), the DEFENDER may make one Casualty dr per Search dr in an effort to cause casualties to the searching/Mopping-Up unit(s)...."

 

Detta tärningslag utförs efter att Search:en är genomförd - även Defensive First Fire på "search-MF" utförs efter Search:en.

Link to comment
Share on other sites

Är det en attack (dvs ej Interdiction) så år jag ganske säker på att FFE-effektslag/resultat appliceras på både ledaren+den brutna enheten - precis som om du hade rört sig tillsammans i MPh.

Jo att man blir anfallen är jag med på, men funkar det verkligen som en "interdiction" ?

(DVS att ledaren dör om squaden missar sin MC för interdiction ?)

Link to comment
Share on other sites

Jo att man blir anfallen är jag med på, men funkar det verkligen som en "interdiction" ?

(DVS att ledaren dör om squaden missar sin MC för interdiction ?)

Nej, det funkar som en "vanlig" attack. D.v.s. ledare och brutna enheten attackeras precis som om dom han rört sig i MPh tillsammans.

Link to comment
Share on other sites

Bara tänkte på, att när man searchar , så kan man inte göra assault move ,o då måste man väl räknas som att man blir mer vulnerable ?

Och följdaktligen blir attackerad av FFE............

Förvisso, men enligt ASOP så sker ju en Search i Step 3.41A - som är i slutet på MPh, dock så är ASOP explicit att "Defensive First/Subsequent First/FPF" är tillåtet mot en Search:ande enhet.

 

FFE attackerar endast i Step 3.31 och 3.32 (enligt Step 3.35D).

 

Så om en FFE attack inte räknas som "Defensive First/Subsequent First/FPF" så verkar det inte som om den attackerar en enhet som Search:ar - men det är inte solklart.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Tappar jag access när jag bryter ?

Nej, jag tror inte det.

 

C1.22:

"...The involuntary loss of Contact does not automatically cause loss of Battery Access, but failure to regain Contact in the next friendly PFPh/DFPh (whichever comes first) will prevent the Conversion, Correction, and voluntary Cancellation of that batterys onboard SR/FFE counter; the FFE would continue to be resolved as per 1.5-.51, and, if still existing at the end of the RPh in which it is a FFE:C, would at that time be Cancelled (1.34); a SR would remain in place...."

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...