Jump to content

Dummies och HIP


Janusz

Recommended Posts

Jag stör mig ofta på att många scenarion ger försvararen "16 squads av vilka 2 är HIP". Är inte detta fantastisk recon från anfallarens sida, att innan sitt anfall kunna kartlägga 85% av fiendens positoner? Å andra sidan vet försvararen inget om anfallarens gruppering, och kan ha "missat" att 80% av hans trupper står längst ut på ena flanken. Hmmmm.

 

Vad tycker folk om HIP och dummies? Blir det roligare om försvararen, eller bägge sidor för den delen, får lite "fog of war"? Eller är det bara mer komplicerat, mer pappersarbete?

Om vi jämför med natten, så har man där 25% HIP som försvarare, samt lika många dummies som man har squads. Anfallaren är helt cloaked, så försvararen vet inte var tyngdpunkten ligger. Är detta roligt, skulle det vara bra att ha något liknande på dagen?

Hur känns en SSR som ger försvararen rätta att flytta en stack från en location till en annan efter att ha sett anfallarens setup?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Tilldelningen av HIP och Dummies tycker jag är ett ganska praktiskt sätt för en scenariodesigner att 'simulera' hur mycket en anfallare historiskt hade rekat ett försvar.

 

Om försvararen skulle få ändra något i sin setup efter anfallarens setup? Då skulle nog en försvarare medvetet börja sätta upp för att 'lura' anfallaren att sätta upp på något visst sätt och justera sitt försvar efter denna fint. Nja, nog är en setup nog mycket jobb ändå. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Det här med Fog of War är ju en av de sakerna som de som inte tycker om ASL, anser att spelet brister på.

Själv tror jag att spelet skulle blir alltför krångligt, och det skulle dessutom krävas en Spelledare, om man skulle införa riktig fog of war, med befälsgrader etc. Spelet skulle bli ospelbart.

 

Så som det är nu tycker jag är en perfekt mix. Ibland kan man sakna att man inte får röra sig med HIP till exempel, men det hör spelet till!

 

Alltså: Bra som det är!

Link to comment
Share on other sites

Hej gubbar,

 

Jag befinner mig någonstans mittemellan simulerings- resp spelfreak, möjligen med tyngdpunkten förskjuten något åt simulering.

Ändå håller jag helt med Andreas om att ASL skulle bli ospelbart med för mycket fog of war inblandat.

Sett enbart till simulering kunde man ju tänka sig fler HIP för defender om attacker utför ett spaningsuppdrag eller liknande, men jag undrar om inte ett sådant scenario skulle bli rätt tråkigt.

Däremot har jag börjat inse att den "vanliga" formen med få HIP och möjlighet till concealment för en försvarare som sätter upp onboard stämmer väldigt bra med verkligheten: Ett anfall värt namnet genomförs knappast utan någon form av spaning. Anfallaren vet ungefär vad han har att vänta, men inte mer. En skicklig försvarsspelare med några extra concealment counters (=skenmaskering) kan ställa till det ordentligt för anfallaren.

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Andreas satte huvudet på spiken!

Alltså: Bra som det är!
:)

 

Skulle man börja blanda in en mer avancerad simulering av anfallarens okunskap eller "fog of war", söker sig tankarna genast åt försvararens okunskap om anfallarens intentioner. Hur kan man simulera det? De flesta ASL scenarion simulerar inte anfall mot fasta värn, där försvararen hunnit gräva ordentliga skyttegravar, lagt ut minor och taggtråd och har koll på anfallaren och dess intentioner. De flesta ASL-scenarion utgår ifrån en krigssituation där striderna har varit igång ett tag och utspelas under en för försvararen tämligen rörig stridssituation. Försvararen har långt ifrån koll på anfallaren. Hur ska man simulera det? Rörliga HIP enheter för anfallaren? Själv tycker jag som sagt som Andreas så vist säger: Det är bra som det är! :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...