Jump to content

Ytterliggare regelförvirring


Magnusnod
 Share

Recommended Posts

Hej igen alla, jag har ytterliggare några frågor som uppstod vid senaste ASL-spelet.

 

1. Kan en SMC plocka upp en LMG i APh trots att den släpptes av en eliminerad trupp i MPh? SMC var inte i samma hex som MMCn när den blev eliminerad.

 

Jag tolkar 4.44 "if a unit surrenders, is eliminated, or routs away and cannot carry its SW, an Infantry SMC can immediately Recover one of that Infantry unit's SW/Guns in this same manner but regardless of phase." som att SMCn måste befinna sig stackad med MMCn under samma fas som MMCn elimineras.

 

2. Halveras en FL residual vid Dash?

 

3. Kan jag välja att lägga en FL med en MG som skjutit i FG med en MMC? Reglerna reglerar att flera MGs inte kan bilda en gemensam FG men nämner inget om MMCs.

 

4. LOS: Kan jag se lvl 1 i en byggnad som ligger rakt bakom en 1 1/2 lvl Obstacle om jag själv befinner mig på lvl 2?

 

Min tolkning kring fråga 4 är att då jag har height advantage, och 1/2 lvl obstacle aldrig skymmer sikten när man befinner sig högre, borde jag kunna se lvl 1 men inte marknivå.

Link to comment
Share on other sites

1. Kan en SMC plocka upp en LMG i APh trots att den släpptes av en eliminerad trupp i MPh? SMC var inte i samma hex som MMCn när den blev eliminerad.

Nej, Recovery kan endast ske i Rally Phase och Movement Phase - förutom som du beskriver nedan.

 

 

Jag tolkar 4.44 "if a unit surrenders, is eliminated, or routs away and cannot carry its SW, an Infantry SMC can immediately Recover one of that Infantry unit's SW/Guns in this same manner but regardless of phase." som att SMCn måste befinna sig stackad med MMCn under samma fas som MMCn elimineras.

Det är en korrekt tolkning.

 

 

2. Halveras en FL residual vid Dash?

Nej - A4.63: "...All non-ordnance Defensive First Fire vs a Dashing unit in the road Location is considered Area Fire except for Fire Lanes and pre-existing Residual FP, but FFMO/FFNAM DRM apply normally...."

 

 

3. Kan jag välja att lägga en FL med en MG som skjutit i FG med en MMC? Reglerna reglerar att flera MGs inte kan bilda en gemensam FG men nämner inget om MMCs.

Ja. Flera MG kan skjutas som en FG - vilken regel tänker du på?

 

 

4. LOS: Kan jag se lvl 1 i en byggnad som ligger rakt bakom en 1 1/2 lvl Obstacle om jag själv befinner mig på lvl 2?

Ja, 1/2 Level obstacles skapar aldrig Blind Hexes.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja. Flera MG kan skjutas som en FG - vilken regel tänker du på?

 

 

Jag var lite otydligt, menade i de fall där den som skjuter önskar skapa en Fire lane utifrån en FG.

 

A9.22 "Fire Lane FG are NA; i.e., each MG must create a separate Fire Lane even if using the same Hex-Grain/IFT-DR as another."

 

Tidigare i stycket besvaras dock min fråga, jag måste bara ha råkat missa detta: "Whenever the DEFENDER declares a Defensive First Fire attack with a Good Order SW MG that is manned by unpinned Infantry (even as ordnance or as part of a FG), he may also declare a Fire Lane with that MG"

 

Om jag förstår det rätt så är det flera MGs som inte får gå ihop och tillsammans bilda en och samma Fire lane, däremot kan de vara del av samma FG i den ursprungliga attacken.

 

Tack för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tar och fyller på här för att slippa spama ner forumet med en ny tråd efter varje ASL-session jag spelar.

Några funderingar dök hur som helst upp nu senast vi spelade.

 

1. Hur placeras Firelanes som skär hexagonerna på diagonalen? När LOF varken följer en hexgrain eller hexspine. Finns det exempel någonstans att ta del av?

 

2. Min motståndare hävdade att den som försvarar måste skjuta en fiende som kliver in i en adjacent hex, är det så? Jag tror verkligen inte att det här stämmer (hittar heller inte stöd för det i reglerna) men frågar för att slippa frågetecken framöver.

 

3. LOS-fundering på karta 3. Är 3S6 en blind hex för en skytt som befinner sig i 3W6? Vi är ganska säkra på att så inte är fallet men frågar för att reda ut framtida frågetecken.

 

Fridens,

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Tar och fyller på här för att slippa spama ner forumet med en ny tråd efter varje ASL-session jag spelar.

Några funderingar dök hur som helst upp nu senast vi spelade.

 

1. Hur placeras Firelanes som skär hexagonerna på diagonalen? När LOF varken följer en hexgrain eller hexspine. Finns det exempel någonstans att ta del av?

Det gör man inte. Du kan endast lägga fire lane längs med hex eller hexspine.

 

 

2. Min motståndare hävdade att den som försvarar måste skjuta en fiende som kliver in i en adjacent hex, är det så? Jag tror verkligen inte att det här stämmer (hittar heller inte stöd för det i reglerna) men frågar för att slippa frågetecken framöver.

Nej, han förväxlar det med en fiende som kliver in *egen* hex. Då *måste* man skjuta om man är infanteri.

 

 

3. LOS-fundering på karta 3. Är 3S6 en blind hex för en skytt som befinner sig i 3W6? Vi är ganska säkra på att så inte är fallet men frågar för att reda ut framtida frågetecken.

Ja, det finns LOS. Huset i U6 blockar bara 1 hex eftersom avståndet mellan W6 och U6 är <5 hexes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...