Jump to content

EmRR - Behöver hjälp med LOS-reglerna


carlsson

Recommended Posts

Bifogad bild är exemplet från Festung Budapest på hur EmRR fungerar. Jag får det inte att gå ihop.

 

FB 6.121 säger följande:

EmRR portions of the Cogwheel Railway are a somewhat different type of Half-Level Obstacle. Units on the EmRR portion of the Cogwheel Railway are subject to all EmRR rules (B32.1). An EmRR hex is a type of Inherent Terrain, and does not contain a hill Crest Line.

 

Dvs; EmRR är 1/2 nivå hög och Inherent terrain.

 

Var i reglerna framgår det att Squad A ser enhet N och M?

Enhet N (PaK 40:n) står ju bakom F32 som består av en EmRR. Denna är en halv nivå hög och Inherent, således borde den blocka LOS mellan dessa enheter.

LOS till enhet M borde blockas av EmRR i F33.

 

Varför ser Squad L Squad X?

Rubble i G35 (som också är 1/2 nivå hög) borde blocka LOS.

 

 

Det finns mängder av LOS som inte borde existera enligt mig, så jag har ju missat nånting vitalt. Vad har jag missat? :blink:

post-1-13568668702232_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Dvs; EmRR är 1/2 nivå hög och Inherent terrain.

Den hanteras som en Hillock, som ju har speciella LOS-regler.

 

Det finns mängder av LOS som inte borde existera enligt mig, så jag har ju missat nånting vitalt. Vad har jag missat? :blink:

Först och främst skall man tänka på en EmRR (dvs en Hillock) som en extra bred Wall.

Link to comment
Share on other sites

Enhet N (PaK 40:n) står ju bakom F32 som består av en EmRR. Denna är en halv nivå hög och Inherent, således borde den blocka LOS mellan dessa enheter.

FB6.1234 reglerar denna LOS (FB6.1233 on PaK 40 är Emplaced).

 

 

LOS till enhet M borde blockas av EmRR i F33.

FB6.1231 reglerar denna LOS.

Link to comment
Share on other sites

Tack Klas, ska kolla på detta omgående!

 

Just det här med "extra bred wall" är så jag brukar tänka, men också att den är Inherent, vilket ju blockar rätt så många fler LOS. Men som sagt, ska kolla nu.

Tror inte Inherent spelar så stor roll - tänk mer på att dom fungerar precis som en Hillock.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...