Jump to content

WA vs AFV Red MP


carlsson

Recommended Posts

Hittar inget om det, och antar att det inte finns reglerat, men frågar ändå:

 

Kan ett fordon med Red MP deklarera WA även om det inte tog WA när fordonet stannade i hexen?

 

Situationen uppstår framförallt när man spelar med Bocage, då Wall Advantage är oerhört viktigt om man kan se/bli sedd. (Man kan ju undra hur ett fordon tar/släpper WA utan att blanda in motorn...?)

 

Detta kanske reglerades i AP#4, men jag har inte tillgång till dom sidorna just nu.

Link to comment
Share on other sites

Hittar inget om det, och antar att det inte finns reglerat, men frågar ändå:

 

Kan ett fordon med Red MP deklarera WA även om det inte tog WA när fordonet stannade i hexen?

 

Situationen uppstår framförallt när man spelar med Bocage, då Wall Advantage är oerhört viktigt om man kan se/bli sedd. (Man kan ju undra hur ett fordon tar/släpper WA utan att blanda in motorn...?)

 

Detta kanske reglerades i AP#4, men jag har inte tillgång till dom sidorna just nu.

Ett fordon har normalt sett inget val att ta WA eller inte. Finns det en in-hex TEM (med några undanag) kan det inte ta WA och finns det inte det så gäller Mandatory WA.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har man ingen in-hex TEM >= +1 så kan man normalt inte gömma sig bakom bocage eftersom Mandatory WA gäller. Samme regler som gäller för Wall gäller för Bocage om inget annat anges.

 

Oups. :P

 

Det gäller ju för infanteri också insåg jag just...

 

 

Tack Klas!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...