Jump to content

REsudial and smoke.


stein

Recommended Posts

Har suttit och läst regler och försökt hitta något här på forumet som klargör en regelfråga för mig.

 

Om jag har en 12FP som skjuter mot en trupp så blir där 6RFP. (-2 IFT pga FFMO FFNAM)

Om Squaden slänger ut en rök före han går där så blir där 2RFP då smoke är en hindrance på 2 vilket sänker RFP 1 hack / Hindrance. (-2 IFT pga FFMO, FFNAM)

Om Han går med en squad som drabbas av 6RFP och sedan slänger ut en rök med en annan squad som går in i 6RFP hexen kommer det göras om till 2RFP (-2 IFT FFMO, FFNAM) eller kommer det att bli 6 RFP med + 1 IFT (+2SMOKE -1 FFNAM)

 

Hexen i fråga är en open ground hex utan några andra hindrande hex side TEM på vägen.

 

 

Har jag förtsått reglerna rätt?

 

Sedan om jag skjuter mot dem som kastar rök, så kommer väl röken ut före jag slår mitt IFT slag så jag får minus +2 DR pga av smoke?

Om han kastar den i en intillliggande hex spenderar han ju 2MF om jag får ROF på en kulspruta får jag skjuta en gång till eller?

 

Ser fram mot alla givande svar och passar samtidigt på att be om ursäkt om jag missat en tråd som innehåller svar på ovanstående.

Link to comment
Share on other sites

När RFP väl har lagts ut så moddas den inte, då blir det bara DRM.

 

I ditt fall:

"Om Han går med en squad som drabbas av 6RFP och sedan slänger ut en rök med en annan squad som går in i 6RFP hexen kommer det göras om till 2RFP (-2 IFT FFMO, FFNAM) eller kommer det att bli 6 RFP med + 1 IFT (+2SMOKE -1 FFNAM)"
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...