Jump to content

HW-frågan


parni

Recommended Posts

Ok dax att reda ut human wave...

 

Jag har mig veterligt aldrig använt HW, trors att jag tänkt på det många gånger. Anledningen är nog att jag för det första är osäker på reglerna och för det andra osäker på när det skall/kan användas.

 

Ok vad vet jag då (tror mig veta)

 

Man måste ha minst tre närliggande hex med squads(inkl en ledare). Man får 8MF för hela kedjan och man har +1 i moral (ignorerar pin, PAATC och alla HoB resultat). Någon av dessa måsta ha LOS till lede Fi för att få anv. HW. Det står något om man i snitt skall ha minst två squad/hex! Jag tolkar detta som att det går bra att ha typ en sq. i varje hex men inte att ha en, en och fyra sq. /hex (var det någon som fattade det där :P .

 

Ok då börjar vi röra oss! Vi har en squad med LOS och hela skaran rör sig frammåt. Då uppstår lite frågentecken igen!?! Jag tolkade det som att man fick spring in i en hex där Fi redan befinner sig och således också springa igenom en hex med Fi ? Eller måste man sikta på den närmsta Fi ? Blir det då CC när jag dundrar in i hexen ??

 

Fler frågor:

 

1. Hur går man till väga för att använda HW på ett fördelaktigt sätt ?

 

2. Hur försvara man sig mot HW på bästa sätt (tex när skall man skjuta osv) ?

 

 

Vore trevligt med lite erfarenhets-taktik från någon :)

//Pär

Link to comment
Share on other sites

Mycket frågor på en gång...

 

Jag tolkar detta som att det går bra att ha typ en sq. i varje hex men inte att ha en, en och fyra sq. /hex (var det någon som fattade det där :P .

Det där lät inte rätt... Du kan ha 1-2-3 eller 1-1-2-3-3 eller liknande, men totalt måste du ha minst två gånger så många MMC som hexes. En squad i varje ruta räcker alltså inte.

 

Jag tolkade det som att man fick spring in i en hex där Fi redan befinner sig och således också springa igenom en hex med Fi ?

Du får springa in i ruta där Fi befinner sig (oftast i alla fall), men väl där får du inte springa längre.

 

Eller måste man sikta på den närmsta Fi ?

Nej, men om du står brevid Fi som inte redan är upptagen med andra trupper måste du springa in. Om Fi är två rutor bort kan du däremot (kanske) manövrera runt.

 

Blir det då CC när jag dundrar in i hexen ??

Du markeras med CC, men får fortfarande skjuta i AFPh. Du får inte flytta ut ur rutan (annat än rout), och troligen blir det CC i sinom tid.

 

1. Hur går man till väga för att använda HW på ett fördelaktigt sätt ?

Bra fråga! Jag skulle vilja påstå att det är effektivast mot en svag försvarare; om du bara har en eller två enheter mot dig så är HW ett snabbt (och kanske kostsamt) sätt att slå ut försvaret. Eftersom du får gå in i rutan så binder du upp försvararen och med extra MF så kan övriga enheter infiltrera förbi försvaret.

 

Om man däremot står mot en jämnstark motståndare så är HW inte så kul.

 

2. Hur försvara man sig mot HW på bästa sätt (tex när skall man skjuta osv) ?

Kulspruta/fire lane är inte dumt om man kan påverka flera enheter, och man skall leta efter tillfällen att lägga ut residual FP som kommer att drabba flera enheter. Jag skulle också rekommendera att ta alla möjliga chanser till att skjuta med -2 FFMO & FFNAM, även om det senare betyder FPF (i regel, det finns många undantag).

Link to comment
Share on other sites

HW är egentligen en fälla för ryska spelare att begå samma misstag som deras historiska motsvarigheter gjorde.

 

Visst, Patrik har rätt i att det är en turbo-version att genomföra ett anfall på, men dina förluster blir troligen klart större. Det är också ett sätt att komma frammåt, när avståndet och tid är det största problemet.

 

Conscripts tjänar mest på HW, då de får 8MF i stället för 3, steget mellan 6 och 7 i ML är stort, 2 i range tas ut, och CC sker utan ambush (och därmed LAX +1).

 

Du behöver inte köra HW genom OG. Vetefält funkar bra, graveyards är super (1MF, +1TEM).

 

Observera att reglerna säger 2 squads per hex, inte location. Om du står i ett hus med två våningar kan du ha en squad på varje våning. Undervåningen flyttar ut och övervåningen ner: impuls 1. På så vis slipper du stacking, och kan kanske manövrera runt residual.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Funderar starkt på att använda HW i Red Barricades vid tillfälle! Är det månne en bra idé? Genom en fabrik t ex... :)

Om du hittar en svaghet som du kan utnyttja med en Human Wave, definitivt! Ryska conscripts har 8 ML när de gör HW i fabrik, och är jättebilliga också! :D

 

Att göra en HW är rätt så meningslöst om du inte redan har ett övertag. Det är definitivt inte ett sätt att få ett övertag på, och om du försöker så blir effekten det Janusz varnar för. Om du däremot jagar för att ta mark och vill slå ut en bruten enhet + en pinnad squad med 2xHMG, då kan HW vara jättebra.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...