Jump to content

Movementfråga


Martin Svärd

Recommended Posts

Fråga 1:

En tank spenderar 1MP för att stanna och skjuta på en squad. Får en Gun 6 hexes därifrån (ej pansarvagnens targe) försöka skjuta efter det att tanken stannat men innan det att tanken skjutit?

 

Fråga 2:

En tank med riders spenderar 1MP för att åka in i en ruta och vrida på tornet. Får en Gun skjuta på tanken efter det att han åkt in i rutan men innan tanken hunnit vrida på tornet?

Link to comment
Share on other sites

Fråga 1:

En tank spenderar 1MP för att stanna och skjuta på en squad. Får en Gun 6 hexes därifrån (ej pansarvagnens targe) försöka skjuta efter det att tanken stannat men innan det att tanken skjutit?

Ja. När när tanksen stannar skall men inte säga: "1 MP för att stanna och skjuta"

Utan man skall säga, "1 MP för att stanna" och sedan ge motståndaren tid att deklarera ev. motdrag, sen kan du deklarera en BFF attack.

 

Fråga 2:

En tank med riders spenderar 1MP för att åka in i en ruta och vrida på tornet. Får en Gun skjuta på tanken efter det att han åkt in i rutan men innan tanken hunnit vrida på tornet?

Tror inte det, eftersom om jag minns korrekt så kan man vrida tornet som den del av en MP förbrukning.

Link to comment
Share on other sites

FWIW; Jag håller med. (alltid skönt att ha flera, samtyckande, svar) :)

Tack Andreas för ditt stöd.

 

Om man nu som en Gun har chansen att skjuta när man stannar men innan man deklarerat att man skjuter, kan då pansarvagnen deklarera en Gun Duel, trots att det inte är Gunnen man vill skjuta på?

 

Och om man har en eldkastarvagn, hur räknar man ut hur snabb den är? Den har ju inga modifikationer och borde då komma först? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Tack Andreas för ditt stöd.

 

Om man nu som en Gun har chansen att skjuta när man stannar men innan man deklarerat att man skjuter, kan då pansarvagnen deklarera en Gun Duel, trots att det inte är Gunnen man vill skjuta på?

Nej, som ATTACKER kan du endast deklarera en Gun Duel mot en motståndare/enhet som har deklarerat en First Fire attack mot dig.

 

Och om man har en eldkastarvagn, hur räknar man ut hur snabb den är? Den har ju inga modifikationer och borde då komma först? Eller?

Vad menar du med snabb?

Om den inte är turret-mounted så räknas den som en NT ordnance - men betänk att en Gun Duel inte kan deklareras om du måste ändra TCA/VCA.

Link to comment
Share on other sites

Nej, som ATTACKER kan du endast deklarera en Gun Duel mot en motståndare/enhet som har deklarerat en First Fire attack mot dig.

 

Ok!

 

Vad menar du med snabb?

Om den inte är turret-mounted så räknas den som en NT ordnance - men betänk att en Gun Duel inte kan deklareras om du måste ändra TCA/VCA.

 

Tänkte bara att en eldkastare i jämförelse med en vanlig gun har få TH modifiers efter man åkt.

Link to comment
Share on other sites

Fordons-monterade eldkastare är ju redan nästan omänskligt bra i ASL.

Tror det stämmer rätt bra historiskt, de var ju konstruerade för att vara ett "omänskligt" vapen. :P

 

Bra regelklarering, jag kommer ihåg en irriterande regelförvanskning som Olav hade, en mycket osympatisk förmåga att vara "snabb" med orden "ett, två stoppar och skjuter" på sista move-hex. Där brukade det gå fort!

Så jag hade som metod att påpeka när jag såg han började närma sig slutet/stop av AFV.

Att -> nu tar vi det långsamt...

Link to comment
Share on other sites

Jag har nailat (!) en StuG med min OT-34a en gång. Han insåg sitt dåliga läge, gick i motion (fast han var i stonerubble), och pruttade rök. Jag stannade inte ens min vagn utan blåste på från 80 meter och körde snabbt vidare.

-Va, sa han?

-He he, jag bara skrattade och bad honom läsa reglerna en gång till medan jag grillade korv på det brinnande vraket.

 

Gissa scenariot

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...