Jump to content

HW fråga


Morgan

Recommended Posts

Fattar inte att jag fastnar på detta, men blev lite osäker.

 

A25.2321 säger ju att man inte kan avvika ytterligare från riktningen efter det att man fått en Range counter på sig, OK, men sen säger A25.233 att om en forward location innehåller en good order enemy unit och det inte finns någon egen enhet i denna location så måste en HW unit gå in i denna location.

 

Nu min fråga: A25.233 kan ju faktiskt innebära att man bryter mot Range-regeln, så vad gäller?

 

Morgan

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte att jag fastnar på detta, men blev lite osäker.

 

A25.2321 säger ju att man inte kan avvika ytterligare från riktningen efter det att man fått en Range counter på sig, OK, men sen säger A25.233 att om en forward location innehåller en good order enemy unit och det inte finns någon egen enhet i denna location så måste en HW unit gå in i denna location.

 

Nu min fråga: A25.233 kan ju faktiskt innebära att man bryter mot Range-regeln, så vad gäller?

Vid en till synes konflikt mellan två regler, gäller den med högst nummer. I detta fallet A25.233 - m.a.o. att gå in i en Location med en fiende har högra prioritet än att inte gå längre bort från HW hexgrain.

 

Så skulle jag spela det i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte att jag fastnar på detta, men blev lite osäker.

 

A25.2321 säger ju att man inte kan avvika ytterligare från riktningen efter det att man fått en Range counter på sig, OK, men sen säger A25.233 att om en forward location innehåller en good order enemy unit och det inte finns någon egen enhet i denna location så måste en HW unit gå in i denna location.

 

Nu min fråga: A25.233 kan ju faktiskt innebära att man bryter mot Range-regeln, så vad gäller?

 

Morgan

Vad som går att utläsa av regel A25.233 är att om en enterable forward location contains an enemy unit då måste man äntra hexagonen, och eftersom den inte är enterable, pga, att då bryter man mot Range regeln A25.2321 så går den inte att äntra.
Link to comment
Share on other sites

Ett massanfall innebär ett ganska enkelt koncept - man springer mot ett visst mål och aviker inte från detta mål, tanken är att man ska skapa ett genombrott i försvarslinjen och helst inte bindas upp av den. De som försvarar detta mål ska nedkämpas fortast möjligt men de som håller en försvarslinje utanför det utvalda frontsnittet som ska forceras, ska i möjligaste mån ignoreras och bekämpas först när de lämnar deras försvarsposteringar(eftersom de annars riskerar att bli avskurna).

 

Tror att det var själva tanken med massanfall i stor skala, kan vara ett sätt att förklara eller tänka sig hur regeln

skrevs av D. Greenwood (regeln reviderades av P. Manlig, O. Böe och andra, men någon ändring av grundkonceptet skedde aldrig).

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Läser Skrivelsen "The science of Banzai - by Jim Bishop" nu på morgonen och där framträder ett

grovt fel angående den japanska squaden med id:A och även den japanska 8-0 leadaren att de har

alternativet att äntra in mot Amerikanska squaden id:Z genom att äntra Side Location.

 

Detta är ej tillåtet enligt regel:

A25.2322 A HW Unit may enter neither aLocation that it left

in a prior Impulse that MPh nor a Location ADJACENT to such a Location...

 

Ibland kan det vara tillåtet att äntra en Side Location, och om det hade varit så i detta fall

så hade enbart den japnska squaden id:A tvingat amerikanska squaden att skjuta FPF om den äntrat

rutan (dvs äntrar enbart den japanska ledaren hexen -om han fick- så skulle ej FPF behöva utföras).

 

Nu vet ni inför stockholmsturneringen, då kan man även tala med Patrik M., som till stor del skrev om dessa

HW regler för 2nd edition rulebook.

Link to comment
Share on other sites

Läser Skrivelsen "The science of Banzai - by Jim Bishop" nu på morgonen och där framträder ett

grovt fel angående den japanska squaden med id:A och även den japanska 8-0 leadaren att de har

alternativet att äntra in mot Amerikanska squaden id:Z genom att äntra Side Location.

Jag skickade ett mail till MMP angående detta för att göra dom uppmärksamma på det.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att dom publicerar errata till artikeln som förklarar att det står fel - så ingen börjar spela på det felaktiga sättet.

Hur vet du att han kommer att gissa att det här är ett fel? ;)

 

Här är ett till som du kan delge, bland alla småfel man finner i den nya J9 då man ströläser.

 

Page 61, rightmost column, in the end, delete "8.3% (with case C3)or" and replace

the word "if" in the next line, that is before "when eating the backblast" with the word "when".

Link to comment
Share on other sites

Hur vet du att han kommer att gissa att det här är ett fel? ;)

Jag tror inte att någon kommer att gissa att det är fel - det är (som du korrekt har noterat) fel.

 

Jag skickade mail:et även till författaren av artikeln och han har också konstaterat att det är fel och någon som han

missade när man skrev artikeln - jag korrektur-läste den, så jag får ta på mig en del också.

 

Bra av dig att hitta detta - jag tror att många kan spela fel på denna regeln.

Link to comment
Share on other sites

Jag skickade mail:et även till författaren av artikeln och han har också konstaterat att det är fel och någon som han

missade när man skrev artikeln - jag korrektur-läste den, så jag får ta på mig en del också.

Det är väl ändå två squads som proofade och Perry Cocke som int spelar är ändå huvudansvarig på MMP-fabriken.

Har HW reglerna översatta till svenska så det var inget svårt att hitta.

Link to comment
Share on other sites

Läser Skrivelsen "The science of Banzai - by Jim Bishop" nu på morgonen och där framträder ett

grovt fel angående den japanska squaden med id:A och även den japanska 8-0 leadaren att de har

alternativet att äntra in mot Amerikanska squaden id:Z genom att äntra Side Location.

 

Detta är ej tillåtet enligt regel:

A25.2322 A HW Unit may enter neither aLocation that it left

in a prior Impulse that MPh nor a Location ADJACENT to such a Location...

 

Ibland kan det vara tillåtet att äntra en Side Location, och om det hade varit så i detta fall

så hade enbart den japnska squaden id:A tvingat amerikanska squaden att skjuta FPF om den äntrat

rutan (dvs äntrar enbart den japanska ledaren hexen -om han fick- så skulle ej FPF behöva utföras).

 

Nu vet ni inför stockholmsturneringen, då kan man även tala med Patrik M., som till stor del skrev om dessa

HW regler för 2nd edition rulebook.

Now MMP have issued an errata to the error mentioned previously, although the errata in itself contains an error, here is a modified correct version of their errata:

 

In the article The Science of the Banzai, on page 8, the first paragraph under the heading Fourth Impulse incorrectly states that squad A and the 8-0 leader (shown in figure 5 in hexes Q3 and Q5, respectively) can move into the Side Location containing an enemy unit (squad Z). That Location (hex Q4), however, is ADJACENT to a Location (hex P3 and hex P4, respectively; see figure 4) that they previously left during the Banzai; therefore, per A25.2322, they cannot enter that Side Location. Squad A may only enter either hex R2 or R3. The leader can enter either R4 or R5. Figure 6 thus incorrectly shows squad A in hex Q4, and neither the Residual FP nor FPF attack in Q4 should have occurred.

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Fler fel har upptäcks med erratan.

 

Now MMP have issued an errata to the error mentioned previously in ASL Journal 9, although, the errata in itself contains errors, here is a modified correct version of an errata without errors:

 

In the article The Science of the Banzai, on page 8, the first paragraph under the heading Fourth Impulse incorrectly states that squad A and the 8-0 leader (shown in figure 5 in hexes Q3 and Q5, respectively) can move into the Side Location containing an enemy unit (squad Z). That Location (hex Q4), however, is ADJACENT to a Location (hex P3 and hex P4, respectively; see figure 4) that they previously left during the Banzai; therefore, per A25.2322, they cannot enter that Side Location. Squad A may only enter either hex R2 or R3. The leader can enter either R4 or R5. Figure 6 & 7 thus incorrectly shows squad A in hex Q4, and neither the Residual FP nor FPF attack in Q4 should have occurred.

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Har du tagit upp det med MMP eller på något av de amerikanska forumen?

Jag har påtalat Chas Argent om att den första informationen/erratan/förklaringen dom publicerade innehöll felaktigheter.

Jag tror att MMP kanske kommer att publicera t.ex. en PDF-fil med uppdaterad text/illustrationer.

Link to comment
Share on other sites

Har du tagit upp det med MMP eller på något av de amerikanska forumen?

Ja på de amerikanska forumet är påpekandet framlagt samtidigt som det blev klargjort här.

Men däremot har jänkaren int editerat sin felaktiga post, tycker säkert att det hela är en skitsak

som han reder ut senare :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...