Jump to content

A2.9 / A12.16


Klas Malmström

Recommended Posts

Hej,

 

Skulle gärna vilja veta hur spelarna på detta forum tolkar A2.9/A12.16.

Se även denna tråd på GS forumet: http://forums.gamesquad.com/showthread.php?t=82473

 

I den tråden hävdar några att man alltid får ta av t.ex. info. counters och se den översta brickan, eftersom en

stack enligt A2.9 inte inkluderar info. counters.

 

T.ex. får man titta under WA, TCA brickor vid setup och om det är till exempel en ledare som är täckt av en CX

bricka under spelets gång och den är out of LOS från alla dina enheter skulle man ända få lyfta på CX brickan.

 

Jag har alltid spelat/tolkat det så att man endast får "lyfta" på info. brickor om man har rätt att inspektera

vad som är under.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Skulle gärna vilja veta hur spelarna på detta forum tolkar A2.9/A12.16.

Se även denna tråd på GS forumet: http://forums.gamesquad.com/showthread.php?t=82473

 

I den tråden hävdar några att man alltid får ta av t.ex. info. counters och se den översta brickan, eftersom en

stack enligt A2.9 inte inkluderar info. counters.

 

T.ex. får man titta under WA, TCA brickor vid setup och om det är till exempel en ledare som är täckt av en CX

bricka under spelets gång och den är out of LOS från alla dina enheter skulle man ända få lyfta på CX brickan.

 

Jag har alltid spelat/tolkat det så att man endast får "lyfta" på info. brickor om man har rätt att inspektera

vad som är under.

Jag har spelat det precis som du under en herrans massa år. Jag tycker även att reglerna är väldigt tydliga här. Det handlar om att kunna verifiera det man gör.

 

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jag har spelat det som du, men jag tycker egentligen det vore bäst om man fick lyfta på info-brickor.

Jag är lite kluven måste jag säga. Kanske känns en aning "fel" att man kan dölja med WA/TCA vid setup, men under spelets gång

är jag mer tveksamt om det skall vara tillåtet att lyfta på info. brickor på stackar man normalt inte får inspektera - t.ex. sådana

som man inte har LOS till.

Jag har skickat en Q&A till MMP i ärendet.

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite kluven måste jag säga. Kanske känns en aning "fel" att man kan dölja med WA/TCA vid setup, men under spelets gång

är jag mer tveksamt om det skall vara tillåtet att lyfta på info. brickor på stackar man normalt inte får inspektera - t.ex. sådana

som man inte har LOS till.

Jag har skickat en Q&A till MMP i ärendet.

 

 

Svaret på denna frågan påverkar ju en First Cristot-setup en del..........

 

Läser man A2.9 noga så lutar jag nog åt att man faktiskt får lyfta bort info-counters.

 

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hur stränga är folk på Right of Inspection egentligen? Och hur straffar man på en turnering någon som tar en titt på en unconcealed stack utanför LOS?

Det är väl kutym att fråga motståndaren vad han har i en stack innan man börja titta i den ?

Så spelar i alla fal jag - tycker han att jag inte har LOS till den så förutsätter jag att han säger till.

Jag skulle nog bli lite irriterad om någon började titta i/lyfta på mina stackar även om han en klar LOS till den.

Link to comment
Share on other sites

Svaret från MMP/Perry (tydligen är det ok att lyfta på icke-stack brickor):

 

> A2.9

> A2.9 defines an enemy stack (which may not be inspected prior to play) as:

> "all units/SW/Guns/entrenchment-counters in a given Location".

> Is it legal to temporarily remove any info. counters (e.g. WA, TCA, building

> level counter) that is on top of such a stack and at least look at the top counter

> prior to play ?

> A12.16

> Basically the same question as above but during play - if there is a stack of enemy

> units that is out of LOS from all of the opponents units - as per A12.16 the opponent

> can't inspect the stack, but can he still look under any info. counters that are on

> top of such stacks ?

> I think what I'm asking in both case is whether it is legal to look under info. counters

> (i.e. counters not in the list in A2.9) even if you aren't allowed to inspect the stack

> that is beneath such counters ?

>

 

 

 

It is legal to see under informational counters e.g. WA, TCA, building level counter) to see what the topmost counter of the "stack" is since the informational counters are not part of the stack even if not allowed to inspect the stack.

 

 

 

....Perry

 

MMP

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...