Jump to content

Två frågor


Jimarw

Recommended Posts

Spelade ett parti "Defiance on Hill 30" igår kväll. Tre frågor kom upp som jag var lite osäker på.

 

1. När man skjuter spotted fire, räknas då avståndet för To Hit från MTRn eller dess spotter?

 

2. Man kan inte "skulka" om man sitter i Foxholes, eller hur? Enheten måste först lämna foxholet med en MP och kan då bli påskjuten med DFF och kan först därefter lämna rutan, rätt?

 

3. Kan man under adv phase adv. direkt in i ett foxhole från en ruta adjacent till foxholerutan?

 

Tacksam för svar

 

Jimmy Engren

Växjö

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Spelade ett parti "Defiance on Hill 30" igår kväll. Tre frågor kom upp som jag var lite osäker på.

 

1. När man skjuter spotted fire, räknas då avståndet för To Hit från MTRn eller dess spotter?

 

2. Man kan inte "skulka" om man sitter i Foxholes, eller hur? Enheten måste först lämna foxholet med en MP och kan då bli påskjuten med DFF och kan först därefter lämna rutan, rätt?

 

3. Kan man under adv phase adv. direkt in i ett foxhole från en ruta adjacent till foxholerutan?

 

1. Avståndet räknas från där Mortarn står enligt C.5A

 

2. Korrekt

 

3. Ja, notera dock att om du gör utav med 4 MF eller så många som du har tillgängligt (whichever is less) så blir du CX. Om redan CX så får du inte göra en sådan advance. A4.72

Link to comment
Share on other sites

Ang. #3 kan också vara värt att påpeka att du blir avslöjad om du är concealed och foxhole ligger i Open Ground. Detta eftersom du först måste röra dig i OG för att nå foxhole, och då blir du avslöjad.

 

Jag har i alla fall för mig att det är så det fungerar, men hittar inget tydligt i reglena som säger varken det ena eller det andra. Någon som har regelhänvisning/Q&A?

Link to comment
Share on other sites

Ang. #3 kan också vara värt att påpeka att du blir avslöjad om du är concealed och foxhole ligger i Open Ground. Detta eftersom du först måste röra dig i OG för att nå foxhole, och då blir du avslöjad.

 

Jag har i alla fall för mig att det är så det fungerar, men hittar inget tydligt i reglena som säger varken det ena eller det andra. Någon som har regelhänvisning/Q&A?

B27.4: "Infantry moving beneath an existing foxhole counter [...] must pay one additional MF separately after payment of the COT to enter the hex" klargör att det handlar om två steg för att komma ned i foxholet. Är det då OG i rutan exponeras enheten för ?-loss som vanligt.

 

Inofficiell Q&A: A12.14 Would a unit lose concealment by Advancing into an Open Ground foxhole within 16 hexes of a Good Order enemy ground unit? What if it had Height Advantage over all enemy units?

A. Yes. No; the foxhole would no longer be in "Open Ground." [Compil5]

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...