Jump to content

Bogcheck i factory hex samt breach-fråga


Bergwall

Recommended Posts

Två frågor som kom upp på vår RB-spelning igår:

 

1. Fordon kör in i factory via friendly controlled vehicular entrance.

Påstående: Fordonet gör ingen bogcheck då den kör in i fabriken.

(däremot blir det bogcheck om fordonet ändrar VCA/kör in i ny ruta

då den väl är inne i fabriken).

 

2. Breach of factory interior wall:

Påstående: TEM är +1 (för normal factory hex) eller +2 (debris factory hex), ej +3.

 

/Bergwall

Link to comment
Share on other sites

Två frågor som kom upp på vår RB-spelning igår:

 

1. Fordon kör in i factory via friendly controlled vehicular entrance.

Påstående: Fordonet gör ingen bogcheck då den kör in i fabriken.

(däremot blir det bogcheck om fordonet ändrar VCA/kör in i ny ruta

då den väl är inne i fabriken).

Vrider VCA in någon Factory hex så är det Bog Check. Jag tror inte man behöver ta någon Bog Check när man

kör in genom en Vehicle-Size entrance men jag är inte säker - regel B23.742 säger endast att man köra in med

"Open Ground costs" - inte explicit att man slipper Bog checken.

 

2. Breach of factory interior wall:

Påstående: TEM är +1 (för normal factory hex) eller +2 (debris factory hex), ej +3.

TEM är beroende på vilken hex målet är i. Väggen i sig ger ingen TEM. Se exemplet efter regel O5.331.

Link to comment
Share on other sites

Vrider VCA in någon Factory hex så är det Bog Check. Jag tror inte man behöver ta någon Bog Check när man

kör in genom en Vehicle-Size entrance men jag är inte säker - regel B23.742 säger endast att man köra in med

"Open Ground costs" - inte explicit att man slipper Bog checken.

 

 

TEM är beroende på vilken hex målet är i. Väggen i sig ger ingen TEM. Se exemplet efter regel O5.331.

 

 

Utan regelbok just nu, men jag vill minnas att det står att man gör bogcheck i "interior factory hex". Ska kolla när jag kommer hem.

Tack klas

Edited by Bergwall
Link to comment
Share on other sites

Utan regelbok just nu, men jag vill minnas att det står att man gör bogcheck i "interior factory hex". Ska kolla när jag kommer hem.

1. Normalt gör man en Bog Check (som om man kör in i ett vanligt hus) när man kör in/ut ur en fabrik genom ytterväggen.

 

2. Sedan gör man en Bog Check när man kör in i en fabrikshex genom en icke-ytterväggs-hexsida (det är väl en massa maskiner och dylikt

inne i fabriken som man kan köra fast på).

 

Kör man in genom en öppning så kostar det ju som om det vore Open Ground och inte hälften av alla MP, men frågan är om man slår

för bog enligt 2. ovan ? - jag tror inte det - det känns mest rätt att inte göra det - fast sen kan det väl vara debris i hexen och då är det

väl en Bog Check i alla fall ?

Link to comment
Share on other sites

1. Normalt gör man en Bog Check (som om man kör in i ett vanligt hus) när man kör in/ut ur en fabrik genom ytterväggen.

 

Japp

 

 

2. Sedan gör man en Bog Check när man kör in i en fabrikshex genom en icke-ytterväggs-hexsida (det är väl en massa maskiner och dylikt

inne i fabriken som man kan köra fast på).

 

Japp

 

 

Kör man in genom en öppning så kostar det ju som om det vore Open Ground och inte hälften av alla MP, men frågan är om man slår

för bog enligt 2. ovan ? - jag tror inte det - det känns mest rätt att inte göra det - fast sen kan det väl vara debris i hexen och då är det

väl en Bog Check i alla fall ?

 

 

Vad jag kan tolka av reglerna så kör man in som Open Ground och gör inte bogcheck. Realitycheck - lastbryggan/ingången borde ju vara förberedd för att fordon ska kunna köra in/ut.

 

Om det är debris i hexen så genererar debrisen en bogcheck.

 

/Bergwall

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...