Jump to content

Kindling and Spreading vs EC DRM?


carlsson

Recommended Posts

När det gäller att eld sprider sig eller inte i byggnader, så är vissa av reglerna motsägelsefulla. Följande instanser har jag hittat där man lägger till EC DRM i byggnader, respektive inte lägger till EC i byggnader.

 

Vad gäller egentligen?

B25.11: A Flame is started if the unit is able to make a DR => the Kindling Number of the terrain (listed on the Kindle # column of the Terrain Chart) after modification for Environmental Conditions.

 

B25.13: After normally resolving the attack on all occupants of that Location, make a subsequent DR and add to it the current EC DRM unless the Burnable Terrain is a building.

 

B25.151: This DR is modified by the EC DRM unless the Flame is in a building.

 

B25.5: The EC DRM thus derived always applies to the Kindling and Spreading Fire DR except when Kindling/spreading-to a building.

 

B25.6 Spreading Fire Table, har ingen notering om att EC DRM inte gäller i byggnader som Kindling-tabellen har.

 

B25.62: The Spreading Fire DR is modified by EC DRM...

 

Jag har dessutom för mig att vi hittade ett fall till av motsägelse när vi spelade igår, men jag kan inte hitta den nu (Daniel!?).

 

Själv tycker jag det mest logiska är att om elden sprider sig i samma byggnad så läggs EC INTE till, men om det det däremot hoppar mellan byggnader så gäller EC DRM.

 

Men, det spelar ju inte så stor roll vad jag tycker, vad säger reglerna?

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

EC DRM gäller alltid förutom om elden tänds(Kindling) i byggnad eller sprider sig(Spreading) till en byggnad. B25.5 är högsta numrerade regel och ingen annan regel säger emot B25.5.

 

Hmmm... jag köper inte denna förklaring. B25.5 är inte högst numrerad utan B25.62 är det. Och förresten vart står det egentligen att högst numrerad regel gäller, det känns som att man bara drar till med det då ingen bättre förklaring finns.

 

Jag har också för mig att vi hade ytterligare en oklarhet men jag kan tyvärr inte komma på vad det var nu, det kommer nog upp igen nästa gång vi spelar.

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

B25.62 hänvisar tillbaka till EC DRM (B25.5) och där står att EC DRM inte är applicerbart på byggnader. Alltså gäller inte EC DRM vid spridning till byggnader enligt ovan.

 

Under "The numbering system" i introduktionen till reglerna står det här med higher numbered rule, alltså inget jag dragit till med.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett vilken regel som är högst numrerad så är det inte speciellt bra skrivet. Men, enligt 25.5 så gäller inte EC i byggnader och jag håller med om att det är den regeln som gäller!

 

Det verkar var det man kom fram till på GameSquad också.

Link to comment
Share on other sites

Det som är en aning slarvigt skrivet är att reglerna/divider blandar lite mellan Flame Spread och Blaze Spread

utan att riktigt definiera vad som avses.

 

Om jag minns korrekt av tråden på Game Squad, då var det några som ansåg/tyckte att EC DRM inte gäller

vid Kindling och när en Flame i ett hus skall bli en Blaze i samma hus, men att det gällde när en Blaze skall

sprida sig till en ny Flame (oavsett om det är i samma hus eller till ett nytt hus).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...