Jump to content

HT unloading och ROF attacks


TSUN

Recommended Posts

Känner mig dum igen och måste fråga:

 

En stillastående tysk HT (16MP) lastar av en 467:a.

Det kostar 16/4=4MP resp. 1MF.

Denna kostnad tas väl i klump med en gång?

T.ex en rysk ATG kan väl inte skjuta på första MP:n och på något sätt hävda att 467:an inte har stigit av än om HT:n "dödas"?

 

Istället är det väl så att ATG:n kan skjuta upptill 4ggr givet ROF (1 för varje MP), men väl efter unloading?

 

Om ATG:n skjuter HE och behåller ROF på första skottet och vill skjuta igen, kan den då skjuta ITT och attackera 467:an igen (fast den bara spenderade 1MF) eller är det bara HT:n som är påverkad av andra skottet?

 

Om ATG växlar till VTT och skjuter AP istället på andra skottet, kan då 467:an drabbas av Collateral Attack fast den inte längre(?) är PRC?

 

/Thomas (VASLar mot obekanta amerikaner) :blink:

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha regelboken framför mig, så känns det inte riktigt. Jag menar att First Fire kan ske först efter det att ATTACKERn spenderat minst en MF/MP!!!! Jmf om en enhet börjar sin förflyttning i Open Ground och flyttar in i ett stenhus en lvl högre. Detta kostar 4 MF, men ingen får ju lov att skjuta på honom innan han kommit in i huset (EXC. Snap shot)!!!! Däremot får de ju skjuta upp till 4 ggr på enheten i huset.

Även om denna typ av jämförelser är farliga i ASLs snårskog, så borde det i mitt tycke gå att applicera detta på ditt exempel.

 

Mvh

Tom

Link to comment
Share on other sites

Känner mig dum igen och måste fråga:

 

En stillastående tysk HT (16MP) lastar av en 467:a.

Det kostar 16/4=4MP resp. 1MF.

Denna kostnad tas väl i klump med en gång?

T.ex en rysk ATG kan väl inte skjuta på första MP:n och på något sätt hävda att 467:an inte har stigit av än om HT:n "dödas"?

 

Istället är det väl så att ATG:n kan skjuta upptill 4ggr givet ROF (1 för varje MP), men väl efter unloading?

 

Om ATG:n skjuter HE och behåller ROF på första skottet och vill skjuta igen, kan den då skjuta ITT och attackera 467:an igen (fast den bara spenderade 1MF) eller är det bara HT:n som är påverkad av andra skottet?

 

Om ATG växlar till VTT och skjuter AP istället på andra skottet, kan då 467:an drabbas av Collateral Attack fast den inte längre(?) är PRC?

 

/Thomas (VASLar mot obekanta amerikaner) :blink:

Så fort du har deklarerat att 4-6-7:an lastar av så räknas han som Infanteri.

Kolla upp regel D5.42 - .43 och efterföljande exempel.

Link to comment
Share on other sites

Tack Klas!

I mitt fall sköt jag 2 ggr med ITT, HE (rate på första skottet) på HT unloading Passengers. Det första skottet var en miss, det andra Immob:ade HT:n(?).

Så 467:an blev avlastad.

Drabbades 467:an av andra skottet? I så fall på vilket sett?

Om jag skjutit VTT, AP på andra skottet, hade då blivit Collateral på 467:an?

Måste jag ha skjutit VTT, HE för att skada HT:n (till skillnad från crewn som påverkas av ITT)?

Link to comment
Share on other sites

Tack Klas!

I mitt fall sköt jag 2 ggr med ITT, HE (rate på första skottet) på HT unloading Passengers. Det första skottet var en miss, det andra Immob:ade HT:n(?).

Så 467:an blev avlastad.

Drabbades 467:an av andra skottet? I så fall på vilket sett?

Om jag skjutit VTT, AP på andra skottet, hade då blivit Collateral på 467:an?

Måste jag ha skjutit VTT, HE för att skada HT:n (till skillnad från crewn som påverkas av ITT)?

Enligt min tolkning av reglerna så kan du skjuta en gång på 4-6-7:an och 4 gånger på halvbandvagnen.

 

Eftersom 4-6-7:an redan har lastat av så får effekt mot vagnen ingen effekt mot 4-6-7:an (och vice versa).

Eftersom 4-6-7 upphör att vara Passenger så fort du har deklarerat avlastning så blir Col. attack inte aktuellt.

 

Skjuter du på vagnen med VTT så kan inget hända 4-6-7:an - även om vagnen skjuts i lågor.

 

Jag osäker på om man kan skjuta på Crew med ITT - reglerna är inte klara på detta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...