Jump to content

A2.9 Setup deployment.


TSUN

Recommended Posts

A2.9 Setup deployment.

Jag spelar just ASL77 Le Herrison där fransmännen har 9 squads och 3 HS. Tyskarna har 12.5 squads.

Hur mycket får tyskarna deploya i setupen?

Jag har tolkat 10% FRU av squadsen som att tyskarna max kan deploya 1 squad till, dvs 11 S + 3 HS.

Texten kan dock tolkas som att det skulle vara FRU(10% * 12), dvs 2S -> 4 HS förrutom den redan givna HS:en. Totalt alltså 10S+5HS. 3<4<5

 

Om fransmännen fått 10S+1HS istället från början, så skulle de inte kunna deploya fritt till 9S+3HS enligt det första resonemanget, men väl enligt det andra. Varför då ge dem 9S+3HS alls från början?

Link to comment
Share on other sites

A2.9 Setup deployment.

Jag spelar just ASL77 Le Herrison där fransmännen har 9 squads och 3 HS. Tyskarna har 12.5 squads.

Hur mycket får tyskarna deploya i setupen?

Jag har tolkat 10% FRU av squadsen som att tyskarna max kan deploya 1 squad till, dvs 11 S + 3 HS.

Texten kan dock tolkas som att det skulle vara FRU(10% * 12), dvs 2S -> 4 HS förrutom den redan givna HS:en. Totalt alltså 10S+5HS. 3<4<5

 

Om fransmännen fått 10S+1HS istället från början, så skulle de inte kunna deploya fritt till 9S+3HS enligt det första resonemanget, men väl enligt det andra. Varför då ge dem 9S+3HS alls från början?

 

10% (FRU) av antalet squads.

Tyskarna kan alltså deploya 10% av 12.5 = 1.25 (FRU) = 2 squads.

Franmännen: 10% av 9 = 0.9 (FRU) = 1 squad.

 

Antalet half-squads in OB från början tror jag inte spelar någon roll alls.

Link to comment
Share on other sites

Det betyder att fransmännen fritt kan sätta upp 8S+5HS och tyskarna 10S+5HS. (?)

Då har jag spelat fel förrut. Du brukar dock veta vad du pratar om Klas.

Jag tolkade det som att tyskarna max kunde ha FRU(10% * 12.5) squads deployade i setupen, dvs max 4HS totalt.

(Hittar bara exempel när man har helt antal squads tyvärr.)

Link to comment
Share on other sites

Det betyder att fransmännen fritt kan sätta upp 8S+5HS och tyskarna 10S+5HS. (?)

Då har jag spelat fel förrut. Du brukar dock veta vad du pratar om Klas.

Jag tolkade det som att tyskarna max kunde ha FRU(10% * 12.5) squads deployade i setupen, dvs max 4HS totalt.

(Hittar bara exempel när man har helt antal squads tyvärr.)

Jag tror att regeln endast berör hur många squds man kan deploy:a - inte hur många halfsquads jmf med squads man får ha när man börjar.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...