Jump to content

Armored Assault


TSUN

Recommended Posts

Armored Assault:

"Infantry may take advantage of the +1 TEM afforded by a friendly AFV in the same hex to move in a combined stack with that AFV, provided they begin their MPh beneath that AFV."

 

Q1: Jag antar att det inte spelar någon roll att starten på MPh syftar enbart på infantry. I praktiken är det väl även starten på MPh för AFV:n? Det går väl inte att låta AFV:n starta tidigare, köra fram en ruta till en squad och låta den "haka på" då??

 

Q2: Betyder "beneath that AFV" att de måste vara i samma Location? Dvs, kan jag starta AA från en wood-hex med en AFV i bypass och en squad i skogen? Squad i foxhole?

 

Q3: Om AFV spenderar MP, räknas motsvarande bråkdel av för en squad (som vill AA:a från samma hex) om squaden inte rör sig. T.ex en AFV med 8 MP spenderar 1 MP (startup) + 1 MP för att vrida sig = 2 MP, dvs 1/4-del av total MP innan hela gänget vill dra iväg. Har squaden samtidigt förlorat a) 0 MF, B) 1 MF eller c) 1/4 av sin totala MF (dvs 1.5 om den har en ledare med sig)? Måste jag deklarera AA redan när AFV:n startar? Om squaden på detta sätt samtidigt förlorar MF, kan jag DFF-skjuta på den?

 

Q4: En squad och en AFV (in Motion) deklararar AA. Squaden börjar med att spendera MF (t.ex letar efter ett vapen i samma hex eller försöker lägga rök). Har AFV:n samtidigt spenderat MP? Får jag DFF-skjuta på AFV:n?

 

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Svaret är Nej!

 

Allvarligt talat, så har du tänkt lite fel. AA är inte alls samma sak som PRC. Alla enheter flyttar av egen kraft, och betalar MF/MP separat.

a: "Their" syftar inte på infanteri, som ju inte är plural. Det syftar på infanteriet och fordonet.

b: Se efter definition på "location". Jag tror att bypass är en annan location, men är ganska säker på att foxhole inte är det utom för några undantag.

c: De betalar separat. Ex:

- dessa enheter kör AA.

- tank startar, 1 MP, 0 MF

- tank vrider, 2MP, 0 MF

- bägge tar sig in i grain, 3 MP, 1.5 MF

- slänger inf-rökgranater i sin egen hex, 3MP, 2.5MF

- tanken vrider sig, 4MP, 2.5 MF

- tanken stannar och skjuter, 5 MP, 2.5 MF

- tanken stannar kvar, infanteriet går till huset, 5 MP, 4.5MP (CX)

osv

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Tack Janusz!

Jag tycker dock inte att jag fick svar på allt.

 

"Infantry...provided they begin their MPh beneath that AFV." Här håller jag inte med dig. Jag tycker visst att "they" refererar till "Infantry" som i flera personer/flera SMC/MMC-brickor. Hur kan du inkludera AFV:n som då också skall vara "beneath that AFV"?

 

Jag är medveten om att Infantry i en AA inte är samma som PRC.

 

Min gissning är dock att alla måste starta från samma location även om det inte står det utan bara att Infantry skall vara "beneath that AFV". Man kan ju splitta en stack eller AA(,Platoon movement, lasta ur en halftrack etc) och låta dem avsluta sina respektive MPh var och en för sig, men måste man inte alltid starta tillsammans? (Tvärtom verkar det vara för att "hook-up a Gun" där ett fordon kan köra fram till Gun:en, men alla blir TI och avslutar MPh tillsammans.)

 

Tanken på att MF/MP kanske spenderas samtidigt fick jag av att man kanske översätter det i tid (Varning realism!) Om en en AFV skall stå och vänta på att en squad skall göra recovery(1 MF) + kasta rök i adjacent hex (2MF) och då bara har en 1MF kvar (utan att CX:a) göra ju at AFV sedan bara kan köra en ruta även om den lämnar kvar squaden i startrutan. AFV:n får däremot spendera resten av sina MPs på att göra små piruetter i rutan, hmmm...) Jag skulle därför nog också spela/räkna som du beskriver.

 

Hur spelar ni andra?

Link to comment
Share on other sites

b: Se efter definition på "location". Jag tror att bypass är en annan location, men är ganska säker på att foxhole inte är det utom för några undantag.

Bypass är inte en annan Location. Foxhole är det endast för TEM och Recovery.

 

Armored Assault:

"Infantry may take advantage of the +1 TEM afforded by a friendly AFV in the same hex to move in a combined stack with that AFV, provided they begin their MPh beneath that AFV."

 

Q1: Jag antar att det inte spelar någon roll att starten på MPh syftar enbart på infantry. I praktiken är det väl även starten på MPh för AFV:n? Det går väl inte att låta AFV:n starta tidigare, köra fram en ruta till en squad och låta den "haka på" då??

Svar nej, dom måste starta i samma hex/location. Även om regeln endast syftar på Infanteriet så finns det ingen regel (som jag känner till) som tillåter att man flyttar en enhet och "plockar upp" en annan på vägen.

 

Q2: Betyder "beneath that AFV" att de måste vara i samma Location? Dvs, kan jag starta AA från en wood-hex med en AFV i bypass och en squad i skogen? Squad i foxhole?

Bra fråga. Jag skulle nog säga att man kan starta en AA med ett fordon i bypass och en infantrienhet i skogen/huset som AFV bypass:ar.

 

Q3: Om AFV spenderar MP, räknas motsvarande bråkdel av för en squad (som vill AA:a från samma hex) om squaden inte rör sig. T.ex en AFV med 8 MP spenderar 1 MP (startup) + 1 MP för att vrida sig = 2 MP, dvs 1/4-del av total MP innan hela gänget vill dra iväg. Har squaden samtidigt förlorat a) 0 MF, B) 1 MF eller c) 1/4 av sin totala MF (dvs 1.5 om den har en ledare med sig)? Måste jag deklarera AA redan när AFV:n startar? Om squaden på detta sätt samtidigt förlorar MF, kan jag DFF-skjuta på den?

Man räknar MP och MF individuellt från varandra och det är endast de enheter som spenderar MP/MF som man kan skjuta Def. First Fire på.

 

Q4: En squad och en AFV (in Motion) deklararar AA. Squaden börjar med att spendera MF (t.ex letar efter ett vapen i samma hex eller försöker lägga rök). Har AFV:n samtidigt spenderat MP? Får jag DFF-skjuta på AFV:n?

Nej och nej.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Skickade en fråga till MMP och fick följande svar:

 

> >Rule:D9.31

>

> >Question:Can you start an Armored Assault with an AFV in bypass and an

> >Infantry unit in the obstacle being bypassed, e.g. a woods-hex or ground

> >level building?

 

Yes.

 

 

....Perry

 

MMP

 

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jag tycker det är lite oklart hur det fungerar. Var spenderas överblivna MP t.ex. Delayar man före man sätter igång att köra? I slutet? Lika mycket i varje hex man kommer in i? Om man börjar svänga runt med sin tank i en hex så spenderas MP och man blir lättare att träffa eftersom man spenderat fler MPs i hexen men inf som följer med förlorar ingen MF för att du slumpar runt i hexen, de hinner lika långt. Jag tror inte jag fattar riktigt. Kan någon förklara :)

Link to comment
Share on other sites

Nu ska man inte hänga upp sig på verkligheten här, och sambandet mellan fordonets MPs och infanteriets MFs. Här har man förenklat för spelarna genom att inte försöka räkna i kvartssteg, och det funkar bra och är ganska realistiskt ändå. ASL har ibland en abstrakt nivå, och det funkar vanligtvis bra.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...