Jump to content

moevement etc etc


Jerry

Recommended Posts

Ja så var det dags igen med lite ludd.

 

När man flyttar en stack med låt säga tre enheter, o under förflyttningen bestämmer sig för att dela på stacken, kan man då flytta färdigt squadsen en o en till olika direktioner, eller är det som jag förmodar att man bara kan "droppa av" squads i hex som hela stacken gått igenom ?

 

Fattar inte 4.2 riktigt.

 

Kan en stack som låt säga består av två squads, som deklarerar att de tänker flytta tillsammans, o där en squad försöker kasta rök, men misslyckas, kan den andra squaden då försöka kasta rök, o om han lyckas kan då den som misslyckades flytta tillsammans med den som lyckades ?

 

Eller var han tvungen att avsluta sin flyttning vid det misslyckade försöket o även i så fall den som skulle flytta tillsammans med honom ??

 

Hur tolkar man egentligen open ground ?

Det står något i stil med att "any hypotetical enemy who can inwoke -1 moving in open"

vad räknas som hypotetical ?

Är det en faktisk, hypotetisk eller en fiktiv hypotetisk ?

 

Till sist:

Ponera att du minerar en fabriksvägg (eller hus) i RB o du har en trench som "connectar" till väggen, smäller minan av när du tar dej från trenchen in i fabriken ?

Trenchen connectar ju direkt in i källaren så där är det ju grönt men hur är det för övrigt ?

 

Hoppas någon orkar svara

 

jerry

Link to comment
Share on other sites

I vilket sammanhang tänker du på ?

Interdiction ?

 

jasså man skiljer på open o open ?? i olika sammanhang ??

 

Jag tänkte närmast på hur man förlorar concealment, men kan du förklara även interdict blir jag glad

 

jerry

Link to comment
Share on other sites

jasså man skiljer på open o open ?? i olika sammanhang ??

 

Ja, du har ju t.ex. definition en Open Ground hex och def. i A10.531.

 

Jag tänkte närmast på hur man förlorar concealment, men kan du förklara även interdict blir jag glad

 

OK, när man använder Assault Movement/avancerar i Open Ground (enl. 10.531) så tappar man Concealment.

Givetvis måste det finnas en fiende som har LOS till enheten som rör sig/avancerar.

 

Om någon fiende enhet med ovan nämda LOS, skulle kunna applicera -1 DRM för FFMO om den skulle skjuta en Def. First Fire attack mot enheten som rör sig - så tappar enheten sin concealment.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...