Jump to content

defensive fire


Jerry

Recommended Posts

Ursäkta frågan men om jag har en squad med supportweapon o jag skjuter def. first fire med supportweaponet, men väljer att inte använda squaden o jag tappar ROF.

 

Markeras vapnet med first fire, o squaden är omarkerad ?????????

Link to comment
Share on other sites

precis. Du har fattat

 

En liten följdis bara.

 

När det då blir final def fire räknas det som om squaden skjutit då ?

Menar, kan han bara skjuta på intilliggande eller är han helt fri att skjuta på vem han vill ??

 

jerry

Link to comment
Share on other sites

En annan fråga om defensive fire...

Får en och samma squad skjuta flera ggr på samma mål om målet spenderar mer än en MF i samma hex?

Alla som kan får väl skjuta på samma mål under en "MF-Expenditure"?

Ja, en gång per MF (FRD) - dock alltid minst en gång.

 

Så om fiende spenderar 0.5 - 1.5 MF/MP så får man skjuta en gång, 2-2.5, två gånger, etc. etc.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Så detta innebär att en grupp aldrig kan skjuta mer än två ggr i DFF (icke medräknat FPF)?

Kan verkligen ett vapen, i teorin, skjuta obegränsat antal ggr i samma phase så länge den klarar av att behålla ROF?

Edited by zaphood
Link to comment
Share on other sites

Så detta innebär att en grupp aldrig kan skjuta mer än två ggr i DFF (icke medräknat FPF)?
En grupp utan några SW ja - en gång som First Fire och sedan en gång som Subsequent First Fire

 

Kan verkligen ett vapen, i teorin, skjuta obegränsat antal ggr i samma phase så länge den klarar av att behålla ROF?
I princip ja. I teorin finns det ju inga fiender kvar att skjuta på när alla är bortskjutna dock.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...