Jump to content

Är öken öken?


Mattias Rönnblom

Recommended Posts

För min del beror det på att jag inte har tid just nu.

Det är ju generellt så att, när man väl spelar, så väljer man hellre ett scenario som man kan spela NU, och inte om några timmar när man läst regler...

 

Skulle vara kul om en av turneringarna enbart hade ökenscenarion på en av omångarna - då tvingas man ju lära sig! :)

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört (eller läst rättare sagt) på andra ASL Forum/mailing listor är att en invändning vissa har mot öken är att i många öken-scenarion är det i princip LOS överallt och oftast har båda sidor fordon/kanoner och då händer det för eller senare att en sida får en ROF-frenzy och slår ut en hel del av morståndaren tillgångar - med andra ord - tur med tärningarna för en större inverkar i öken scenarion.

 

Huruvida (eller till vilken grad) detta stämmer (och givetvis beror det scenariot) har jag själv för liten erfarenhet av - jag har inte spelat så mycket öken.

 

Vad gäller extra regler så beror det ju på vilken typ av öken terräng som är inblandad i ett scenario.

 

Ta t.ex. Blazin' Chariots (förvisso endats AFV mot AVF) - där är det inte så mycket extra regler som behöver studeras.

 

Skulle vara kul om en av turneringarna enbart hade ökenscenarion på en av omångarna - då tvingas man ju lära sig! :)

Eller åtminstone göra som dom gjorde i Arnhem med omgången med endast natt scenarion. Ha en omgång där man får välja mellan "vanliga" scenarion och öken scenarion, sedan får man ange vilken man vill spela.

Link to comment
Share on other sites

Jag har spelat 15 av dom 32 (?) officiella ökenscenariona. Flera av dom mer än en gång. Jag har kommit till slutsatsen att öken är kul, men har sina begränsningar.

 

Förutom att tärningarna har större inverkan i ökenscenariot, som Klas skrev om, så har det varit en tendens att terrängen är lite väl homogen och som ett resultat av det har striderna blivit tristare.

 

Men ASL utvecklas, och nyare ökenscenarion (speciellt dom Pete Shelling gjort) innehåller betydligt mer terrängvariation.

 

I framtiden skulle jag vilja se fler terrängbräden med öken som är ett mellanting mellan bräde 25 (ökenkullen) och 26 (vanlig platt öken). Som typ FF#2:s halvökenbräden.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...