Martin08 Posted February 11, 2024 Report Posted February 11, 2024 (edited) Scenario J212 Shoulder to Shoulder. Stug med rider binder upp en amerikans mmc i melee vid bb15. Visst borde riders kunna unload i adv. Phase. Hittar inget som säger nej. Däremot inget som säger exakt hur. 1) Hamnar mmc då under AFV, eller en ruta bort? 2) Är AFV i bypass blir det definitivt en ruta bort. Till rutan som är bypassad. 3) Är det möjligt att avancera in i melee som AFV med rider redan är inblandad i, eller är MMC tvungna att utföra den melee som rider? Gissar att rider inte kan avancera, utan utför melee som rider enligt A11.15; Units locked in melee may not conduct any other activity other than CC or withdrawal from melee. EDIT: När jag ändå frågar. 4) blir pinnade enheter i melee av med pin i slutet av omgången? Gissningsvis ja, men det känns fel. Edited February 11, 2024 by Martin08
Maglica Posted February 11, 2024 Report Posted February 11, 2024 1. Man kan inte hoppa av vagn i advance phase (COWTRA). 2. Om man hoppar av en vagn i "by pass" (när det är tillåtet) hamnar enheten i hexen som är "by-passad". (Som i och för sig inte är en hex bort) 3. Förstår inte frågan. 4. Ja 1
Martin08 Posted February 11, 2024 Author Report Posted February 11, 2024 Toppen! Tack för snabbt svar. Vad är COWTRA?
Maglica Posted February 11, 2024 Report Posted February 11, 2024 Concentate on what the rules allow. Fundera alltså inte på att hitta allt som inte är tillåtet. 1
Martin08 Posted February 11, 2024 Author Report Posted February 11, 2024 Grymt. Tack för snabbt svar.
Klas Malmström Posted February 11, 2024 Report Posted February 11, 2024 Från Intro... Concentrate on what the rules do allow; not on what they don’t specifically prohibit. For example, if a rule states that a MMC can perform a particular action, then only that unit type can perform it—don’t think that several SMC can do it simply because the rules don’t list that type as being unable to do it. Play by what the rules specifically allow or disallow, not by what they don’t specifically prohibit. For example, rule C13.8 prohibits bazooka fire at a target two or more levels higher in an adjacent hex. The rules say nothing about firing a bazooka at a lower elevation target or at a target two or more levels higher in a non-adjacent hex; therefore such fire is allowed. 2
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now