Jump to content

ambush


Jerry

Recommended Posts

sådärja.... hur var det nu igen..... ?

Jag lyckas ambusha fienden 

får jag lämna hexen efter att ha slagit ihjäl fienden... ?

eller får jag endast lämna hexen om jag väljer att inte slåss ... ? (lite oklar formulering med "or may withdraw from CC automatically after resolving all CC attacks by and against it, but only before Melee occurs.

 

Om jag lämnar hexen, kan trupperna som ambushade dela på sig i olika riktningar .... ?

ooohhh ..... en sak till, vad händer, om jag, efter en lyckad ambush, flyttar in i en hex där det finns dolda fiender .... ? studsar man ut ... ?

Link to comment
Share on other sites

Som jag har lärt mig och som jag tokar reglerna  så får du göra "Ambush Withdrawal" efter att båda slagit på varandra, eller om du dödat fienden.
Formuleringen "may withdraw from CC automatically after resolving all CC attacks by and against it, but only before Melee occurs." betyder ju det. 
Det betyder ju också att om du inte dödar fienden så får fienden slå på dig innan du gör "Ambush Withdrawal".
Jag ser heller inget som säger att flera units måste göra "Ambush Withdrawal" till samma Hex. Så de borde kunna dela på sig.
Gällande om det står HIP i den Hexen så läser jag i A11.21 att om man gör Withdrawal till en hex med Conceled units så dör man. Gissar att det blir samma sak med HIP-units.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Blir lite osäker på just det där med att " and against it"  men det är väl så att eliminerar jag fienden med min ambush så får man säkert den bonusen, att kunna sticka.

Helt klart kan man ju välja att sticka om man drar sig ur utan strid.

Och helt klart att fienden slår tillbaka om man misslyckas med att eliminera honom i ambushen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...