Jump to content

Sewer D-fire


Janusz

Recommended Posts

En sewerkille smyger in under min stack, men blir avslöjad. Hur fungerar egentligen eldgivningen, då det inte spenderats några MFs?

 

Kan jag skjuta DFF, SFF och FPF?

 

Kan jag skjuta Firstfire direkt och sedan Finalfire i DFPh?

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar i "adv. seq. of play" så kommer sewer-emergence slaget under fasen 3.4 (End of ITS MPh), dvs. efter själva movement fasen, så om jag fattar det rätt borde enheten i sewer endast utsättas för eld under DF.

Men det känns trots detta lite luddigt.

 

Henke

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar i "adv. seq. of play" så kommer sewer-emergence slaget under fasen 3.4 (End of ITS MPh), dvs. efter själva movement fasen, så om jag fattar det rätt borde enheten i sewer endast utsättas för eld under DF.

 

Jag håller med efter en koll i ASOP.

Enligt den går den inte att skjuta First, Subsequent, FPF mot en Sewer enhet, för den har inte gjort sitt "komma upp ur kloakerna" tärningsslag förens efter dom faserna i ASOP där First Fire, etc. är

möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som Henke tolkat regeln, eller snarare ASOP, rätt. Detta räddar en 6-2-8 från en 1KIA fäör honom.

 

Regeln skapar en liten intressant möjlighet för anfallaren. Det är inget stort hål, men ändå inressant.

 

1: Sewerkille smyger iväg men går vilse och hamnar under fientlig stack.

 

2: Fienden avslöjar hur många MMC som finns där, och vi får "discovered".

 

3: Nu kan anfallaren försöka rädda sin sewerkille på olika sätt. Ett sätt är att storma fram och försöka få fienden att skjuta DFF och SFF, vilket då räddar sewerkillen från att bli beskjuten.

 

Eller så kör man in ett fordon i hexen, OVR eller VBM, kanske lägger sD eller liknande.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...