Jump to content

Hur eld sprider sig


Janusz

Recommended Posts

Jo, alltså.

 

Det brinner i bottenvåningen på ett hus. Huset har tre våningar, plus källare (japp, RB såklart).

 

Det står att spridning sker till adjacent hex. Betyder det att man ska slå för alla våningar i samma och angränsande hex, oberoende av stairwell och sånt? Kan eld sprida sig snett? Jag vet att det för källare står specifikt att det bara kan sprida sig från ADJACENT, så där är det klart.

 

Likadant, fast tvärtom, kan en eld på ett hustak sprida sig till samtliga våningar under sig, och därmed "hoppa över" någon våning? Om så är fallet så har en eld lättare att sprida sig från ett tak till ett lägre hus bredvid, om det lägre har flera våningar samt tak (det blir flera slag).

 

Dessutom blir det en jävla massa tärningsslag.

 

Reservkraftverket står i lågor.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

Eld kan inte sprida sig diagonalt i hus.

Utdrag från B25.6

"Building Blazes spread horizontally and vertically, but not diagonally."

Notera dock att detta gäller bara "Building Blazes" så är det något annat som brinner så kan det sprida sig vertikalt som till exempel från Grain på level 0 över en Cliff till Ground Level av ett hus på level 2.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Men kan elden sprida sig till annat än ground level? För alla locations i ett hus är väl adjacent till bredvidliggande hex, så om den brinner på ground level så ska väl elden kunna sprida sig till samtliga våningar i det höga huset bredvid?

 

 

 

Är undantaget med hus verkligen tänkt att hindra några stugor från att tända på ett helt jättestenhus, när en brinnande åker kan det, eller gäller undantaget det som exemplet illustrerar, nämligen att eld inte ska sprida sig diagonalt inne i ett och samma hus?

 

 

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Det där med wood och orchard är för att man ska förstå att elden anses vara på base level, och inte i trädtopparna på level 1.

 

Så här tror jag regeln är tänkt:

Eld sprider sig till adjacent, det vill säga även diagonalt. Undantaget är INNE i byggnader, där elden sprider sig rakt och inte snett (som ett torn, inte som en dam). Sen förtydligas att skog och plantage brinner i markhöjd.

 

Som det nu står så skulle vete vara en bättre eldkälla än villor, vilket ju känns helt befängt.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Det där med wood och orchard är för att man ska förstå att elden anses vara på base level, och inte i trädtopparna på level 1.

Jag skulle säga att den är där för att specificera att elden endast sprider sig till Ground Level. Var elden i träden befinner sig är ointressant.

 

Så här tror jag regeln är tänkt:

Eld sprider sig till adjacent, det vill säga även diagonalt. Undantaget är INNE i byggnader, där elden sprider sig rakt och inte snett (som ett torn, inte som en dam). Sen förtydligas att skog och plantage brinner i markhöjd.

 

Som det nu står så skulle vete vara en bättre eldkälla än villor, vilket ju känns helt befängt.

Som sagt, reglen är lite oklar/skum. Vore bättre om det hade stått att mellan hexar så sprider sig elden till Ground Level endast, med undantag på sammankopplade hus-hexar.

Link to comment
Share on other sites

Men då hade de ju bara behövt skriva ADJACENT, och lägga till "tak i fabrik" och "across cliff".

 

Jag insåg att jag tänkt fel kring exemplet om woods. Det verkar somjust woods/orchard inte sprider sig diagonalt. Gör andra det, eller är det just för att woods (orchard är 1 höga och därför skulle kunna tros sprida sig horisonellt (som då kanske är det enda sättet) till level 1?

 

Men det var inte meningen att verka arrogant. Självklart behöver inte min tolkning vara den rätta. Janusz

Link to comment
Share on other sites

Men då hade de ju bara behövt skriva ADJACENT, och lägga till "tak i fabrik" och "across cliff".

Det kanske hade varit en lösning.

 

Nu verkar det ju som om en Woods som står i ljusan låga bredvid ett hus med två våningar endast kan sprida sig till den nedre vångingen, men en Grain som brinner kan sprida sig till både under- och övervånningen.

 

Eller har jag missat något, för det verkar ju en aning skumt om så är fallet.

 

Har vi någon brandingenjör här på forumet ? :D

Link to comment
Share on other sites

Det kan inte vara så att ni har misstolkat begreppet ADJACENT. Läs under definition av begreppet. I korthet en Location till vilken en hypotetisk MMC kan flytta under sin APh. Dvs. inte att förväxla med PBF vilket även gäller diagonalt.

Ex. en Brokad MMC på level 1 är inte ADJACENT med en fiendeenhet på gatan i rutan bredvid, däremot är dom i PBF läge.

Link to comment
Share on other sites

Olsson har helt rätt angående skillnden på adj ocj ADJ. I regeln för eld står det adjacent, men alla undantag och förtydliganden ger en känsla av att de mer menar ADJACENT.

 

Ta förtydligandet och exemplet med brinnande skog. I grund skulle alla eldar kunna spridas till samtliga våningar i bredvidliggande hus. Men så är eldar i hus undantagna. Sedan förklarar regeln också att skogsbänder (och plantage) INTE sprider sig till 1st level. Men detta framställs inte som ett undantag, utan som ett förtydligande. Om de menat adj är regeln för skog helt ologisk och känns skitkonstig, om de menat ADJ så vill de förtydliga att brinnande skog, som ju faktiskt är lika högt som level 1 hus, ändå bara sprider sig längst marken.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...