Jump to content

Intensive Fire fråga/undran


Klas Malmström

Recommended Posts

Det pågår en debatt/diskussion på ASL Forumet på http://www.strategyzoneonline.com rörande Intensive Fire i DFPh och det skulle vara intressant att höra hur ni har spelat den aktella frågeställningen.

 

En kanon skjuter def. first fire i MPh och förlorar ROF (markeras med First Fire). Om man sedan välljer att

skjuta Intensive Fire i samma MPh så får man göra det även mot mål som inte är i samma hex/adjacent.

 

Väntar man dock tills DFPh att skjuta Intensive Fire (mao man börjar DFPh markerad med en First Fire) så kan men endast skjuta mot mål i samma hex/adjacent.

 

Så tror jag dom flesta har spelat den situationen.

 

Nu är frågan dock: Om man börjar DFPh utan att vara markerad med First Fire och sedan skjuter i DFPh utan att behålla ROF. Får man i detta läge skjuta Intensive Fire ?

 

I debatten finns dte tre läger.

A - man får ej skjuta Intensive Fire alls (det är inte så många som tycker det)

B - man får skjuta Intensive Fire men endast mot mål i samma hex/adjacent (alltså som om man var markerad med First Fire när DFPh började).

C - man får skjuta Intensive Fire även mot måt som inte är i samma hex/adjacent (alltså som man kan i Prep Fire Phase).

 

Själv har jag alltid spelat enligt fall C och jag har (vad jag kan minnas) aldrig träffat någon som har spelat det på något annat sätt. Om jag minns korrekt så spelas det enligt C i flertalet Scenario Replays i gamla General/Annual.

 

Är det någon här som har spelat det annorlunda ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har spelat C, men har för mig att det i en "tips from the trenches" står något om att Defensive intensive fire är som subsequent fire, dvs. attden begränsas av "närmsta motståndare" osv.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag har spelat C, men har för mig att det i en "tips from the trenches" står något om att Defensive intensive fire är som subsequent fire, dvs. attden begränsas av "närmsta motståndare" osv.

 

Jag skall kolla upp TFTT nu helgen, men jag vill minnas att det står att om redan är markerad med FF så skall man inte vänta med IF tills DFPh - för då får man inte skjuta på något som inte är bredvid.

 

Tyvärr har det dykt upp en Perry Sez på ASLML som indikerar fall B.

 

Olyckligt om det blir den officiella tolkningen (vilket är troligt) för jag tror endast en minoritet har spelat så och jag tror inte att scenario har speltestas/designats med den tolkningen. Detta är i alla fall min uppfattning.

 

Jag vet inte om speltest/design påverkar mycket dock.

Link to comment
Share on other sites

Dock vill jag nog påstå att man oftast skjuter IF i Prep. DÅ har man fått ordentligt med acq, och vet att man redan missat sin eld och rof.

Jag tänker så här:

Med IF har jag 1/6 chans att göra sönder min kanon. En tank utan fungerande kanon är i de flesta scenarion att räkna som utslagen Även om det är lika stor chans att den repareras som att den förstörs så är det ganska liten chans att den hinner repareras i tid för att göra skillnad för scenariot (eller rädda tanken från att bli utslagen).

 

Så chansen att slå ut min motståndare måste vara klart större än 1/6, samt att behovet av att slå ut honom NU måste vara stort. Om en BU panther skjuter på en IS-2 så träffar den på 9 (5/6), för IF sjunker träffchansen till 8, och måste träffa skrov för att han ordentlig genomslagschans (final TK#9).

 

Så om jag har en Prepfire på väg, lär jag vänta med min IF tills dess.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

(fortsätter i denna gamla tråden, onödigt att starta en ny)

 

Detta har ju blivit en allmänt accepterad regel nu vare sig man tycker om det eller inte.

 

Det känns dock som att flera spelare inte spelar med samma restriktioner när det gäller AFV, men visst har även dom samma "problem"?

 

Från Index:

Gun (for firing purposes, any weapon on a 5/8" counter currently firing as ordnance; for non-firing purposes, any non-vehicular weapon on a 5/8" counter)

Link to comment
Share on other sites

(fortsätter i denna gamla tråden, onödigt att starta en ny)

 

Detta har ju blivit en allmänt accepterad regel nu vare sig man tycker om det eller inte.

 

Det känns dock som att flera spelare inte spelar med samma restriktioner när det gäller AFV, men visst har även dom samma "problem"?

Ja, det gäller även för Fordon.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...