Jump to content

Springa in i en concealed stack - inte lika bra som jag trodde


Daniel

Recommended Posts

Hej gott folk!

 

Såg det här i ett nummer av VFTT

Betyder det här att om man springer in i en concealed stack så visas inte allt innehåll utan

endast innehåll tills det att man påträffar en riktig enhet. Urvalet sker då via RS?

 

Svar: JA.

 

Från A12.15:

"Random Selection is used to determine which of multiple concealed units must lose their concealment, but all hidden Units in the Location must be placed on board beneath a "?" prior to that Random Selection."

 

Och från A.9:

"Random Selection among concealed units [EXC: Sniper Concealed Targets (14.23)] to select which units are revealed must include a dr for every counter beneath the top "?" counter in a stack; any Dummy unit selected is eliminated and the Random Selection process continues using the next lower dr of the same DR until a non-Dummy unit is revealed. If a SW is picked to be revealed, reveal its possessor instead. If the SW is unpossessed, use the next lower dr of the Random Selection DR"

 

Har men t.ex. två enheter under en ? och man misstänker att motståndaren är på väg in i en sådan Location kan man (precis innan han deklarerare en sådan flytt) ta bort ? från en enhet och därmed hindra motståndaren att försöka flytta in och ev. röja båda enheterna (via RS) under ?

Link to comment
Share on other sites

Har men t.ex. två enheter under en ? och man misstänker att motståndaren är på väg in i en sådan Location kan man (precis innan han deklarerare en sådan flytt) ta bort ? från en enhet och därmed hindra motståndaren att försöka flytta in och ev. röja båda enheterna (via RS) under ?

 

Man lär sig nåt nytt varje dag!

 

Men... Kan man inte välja att ta bort en enhet i samband med att flytten faktiskt sker? Dvs, måste jag avslöja en enhet INNAN motståndaren flyttar in i min Location?

Link to comment
Share on other sites

Man lär sig nåt nytt varje dag!

 

Men... Kan man inte välja att ta bort en enhet i samband med att flytten faktiskt sker? Dvs, måste jag avslöja en enhet INNAN motståndaren flyttar in i min Location?

 

Det står ju förvisso så här i regel A12.14:

"The owning player can voluntarily remove any concealment at any time during his or his opponent's Player Turn."

 

Men jag har för mig att det i alla fall finns en Perry Sez som säger att man inte kan göra det mellan att någon deklararerar något och att det faktiskt utförs.

 

Det finns en Perry Sez som i och för sig inte behandlar detta fallet men ett liknande:

A8.3 Subsequent First Fire vs closest enemy unit...

 

"Can a unit drop its concealment to void a possible Subsequent First Fire attack after the declaration to SFF has been announced by the Defending player?

 

No; ASL is not a race to see how fast one can roll the dice. "

Link to comment
Share on other sites

Hej gott folk!

 

Såg det här i ett nummer av VFTT

Betyder det här att om man springer in i en concealed stack så visas inte allt innehåll utan

endast innehåll tills det att man påträffar en riktig enhet. Urvalet sker då via RS?

Obs om det bara är en SMC som avslöjas på detta sättet så man tvinga fram en till (om det finns en) genom försöka att göra en infantry OVR där - sista delen samma regel. Kräver naturligtvis att man har MF'n som behövs.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...