Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 05/22/21 in all areas

  1. AAR Tingstäde, Gotlands Försvarsmuseum. https://gotlandsforsvarsmuseum.se/ Mycket väl värt besöket, mycket mer att se än vad jag förstått innan. Kanske särskilt i museets Marin och flygdel (Skans 4). Museet är uppdelat på två platser. Snyggt och prydligt presenterat, rekommenderas.
    3 points
  2. Enlig min mening/åsikt så var det menat att IF i DFPh när man startade omärkt var möjligt. Jag anser att det var en ändring i ASL Journal 7. Jag spelade alltid så innan och jag kan inte minnas att jag någonsin spelade mot någon som spelade annorlunda....men "that ship has sailed" sedan länge......
    2 points
  3. Hej på er! Efter Canadian ASL Open så är vi några stycken som tänkte köra en miniturnering på VASL. 8 deltagare, tre rundor och två veckor för att slutföra sina matcher. Alla deltagare måste vara med på Discordkanalen eftersom all information kommer att ligga där. Väl mött om du vill spela lite mer ASL i sommar, det kommer ju ändå bara att regna. 🙂
    2 points
  4. I fredags 21/5 -21 spelades det IN SIGHT OF THE VOLGA spelstart 09:00 spelslut 23:30 vi spelade hela scenariot till slutet en lunchpaus på ca 30 min ryssarna under mitt befäl vann efter att ha sett mycket mörkt ut två ggr så vände det två ggr och slutade alltså med en seger motståndare var som vanligt i dessa maratonsammanhang Niclas Pihl Vi är eniga om att det är ett bra scenario dock lite (väl ?) mycket random med förstärkningarna men scenariot är kul i vilket fall några idéer om förbättringar ?? mindre slump med förstärkni
    2 points
  5. Leaflet House Rules Riley´s Road, CG Milk Factory (Operation Veritable)
    1 point
  6. 1 point
  7. AFV kan skjuta extra intensiv skott i Prep, Movement phase och i Defensive Fire phase om fi står adjacent. Infantry squad(+SW) kan skjuta extra skott during Movement Phase flertal mer gånger än en AFV (FF/SFF/FPF) om tillfälle ges, Infantry kan skjuta extra skott om fi står adjacent. Ändringen av regeln tillkom för 20 år sedan, nackdelen med ändringen var att det var inte så folk spelade. Dessutom var det lättare att förklara hur regeln fungerade. Fördelen med regeln är att den blir mer linjär med hur det fungerar för Infanteri och att Movement Phase blir en aning mer dynamisk d
    1 point
  8. Men sluta läs reglerna Carlsson. Foka på vad som känns rätt och hur vi "alltid" spelat 🤣
    1 point
  9. Det är extra konstigt eftersom om fiende tanken skjuter prep, så blir det ingen first fire för en försvarande tank. Den kan bara skjut på defensive fire phase, men kan inte skjuta IF. Jag spelar BOF 16 saluting a general, vi har en sådan situation just nu. Ganska mycket pansar i det scenariot, så vi har extra mycket regel kontroller.
    1 point
  10. Det är en märklig effekt, och vida omdiskuterad på GameSquad. Men ska du spela enligt reglerna så är det som Klas skriver. (sen kan man fråga sig om det var menat så från början)
    1 point
  11. Om du t.ex. skjuter MG i samma ruta så är det TPBF, jag. Men...under MPh så måste MG ha den hexsida som berserken äntrar din hex över i Covered Arc. Så om du måste vrida VCA/TCA så kommer en Case A +DRM att gälla också....
    1 point
  12. En Gun (inkl. MA) som är markerad med "First Fire" när DFPh börjar kan skjuta Intensive Fire mot ett mål i samman/brevid hex. A8.41: "Any weapon marked with a First Fire counter and capable of Intensive Fire (C5.6) or Sustained Fire (9.3) may use such for one additional attack during Final Fire only vs adjacent or same-hex targets." Börjar Gun/MA DFPh omarkerad - kan den inte skjuta Intensive Fire efter att ha förlorat ROF (efter erratan i ASL Journal 7).
    1 point
  13. A12.141: "A Snap Shot attack opportunity is not sufficient to cause the moving unit to lose its concealment unless the attack generates a “PTC” or better result."
    1 point
×
×
  • Create New...